Performancing Metrics

حقوق‌های زیر ۲میلیون و ۷۵۰هزار تومان از مالیات معاف می شوند | اتاق خبر
کد خبر: 423278
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1397 - 22:10
با تصویب مجلس؛
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند، حقوق‌های زیر ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان حقوق‌های دولتی از مالیات معاف شوند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، در جلسه علنی نوبت عصر روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی تبصره ۶ لایحه بودجه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب بند الف تبصره ۶ لایحه بودجه، حقوق های زیر ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان حقوق بگیران دولت را از مالیات معاف کردند. علاوه بر این، درآمد زیر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افراد در بخش خصوصی و کسبه و بازاری ها نیز از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

بر اساس بند الف تبصره ۶ سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم در سال ۹۸ سالانه مبلغ ۳۳۰ میلیون ریال تعیین می شود.

نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده (به استثنای تبصره ۱ و ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به اعضای هیات علمی) کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر تا ۶ برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد ۶ برابر ۳۵ درصد می باشد.

میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد ۵۷ و ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم سالانه مبلغ ۲۵۸ میلیون ریال تعیین می‌شود.

مخالفت مجلس با افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان و بخش خصوصی

در جریان بررسی این تبصره، پیشنهاداتی برای افزایش سقف معافیت مالیاتی دستمزد حقوق بگیران دولت مطرح شد.

محمد قسیم عثمانی با تاکید بر اینکه بودجه باید سپر دفاعی در برابر هجوم تورم به معیشت مردم باشد، پیشنهاد افزایش سقف معافیت حقوق به ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان را ارائه داد.

نمایندگان با ۹۲ رای موافق، ۷۳ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد مخالفت کردند.

پس از آن، سلیمی نماینده محلات گفت: پیشنهاد من این است سقف معافیت مالیاتی در سال ۹۸ سالانه مبلغ ۴۸۰ میلیون ریال تعیین شود.

پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: در صورت اجرای این پیشنهاد ۹۴ درصد از حقوق بگیران دولت از پرداخت مالیات معاف می شوند و این امر موجب کاهش اعتبارات عمرانی شما خواهد شد.

وکلای ملت با ۶۹ رای موافق، ۱۰۲ رای مخالف، ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد نیز مخالفت کردند.

در ادامه، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه از تفاوت سقف مالیاتی حقوق بگیران دولت و حقوق بگیران بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: باید سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران بخش خصوصی نیز مانند حقوق بگیران بخش دولتی به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش یابد.

وی اضافه کرد: طبق لایحه بودجه، سقف معافیت مالیاتی بخش خصوصی و کسبه درآمد ماهانه ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است؛  سقف معافیت مالیاتی باید برای تمام مردم یکسان باشد.

پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: تنها درآمد دولت، درآمد مالیاتی است. امروز دوستان به شدت به دنبال کاهش درآمد دولت هستند.

وی افزود: معافیت های مالیاتی که برای حقوق کارمندان به تصویب رسیده است، موجب خواهد شد ۷۰ درصد کارمندان مالیات نپردازند.

این مقام مسئول اظهارداشت: در حال حاضر نیز می خواهیم معافیت مالیاتی مشاغل آزاد را افزایش دهیم.

پورمحمدی اظهارداشت: حقوق کارمندان مشخص است و مالیات آنها قبل از پرداخت حقوق کسر می شود اما درآمد کسبه شفاف نیست و پرداخت مالیات آنها عمدتاً به سال بعد موکول می شود.

در پایان وکلای ملت با ۷۲ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف، ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد نیز مخالفت کردند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید