Performancing Metrics

پول فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از کجا قرار است بیاید؟ | اتاق خبر
کد خبر: 423376
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1397 - 10:11
پرونده سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رئیس جمهور، هفته گذشته تکمیل و ایران را در تولید بنزین خودکفا کرد. شواهد حاکی از آن است که نقشه ساخت فاز چهارم این پالایشگاه نیز کم کم ترسیم می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولیدی کشور در جهت تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تأسیس شد. قرار شد با تکمیل کلیه فازهای این پالایشگاه (جمعاً سه فاز)، مجموعاً به میزان ۳۶ میلیون لیتر در روز بنزین و ۱۳ میلیون لیتر در روز گازوئیل تولید شود. تولید بنزین در این پالایشگاه در اسفندماه ۱۳۹۵ آغاز شده و افتتاح رسمی فاز اول این پالایشگاه در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ و فاز دوم در تیرماه سال جاری صورت گرفت.

فاز سوم این پالایشگاه نیز هفته گذشته با حضور رئیس جمهور افتتاح و اعلام شد ظرفیت تولید بنزین در ایران به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده و نه تنها واردات بنزین به کشور از مهرماه متوقف شده بلکه برنامه‌ریزی برای صادرات بنزین نیز در دست اقدام است.

شهریورماه سال جاری بود که اعلام شد با سپری شدن مراحل اجرای فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، فاز چهارم این پالایشگاه با هدف فرآورش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی احداث و راه‌اندازی می‌شود. فازی که با اجرای آن، روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی برای تولید بنزین و نفت‌گاز با استاندارد یورو ۵ به حجم خوراک و تولید این پالایشگاه افزوده خواهد شد.

محمدعلی دادور - مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس - در این باره اعلام کرد: خاک‌برداری‌ها و اقدامات اولیه برای احداث فاز ۴ ستاره خلیج‌فارس آغاز شده است و ما هم‌زمان با تکمیل فاز ۳، از فاز ۴ نیز غافل نشده‌ایم.

دادور درحالی این خبر را اعلام کرده بود که طبق آخرین گفته‌های علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی - در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد زمانی این پروژه آغاز خواهد شد که منابع مالی آن تثبیت شود.

فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مشابه فاز سوم این پالایشگاه است. یعنی راه‌اندازی آن، ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاه اضافه خواهد کرد و با توجه به این‌که دقیقاً مشابه فاز سوم است، همه تجهیزات آماده است.

به گفته صادق‌آبادی، زمانی می‌توان با قطعیت درباره پروژه‌ای صحبت کرد که منابع مالی تثبیت شده‌ای برای پروژه وجود داشته باشد. امکان این‌که بخش قابل توجهی از تجهیزات فاز چهارم پالایشگاه ستاره در داخل تأمین شود، وجود دارد. فاز چهارم بعد از تعیین تکلیف منابع مالی به ۲۴ تا ۳۶ ماه زمان برای تکمیل نیاز دارد.

با این حال بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم افتتاح فاز چهارم ستاره خلیج فارس اعلام کرد" می‌توانستیم از رئیس جمهور بخواهیم کلنگ فاز چهارم را امروز بزند اما به دنبال کارهای نمایشی نیستیم.

در این راستا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده‌های نفتی درمورد سرمایه مورد نیاز برای ساخت فاز چهارم ستاره خلیج فارس توضیح داد: این فاز به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز دارد.

صادق آبادی درمورد نحوه تأمین سرمایه مورد نیاز گفت: سرمایه مورد نیاز از منابع داخلی و باقی مانده منابعی که مصرف نشده است تأمین خواهد شد، اما این یک بروکراسی اداری دارد. از وام ۲۶۰ میلیون یورویی که برای فاز سوم اخذ شده بود حدود ۲۰۰ میلیون یورو باقی مانده است و باید بتوانیم آن را  به فاز چهارم منتقل کنیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید