Performancing Metrics

دوستی نفتی عربستان و روسیه در ایستگاه آخر؟ | اتاق خبر
کد خبر: 423360
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1397 - 17:02
رییس جمهور روسیه و ولیعهد عربستان سعودی در مکالمه تلفنی هفته جاری برای ادامه همکاری‌های انرژی ابراز آمادگی کردند، در حالی که تحلیلگران غربی نسبت به استمرار پیمان نفتی میان این دو کشور تردید فزاینده‌ای دارند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در بیانیه‌ای که از سوی کرملین منتشر شد، آمده است: ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان در تبادل نظری که در خصوص وضعیت بازارهای هیدروکربن جهانی داشتند، تأیید کردند که آماده ادامه همکاری هستند.

روسیه و عربستان سعودی در سال‌های اخیر همکاری در بخش انرژی را توسعه بخشیده و توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک را مدیریت کرده و همچنین توافق‌های دوجانبه ای در خصوص سرمایه گذاری مشترک در بخش انرژی داشته‌اند.

اما تحلیلگران می‌گویند پیمان نفتی میان روسیه و عربستان سعودی که درصدد تقویت قیمت‌های نفت از طریق محدودیت عرضه هستند، روی پایه‌های لرزانی قرار دارد زیرا به نظر می‌رسد تنها عربستان سعودی به تعهداتش عمل کرده است.

کشورهای تولیدکننده عضو اوپک و متحدانشان شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف شده‌اند سال گذشته توافق کردند تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

عربستان سعودی با بر دوش گرفتن عمده کاهش تولید اوپک موافقت کرده و اخیراً اعلام کرده است تولید نفت این کشور به میزان ۴۰۸ هزار بشکه در روز در مارس کاهش یافته و به ۹.۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این میزان کاهش تولید به معنای آن خواهد بود که عربستان سعودی از دسامبر در ۷۰ درصد از اهداف کاهش تولید اوپک پلاس سهیم بوده است.

در مقابل، روسیه نیز قرار بوده سهم بیشتری از کاهش تولید غیراوپک را برعهده بگیرد اما از اکتبر تا اوایل فوریه تولیدش را تنها ۴۷ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

روند کند کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان نفت روسیه انتقاد خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی را برانگیخت و وی ماه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان بی سی اظهار کرد: مسکو آهسته‌تر از آنچه مایل بودم اقدام کرده است.

این انتقاد واکنش الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه را به همراه داشت که اوایل فوریه گفت: روسیه به تعهداتش کاملاً پایبند است و تولیدش را تا ماه مه امسال به تدریج کاهش خواهد داد.

در طول سال ۲۰۱۸ قیمت‌های نفت تحت تأثیر افزایش فزاینده عرضه نفت شیل آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به رشد کمتر تقاضای جهانی، پایین رفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مکرراً از اوپک به دلیل تصمیماتش انتقاد کرد و از این گروه خواست با افزایش تولید، قیمت‌ها را پایین نگه دارد.

ترامپ در نوامبر سال ۲۰۱۸ در پیامی در توئیتر نوشت: امیدوار است اوپک تولید نفت را کاهش ندهد.

در معاملات روز پنجشنبه بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۵۷.۳۳ دلار در هر بشکه و بهای معاملات آتی نفت برنت با شش سنت افزایش نسبت به روز گذشته، به ۶۷.۱۴ دلار در هر بشکه صعود کرد.

قیمت نفت از زمان اجرای توافق اوپک پلاس، پیوسته رشد کرده و به بالاترین حد خود از نوامبر سال ۲۰۱۸ رسیده است.

اما توربیون سولتودت، تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه در شرکت "وریسک ماپل کرافت" در یادداشتی نوشته است: هر گونه پایان همکاری روسیه و عربستان سعودی، احتمالاً به فشار نزولی روی قیمت‌های نفت خواهد افزود. اگرچه مبنای سناریوی ما همچنان این است که ریاض و مسکو برای تمدید پیمان نفتی، سازش خواهند کرد اما این پیمان بیش از همیشه شکننده به نظر می‌رسد. این تحلیلگر سیاسی در ادامه افزود: انتظار دارد عربستان سعودی برای نجات این پیمان، با سطح پایین پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید، کنار بیاید.

شرکت "وریسک ماپل کرافت" برآورد کرده که ریاض برای تأمین بودجه سال ۲۰۱۹ خود به قیمت ۸۰ دلار در هر بشکه نفت نیاز دارد در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ادعا کرده که نفت ۶۰ دلاری برای تأمین نیازهای کشورش کافی است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید