Performancing Metrics

مدیریت آب یک موضوع حیاتی و بین‌المللی | اتاق خبر
کد خبر: 424786
تاریخ انتشار: 8 فروردین 1398 - 17:03
با توجه به اهمیت مسئله آب و ضرورت اعمال مدیریت پایدار بر منابع محدود آبی، موضوع آب در چند دهه اخیر تبدیل به یکی از مهم‌ترین عناوین در دستور کار نهادهای بین‌المللی و همچنین کشورهای مختلف شده است.

 

به‌گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش جهانی توسعه آب سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸، کمبود آب در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده و با ادامه روند گرمایش جهانی این میزان تا سال ۲۰۵۰ میلادی افزایش خواهد یافت. ایران نیز از این مساله مستثنی نیست، به همین دلیل علی‌رغم قرارگیری در منطقه خشک و نیمه‌خشک تاکنون تلاش‌هایی برای گذر از این چالش انجام‌داده است اما این واقعیت را نیز نباید از نظر دور داشت که نه تنها منابع آبی ایران از توزیع یکسانی چه به لحاظ زمانی و مکانی برخوردار نیست، شواهد موجود و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از تداوم کم‌آبی و حتی تشدید آن نیز حکایت دارد. بنابراین نیاز به یک تغییر رویکرد در نحوه مدیریت منابع و مصارف آبی و به‌ویژه تخصیص منابع محدود آب متناسب با ظرفیت‌های موجود و به‌ویژه تأمین نیازهای زیست‌محیطی پیکره‌های آبی وجود دارد.

صدیقه ترابی- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو - بر این باور است که تداوم رویکرد صرفاً عرضه‌گرا نه تنها پاسخگوی نیازهای روزافزون مصرف‌کنندگان مختلف نبوده، بلکه تخریب بیش از پیش منابع و ذخایر آبی ایران اعم از سطحی و زیرزمینی را به‌دنبال خواهد داشت.

به‌گفته وی اتخاذ رویکرد «سازگاری با کم آبی» و همچنین تلاش برای اصلاح ساختار حکمرانی آب مبتنی بر توسعه پایدار و استقرار مدیریت به‌هم‌پیوسته حوضه‌محور به جای مدیریت استانی و همچنین اتخاذ نگاه آمایشی آب‌محور در برنامه‌ریزی‌های بخش آب از جمله مهم‌ترین محورهای برنامه وزارت نیرو برای پیش‌برد رویکرد جدید مدیریتی بخش آب است.

همچنین بر اساس گفته‌های رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، چارچوب‌های اصلی برنامه مدیریت تنش آبی در سال ۱۴۰۰ دیده شده و امیدواریم فرآیند تصویب آن در مجلس هم به خوبی پیش گرفته شود.

وی، با تاکید به این مساله که موفقیت در این زمینه به میزان زیادی به همراهی مصرف کنندگان بازمی‌گردد، اظهار کرد: برای این کار درصددیم که هم کنترل کیفی را افزایش دهیم و هم با تولید و توزیع وسایل کاهنده، بین مصرف‌کنندگان و تشویق آن‌ها برای استفاده از این تجهیزات، بتوانیم تا حدودی میزان مصرف را با همراهی مصرف‌کنندگان کنترل کنیم.

وزیر نیرو هم‌چنین با بیان این‌که در این میان بخش محدودی از هموطنان نیز از فراتر از الگوی مصرف منابع آبی را استفاده می‌کنند که درصددیم این گروه را نیز برای پیوستن به جرگه خوش مصرفان تشویق کنیم، ابراز کرد: بدین منظور تعرفه‌های جدید در مراحل نهایی تصویب است و پیش از اعمال این تعرفه‌ها نیز آگاهی لازم به مشترکان پرمصرف داده خواهد شد و حتی قبوض مجازی تولید و ارسال خواهد شد که اگر این گروه محدود بخواهند همانند سال گذشته آب شرب بیش‌تری را مصرف کنند، طبیعتاً هزینه‌های آن‌ها بنا بر بر تعرفه‌های جدید افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته اردکانیان، این مسئله هم اکنون در حال تبدیل شدن به یک مطالبه اجتماعی است و هر زمان که با خبرنگاران مواجه شده‌ام، این سوال مطرح می‌شود که تعرفه مشترکان پرمصرف چه شد؟ به هر حال در بخش آب و برق فشار بیش‌تر بر روی کسانی است که گروه خوش مصرف هستند و ما امیدواریم وضعیت به نحو مناسبی در این بخش اصلاح شود.

از سوی دیگر چندی پیش، حمیدرضا جانباز - مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور - گفته بود: با فرض این‌که میزان بارش در سال آینده همانند امسال باشد، سناریویی را در نظر گرفته‌ایم و در آن آیتم‌های مختلفی را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. به‌گونه‌ای که برای تدوین این شش برنامه برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته است، به نحوی که منابع آب در دسترس و میزان رشد مصرف به‌طور کامل و به تفکیک هر استان استخراج‌شده البته پیش‌بینی ما این است که بتوانیم امسال وضعیت را به‌طور بهتری مدیریت کنیم اما این مساله نیازمند مشارکت مردم و سازمان‌های مربوطه است.

مدیریت آب موضوع واحد تمام کشورها در سال‌های اخیر است و بی شک کشوری که مدیریت درستی در این بخش نداشته باشد با مشکلات زیادی در آینده روبرو خواهد شد که همین مساله نیز اهمیت توجه دولتمردان به این بخش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید