Performancing Metrics

رشد ۶۰ درصدی قیمت خرما از مبدا تا مقصد | اتاق خبر
کد خبر: 426245
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1398 - 20:34
دبیرانجمن ملی خرما با بیان اینکه صادرات و کاهش تولید در سال زراعی گذشته باعث نوسان نرخ خرما شده است، گفت: موجودی خرما در کشور بیش از ۱۰۰ هزارتن است و برای ماه رمضان کمبود نداریم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما درباره دلایل گرانی خرما در بازار توضیح داد: صادرات خرما زمانی که هنوز سامانه نیما راه اندازی نشده بود، یکی از دلایل این امر است. آن زمان بسیاری از افراد که خیلی از آنها هم صادرکننده واقعی نبودند اقدام به صادرات این محصول کردند.

وی افزود: این مساله باعث شد هم صادرکننده حقیقی زیان کند هم قیمت‌های داخلی دچار نوسان شود.

رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی صادرات خرما از کشور، ادامه داد: بعد از راه اندازی سامانه نیما، این رویه کنترل شد.

فرخی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته با حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش محصول نیز مواجه بودیم، گفت: این دو عامل در کنار هم بر قیمت خرما تأثیر گذاشت.

وی تصریح کرد: البته باید خاطرنشان کنم که قیمت‌های خرما در شمال شهر تهران ربطی به نرخ این محصول در مبدا ندارد بعنوان مثال هرکیلوگرم خرمای مضافتی که در تهران حدود ۴۰ هزارتومان عرضه می‌شود در شهرستان‌های مبدا، حدود ۲۵ هزارتومان است.

فرخی با اشاره به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان با بیان اینکه صادرات ما در دو مقطع سال نو میلادی و ماه مبارک رمضان اوج می‌گیرد، گفت: صادرات خرما در حال حاضر محدود شده چون صادرات آن به نزدیک ترین مقاصد صادراتی حدود یکماه به طول می‌انجامد بنابراین با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و نیاز بازارهای هدف به این محصول، هر کس که قصد صادرات خرما را داشته، این کار را انجام داده است.

بیش از ۱۰۰ هزارتن خرما در سردخانه‌ها موجود است

وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان صادرات کم است و تا سال زراعی جدید صادرات چشمگیری نخواهیم داشت.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه موجودی کافی خرما در سردخانه‌های کشور وجود دارد، میزان موجودی این محصول را در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: موجودی ما برای مصرف ماه مبارک رمضان کافی است ضمن اینکه حدود دو ماه دیگر خرمای نوبرانه سیستان و بلوچستان وارد بازار خواهد شد.

فرخی میزان تولید خرما را در کشور ۱.۲ میلیون تن اعلام کرد و گفت: در سال زراعی گذشته با توجه به کاهشی که رخ داد حدود ۱.۱ میلیون تن خرما در کشور تولید شد که هنوز حدود ۲۰ درصد آن در سردخانه‌ها موجود است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه راهکار کنترل بازار خرما محدود یا ممنوع کردن صادرات این محصول نیست، افزود: ما سال زراعی بسیار خوبی را پیش رو داریم و نباید صادرات را محدود کنیم که سال آینده تولیدکنندگان دچار مشکل شوند.

وی درباره قیمت خرما در ماه مبارک رمضان، گفت: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه آخرین ماه پرمصرف خرما است، کسانی که خرما در اختیار دارند، این محصول را وارد بازار می‌کنند. ضمن اینکه تا آخر ماه مبارک محصول سال زراعی جدید نیز به بازار مصرف می‌رسد.

فرخی تصریح کرد: بنابراین با کمبود عمده مواجه نخواهیم بود، ضمن اینکه احتمال دارد در دو الی سه روزی که به ماه مبارک رمضان مانده، شوک‌های جزئی در بازار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بعد از ماه مبارک رمضان مصرف خرما به شدت افت می‌کند و هوا نیز گرم خواهد شد، ادامه داد: همانطور که اشاره شد در پایان ماه مبارک، خرمای نوبرانه نیز وارد بازار می‌شود.

فرخی همچنین با بیان اینکه فردی که طی روزهای گذشته در برخی رسانه‌ها به عنوان دبیرانجمن خرما مصاحبه کرده و درباره نرخ این محصول اظهار نظر کرده است، هیچ سمتی در این انجمن ندارد، گفت: بنده این فرد را نمی‌شناسم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید