Performancing Metrics

ایجاد سازوکار مشابه اینستکس در روابط ایران و ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 425771
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1398 - 19:56
ظریف مطرح کرد؛
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران و ترکیه توافق کردند که در حوزه‌های تعرفه ترجیحی، همکاری در حوزه انرژی و بانکی، استفاده از پول مشترک دو کشور و ایجاد سازوکاری مشابه اینستکس همکاری‌ کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز و پس از پایان سفر به سوریه و ترکیه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در جریان سفر به ترکیه با رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه و سایر مقامات این کشور در مورد موضوعات دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و جهانی صحبت کردیم.

وی ادامه داد: در این دیدارها در مورد بحث سوریه، موضوع ادلب، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و نگرانی‌هایی که در مورد روند حل سیاسی بحران این کشور و اقداماتی که باید در این رابطه صورت گیرد، با مقامات مختلف گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه موضوع ونزوئلا و مداخلات غیرقانونی آمریکا در امور این کشور هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ادامه داد: همچنین درباره تحولات صورت گرفته در شمال آفریقا و نگرانی‌هایی که در این منطقه در مورد احتمال استفاده از نیروهای نظامی وجود دارد، بحث و گفتگو شد.

ظریف با اشاره به گفتگوهای صورت گرفته با مقامات ترکیه تصریح کرد: دولت ترکیه همواره مخالفت‌های خود را با تحریم‌ها و اقدامات غیرقانونی آمریکا علیه ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است که این مسئله موجب تقدیر و تشکر ماست.

وی با بیان اینکه ما در جریان این سفر در مورد روش‌های ادامه همکاری‌ها بین دو کشور علی‌رغم وجود تحریم‌ها صحبت کردیم، افزود: ما توافق کردیم که در پنج حوزه به صورت ویژه کارها را دنبال کنیم که شامل تعرفه ترجیحی، همکاری در حوزه انرژی، همکاری‌ها بانکی و استفاده از پول مشترک دو کشور، ایجاد ساز و کاری مشابه اینستکس در روابط دو جانبه است.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: توافق شد که بنده و وزیر امور خارجه ترکیه این موضوعات را به صورت ویژه دنبال کنیم و همچنین مسئولان کمیسیون‌های مشترک دو کشور هم به سهم خود این مسائل را دنبال خواهند کرد.

ظریف تاکید کرد: بنده احساس می‌کنم که در طرف ترکیه‌ای علاقه‌مندی به همکاری جدی با ایران در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، امنیتی، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و شاید مشابه روابطی که در حال حاضر بین این کشور و ایران وجود دارد در طول چند دهه گذشته وجود نداشته است و خوشحال هستم که ما روابط مشابهی را با سایر همسایگانمان از جمله با آذربایجان، عراق، افغانستان، پاکستان و سایر همسایگان در آسیای میانه و قفقاز داریم.

وی ادامه داد: سیاست دولت دوازدهم در عرصه سیاست خارجی این است که همسایگان در اولویت ما هستند و این سیاست با موفقیت در حال پیش رفتن است و امیدواریم که اقداماتی در این حوزه انجام دهیم.

ظریف در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه چرا سفرتان به ترکیه چند ساعت تمدید شد، گفت‌: یکی از مقاماتی که قرار بود بنده با وی ملاقاتی داشته باشم، در آنکارا حضور نداشت و دیرتر وارد شد؛ البته قرار بود که امروز وارد شود اما به دلیل دیدار شب گذشته زودتر وارد شد و بنده هم قدری صبر کردم تا بتوانم با وی ملاقات کنم.

وزیر امور خارجه درباره نامه اخیرش به همتایان خود در جهان، تصریح کرد: پس از اقدام غیرقانونی آمریکا در رابطه با سپاه پاسداران، بنده نامه‌ای به دبیر کل ملل متحد نوشتم و خطرات این اقدام را متذکر شدم.

وی ادامه داد: پس از آنکه آمریکایی‌ها در پانزدهم آوریل به ظن خود تصمیمشان را عملیاتی کردند، نامه‌ای به وزرای امور خارجه سایر کشورها ارسال کردم و تبعات این موضوع را از نظر حقوقی و سیاسی متذکر شدم و این موضوع را به عنوان یک سابقه بسیار خطرناک و نگران کننده برای روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل تذکر داده و تاکید کردم که باید اقدام مشترکی علیه این گونه اقدامات و قانون‌شکنی‌های دولت آمریکا انجام شود.

ظریف درباره تصمیم اخیر دولت آمریکا و وتو کردن مصوبه کنگره این کشور در رابطه با قطع ادامه مداخله آمریکا در جنگ یمن، گفت‌: متأسفانه میزان نفوذ نتانیاهو و کسانی که به نتانیاهو برای حضور در جامعه سیاسی آمریکا متوسل شده‌اند، آن قدر زیاد شده است که نه تنها منافع و پول مردم آمریکا، بلکه تصمیم کنگره نیز به خاطر یک قدرت خارجی وابسته زیر سوال قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله برای روابط بین‌الملل یک نشانه جدی از میزان تأثیرگذاری لابی صهیونیستی و کسانی که با این لابی کار می‌کنند، در امور داخلی آمریکا است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید