Performancing Metrics

عربستان نمی‌تواند خلاء نفت ایران را جبران کند | اتاق خبر
کد خبر: 426039
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1398 - 14:41
یک کارشناس ارشد نفت:
آمریکا در حالی اعلام کرده معافیت‌هایی که به مشتریان نفتی ایران داده است را تمدید نمی‌کند که تحلیل‌گران بازار نفت اعتقاد دارند این تصمیم آمریکا باعث التهاب بازار شده و عربستان و امارات نیز نمی‌توانند خلاء نفت ایران را جبران کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، کاخ سفید روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ تصمیم گرفته است که معافیت‌های نفتی را که در اوایل ماه مهر منقضی می‌شود را تمدید نکند. این تصمیم برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اتخاذ شده است تا نظام جمهوری اسلامی اصلی‌ترین منبع درآمدش را از دست دهد.

در این بیانیه آمده است: ایالات متحده آمریکا به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه تولید کننده بزرگ انرژی و همچنین دوستان و شرکایمان متعهد شده‌ایم که بازار جهانی نفت را تأمین کنیم. ما توافق کرده‌ایم که اقداماتی بموقع را اتخاذ کنیم تا در صورت حذف نفت ایران از بازار، تقاضای جهانی برآورده شود.

پارادوکس آمریکا در مورد قیمت نفت

در این راستا، سیدمهدی حسینی با تأکید بر اینکه عدم تمدید معافیت به مشتریان نفتی ایران از سوی آمریکا روی بازار جهانی نفت تأثیرگذار است، اظهار کرد: حتی پیش از اینکه آمریکا تصمیم خود را اعلام کند شاهد این بودیم که قیمت نفت به ۷۴ دلار رسید. البته آمریکا اعلام کرده است که سعی می‌کند قیمت را کنترل کند و با همکاری عربستان و امارات کمبودهای احتمالی در بازار را جبران کند. با این وجود بازار به دلیل تصمیم آمریکا ملتهب است.

وی با بیان اینکه آمریکا در مورد قیمت نفت دچار تناقض شده است، توضیح داد: از یک طرف افزایش قیمت نفت برای تولید شیل آمریکا مفید است. در حال حاضر حدود هفت میلیون بشکه از ۱۱ میلیون بشکه نفت آمریکا نفت شیل است و شیل در شرایطی می‌تواند تولید صددرصد داشته باشد که قیمت جهانی بیش از ۷۰ دلار باشد و چنانچه قیمت نفت کمتر از ۳۰ دلار شود تولید شیل متوقف خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر بازار داخلی آمریکا به شدت روی بالا رفتن قیمت نفت حساس است زیرا نرخ بنزین و گازوئیل در آمریکا وابسته به قیمت نفت است و اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند احتمال اینکه ترامپ در انتخابات رأی نیاورد بسیار بالا است. به همین دلیل آمریکا اعلام کرده است که عربستان و امارات خلأ نفت ایران را جبران می‌کنند.

این تحلیل‌گر ارشد حوزه انرژی در مورد آینده قیمت نفت گفت: بررسی شرایط حاکی از آن است که قیمت نفت به دلیل تحریم‌های آمریکا به ۱۰۰ و یا ۹۰ دلار نخواهد رسید اما می‌توان انتظار نفت ۸۰ دلاری را داشت.

بررسی وضعیت تولید نفت در عربستان و امارات

حسینی در ادامه در مورد شرایط عربستان در زمینه تولید نفت توضیح داد: طی ۳۰ سال گذشته‌ای که من مسائل نفت را دنبال کرده‌ام عربستان همیشه مدعی ظرفیت مازاد بوده است و با این ادعا در برخی مواقع بازار را تحت فشار قرار می‌دهد. این در حالی است که عربستان مایل به افزایش قیمت نفت نیست.

وی افزود: باید این مسئله را در نظر داشت که طی ماه‌های گذشته عربستان برای همکاری با آمریکا و با هدف جبران خلأ نفت ایران در بازار در حداکثر توان خود تولید کرد و در نهایت تولید خود را به بهانه تعهد کاهش تولید اپک کاهش داد. با این حال شواهد حاکی از آن است که ظرفیت تولید نفت در عربستان بیشتر از ۱۰ میلیون بشکه نیست زیرا با اینکه آن‌ها روی مسئله افزایش ضریب بازیافت کار کرده‌اند اما عمر میادین آن‌ها بالا است.

حسینی در مورد ظرفیت تولید نفت امارات نیز گفت: ظرفیت تولید امارات به قدری نیست که بتواند خلأ نفت ایران را جبران کند.

وی ادامه داد: برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که آمریکا از عربستان تقاضا کرده میزان تولید خود را دو میلیون بشکه افزایش دهد و عربستان اعلام کرده این امکان وجود ندارد. بنابراین اینکه آمریکا در بیانیه خود ذکر کرده است که با همکاری عربستان کمبودهای احتمالی بازار را جبران خواهد کرد یک کار تبلیغاتی است.

نقش ذخایر استراتژیک آمریکا

حسینی در ادامه با اشاره به ذخایر استراتژیک آمریکا اظهار کرد: ذخایر استراتژیک آمریکا بسیار قوی است و آمریکا اعلام کرده است که می‌تواند شش میلیون بشکه از ذخایر خود را وارد بازار کند. آن‌ها از این طریق می‌توانند بر ایران فشار وارد کنند.

وی در مورد وضعیت ونزوئلا و لیبی نیز توضیح داد: میزان تولید ونزوئلا به حداقل رسیده و اوضاع لیبی هم مشخص نیست. قاعدتاً تحولات سیاسی در این دو کشور تولید کننده نفت روی بازار نفت تأثیرگذار است.

حسینی در مورد تولید نفت در عراق و روسیه نیز گفت: در این میان تولید عراق و روسیه افزایش یافته است و عراق روز به روز به میزان تولید خود اضافه می‌کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید