Performancing Metrics

هنوز گزینه حمله سایبری به فیس‌بوک روی میز است | اتاق خبر
کد خبر: 424512
تاریخ انتشار: 1 فروردین 1398 - 22:12
برخی از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که هنوز احتمال حمله سایبری در قطعی و اختلالات گسترده‌ای که هفته پیش در فیسبوک و اینستاگرام به وجود آمد، به قوت خود باقیست.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری به دنبال این هستند که آیا واقعاً حمله سایبری موجب قطعی و اختلال در شبکه اجتماعی فیس بوک و زیرمجموعه‌هایش نظیر اینستاگرام در هفته اخیر شده است یا خیر.

هفته گذشته بود که شبکه اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک با قطعی و اختلالات گسترده‌ای مواجه شد و دسترسی خیل عظیمی از کاربران را با مشکل روبه‌رو کرد. همان زمان بود که بسیاری از کارشناسان و کاربران از احتمال حملات سایبری به فیسبوک و اینستاگرام سخن گفته و خبر دادند اما چند روز بعد از این گمانه زنی‌ها خود فیس بوک اعلام کرد که هیچ حمله سایبری در کار نبوده و این احتمال را به طور کلی رد و تکذیب کرد. حالا بسیاری از تحلیلگران بر این باورند با اینکه فیس بوک تمامی احتمالات حملات سایبری به سرورهای این غول شبکه اجتماعی را رد کرده اما در عین حال هیچ شفاف‌سازی در مورد علت این حادثه نکرده و هنوز ابهامات گسترده‌ای در مورد قطعی و اختلال گسترده‌ای که هفته پیش برای فیسبوک و اینستاگرام ایجاد شد وجود دارد.

بسیاری از آنها بر این باورند که تنها فاکتور زمان می‌تواند علت واقعی چالش به وجود آمده برای فیسبوک را مشخص کند اما متخصصان احتمال حمله سایبری را با اینکه فیسبوک آن را به طور کلی تکذیب کرده است از تخمین و گمانه‌زنی‌های خود خارج نمی‌کنند به عنوان مثال مکس ایزا، استاد رایانه در دانشگاه سنترال لنکشایر، می‌گوید برخلاف گزارش‌هایی که فیسبوک در مورد اختلال سرورها و افزایش حجم داده در آنها را منتشر کرده و ارائه داده است هنوز احتمال زیادی وجود دارد که این قطعی و اختلالات بر اثر عملیات خرابکارانه مجرمان سایبری صورت گرفته باشد چرا که در موارد مشابهی که در سال‌های اخیر برای غول‌های تکنولوژی به وجود آمده است، می‌توان دریافت که بعد از مدت‌ها آنها متوجه شدند که قطعی در سرویس‌های شأن به خاطر حملات DDoS بوده است.

البته وی خاطر نشان کرده است که تا زمانی که تحقیقات و بررسی‌های کامل و دقیقی بر روی این مشکل انجام نشده است نمی‌توان به صورت جدی و قطعی اظهار نظری در مورد علت قطعی و اختلالات گسترده‌ای که برای فیسبوک و اینستاگرام به وجود آمده داشت.

با این حال وی معتقد است که حتی اگر این اختلالات به خاطر مشکلات داخلی فیسبوک هم به وجود آمده باشد و حمله سایبری در کار نبوده باشد، باز هم ممکن است مجرمان سایبری از حساب کاربری کاربران فیس بوک و اینستاگرام سو استفاده کرده و از فرصت قطعی و اختلال گسترده بهره جسته و داده‌های کاربران را تحت کنترل و فرمان خود گرفته باشند. وی می‌گوید بدین ترتیب احتمال این وجود دارد که هم اکنون اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران اینستاگرام و فیسبوک در خطر باشد.

بر اساس گزارش مجله فوربس، ادوارد گایلین، به عنوان یک مشاور امنیتی و افسر پلیس بازنشسته نیز که با توضیحات فیسبوک قانع نشده و هنوز احتمال حملات سایبری به سرورهای این شبکه اجتماعی را بالا می‌داند، می‌گوید که ابهامات زیادی در مورد اظهارات سخنگوی فیسبوک وجود دارد و این امر اعتماد به سخنان این غول فناوری را دشوارتر می‌کند.

حال این سوال در ذهن بسیاری از کاربران به وجود می‌آید که در صورت پذیرش فرضیه حمله سایبری به سرورهای فیس بوک چه کسی است ممکن است به آن حمله کند؟

در پاسخ به این سوال بسیاری از کارشناسان معتقدند مجرمان سایبری در سطح کشوری و با حمایت برخی از دولت‌ها می‌توانند در این حمله نقش داشته باشند چرا که فیس بوک به عنوان یکی از بزرگترین و پررنگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که به عنوان پلتفرم رسانه‌ای تأثیرات سیاسی مهم و بزرگی برای دولت و جوامع مختلف دارد و از تأثیرگذاری زیادی نیز بر روند انتخابات و رأی گیری های سیاسی مختلف برخوردار است به همین دلیل احتمال زیادی وجود دارد که مجرمان سایبری با اهداف و انگیزه‌های مختلف به سمت و سوی هک و نفوذ به اطلاعات شخصی و هویتی کاربران عضو فیسبوک و اینستاگرام ترغیب شوند. اما به هر حال هنوز نمی‌توان اظهار نظر قطعی در این مورد کرد چراکه هنوز شواهد دال بر حمله سایبری در این رخداد وجود ندارد و تنها بر اساس فرضیه برخی از تحلیلگران، می‌توان گفت که کشورها یا دولت‌های مختلفی پشت پرده فرضیه حمله سایبری به سرورهای فیسبوک بودند که احتمال می‌دادند این شبکه اجتماعی با پلتفرم و محبوبیت گسترده‌ای که در اختیار دارد می‌تواند تأثیرگذاری زیادی بر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها گذاشته و تهدیداتی برای آنها بوجود بیاورد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید