Performancing Metrics

تلاش سعودی‌ها برای ورود به جمع صادرکنندگان بزرگ گاز | اتاق خبر
کد خبر: 426404
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1398 - 16:44
عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، اکنون رسماً به باشگاه رو به رشد صادرکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) جهان پیوسته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، امین ناصر، مدیرعامل شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی اخیراً اعلام کرد این شرکت سرگرم مذاکره با شرکای متعدد در سراسر جهان در خصوص امکان تشکیل شرکت مشترک در بخش گاز است و نخستین محموله LNG خود را از سنگاپور که قطب تجارت LNG در منطقه آسیا اقیانوسیه به شمار می‌رود فروخته است.
این غول نفتی به دفعات برای صادرات و همچنین مصرف داخلی گاز ابراز علاقه کرده است. ریاض همچنین اخیراً اعلام کرده که قصد دارد در پنج تا شش سال آینده برای متنوع کردن سبد انرژی خود و آزاد کردن نفت بیشتری برای صادرات، ۱۰ درصد از نیروی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. عربستان سعودی همچنان عمدتاً از نفت برای تولید برق استفاده می‌کند. با این حال اگر این کشور به گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر مانند بادی و خورشیدی روی بیاورد، می‌تواند نفت بیشتری بین ۳۰۰ هزار بشکه در روز تا یک میلیون بشکه در روز صادر کند.
وعده‌های خورشیدی
با این حال عربستان سعودی در بخش خورشیدی، از بازی بزرگ‌تری از آنچه فعلاً انجام می‌دهد صحبت می‌کند. ریاض طی چند سال اخیر با سرمایه گذاری حدود ۳۵۰ میلیارد دلار در زیربنای خورشیدی، متعهد شده است یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی خورشیدی در جهان شود. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مارس یک توافق ۲۰۰ میلیارد دلاری را با گروه "سافت بانک" برای ساخت ظرفیت خورشیدی کافی و سه برابر کردن تولید برق این کشور امضا کرد.
دنبال کردن انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص خورشیدی، بخشی از برنامه ولیعهد عربستان سعودی برای متحول کردن اقتصاد سعودی از نظر مدرنیزه شدن و فاصله گرفتن از نفت خام است. ریاض سرگرم ساخت حدود ۳۰ پروژه خورشیدی و بادی برای تولید ۹.۵ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۳ و همچنین ساخت ۱۷.۶ گیگاوات ظرفیت هسته‌ای تا سال ۲۰۳۲ است.
با این حال عملاً هیچ ساخت و سازی برای این پروژه‌ها آغاز نشده است. از همین رو فاتح بیرول، مدیراجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در دسامبر اظهار کرد: سعودی‌ها در حرکت به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر، وقفه زیادی داشته اند.
بلندپروازی‌های گاز
امین ناصر اواخر سال گذشته در یک رویداد صنعتی در دوبی اظهار کرده بود : آرامکوی سعودی قصد دارد تولید گاز خود را از ۱۴ میلیارد فوت مکعب استاندارد در روز در حال حاضر به ۲۳ میلیارد فوت مکعب افزایش دهد. برنامه گازی ما حدود ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در یک دهه آینده جذب خواهد کرد. همچنین ما منابع گاز غیرمرسومی داریم که به سرعت منابع مرسوم بزرگ ما را کامل می‌کنند. ما درصدد هستیم از تأمین نیاز صنعت برق داخلی که به میزان فزاینده از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای خواهد بود، فراتر عمل کرده و صادرکننده گاز و فرآورده‌های گازی باشیم.
عربستان سعودی همچنین برای سهم حدود ۳۰ درصدی در پروژه آرکتیک LNG ۲ روسیه ابراز علاقه کرده است. سرمایه گذاری عربستان سعودی در این پروژه به این کشور امکان خواهد داد محموله‌های گاز را در بازار محموله‌های تک به فروش رساند یا قراردادهای عرضه میان مدت تا بلند مدت امضا کند و شاید از تولید این پروژه برای مصرف داخلی استفاده کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، قراداد میان عربستان سعودی و روسیه در زمینه گاز، مشارکت آنها در چارچوب گروه اوپک پلاس را تحکیم خواهد کرد. امین ناصر همچنین در ژانویه به رویترز اظهار کرده بود آرامکوی سعودی درصدد صرف میلیاردها دلار هزینه برای خرید دارایی‌های گاز طبیعی در آمریکا است که بخشی از استراتژی این غول نفتی برای تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگ در بازار جهانی گاز طبیعی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید