Performancing Metrics

رئیس شورای رقابت: قیمت‌گذار خودرو کیست که شورا در مورد آن نظر دهد؟! | اتاق خبر
کد خبر: 427198
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1398 - 14:08
در واکنش به مصوبه جدید مجلس
گرچه مصوبه اخیر مجلس، شرکت‌های خودروسازی را موظف به اعلام قیمت تمام شده در هنگام فروش به شورای رقابت می‌کند و تا حدی بازگشت شورا به بحث قیمت‌گذاری را جدی کرده است، ولی از نگاه رئیس شورای رقابت این مصوبه ابهاماتی دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، از چندی پیش با نابسامانی‌هایی که در بازار خودرو و قیمت‌گذاری آن وجود داشت، بحث ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری بار دیگر مطرح شد؛ این در شرایطی بود که از سال گذشته و به دنبال مصوبه هیأت هماهنگی سران سه قوا قرار بر این شد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت در کشور تعیین شود و بر همین اساس تمامی مراجع قانون‌گذاری و تعیین قیمت مکلف شدند نظرات کارشناسی آن را مد نظر قرار دهند که در این حالت دیگر شورای رقابت نقش قبلی را در قیمت‌گذاری نداشت.

با وجود این مصوبه، شورا معتقد بود که از فرآیند قیمت‌گذاری کنار نرفته است و در این رابطه نیز نامه‌نگاری و رایزنی‌هایی با مراجع ذیربط برای بازگشت مجدد به بازار خودرو و ورود مستقیم به تعیین فرمول و قیمت‌گذاری خودرو داشت.

با این حال روز گذشته بود که مجلس در طرحی برای ساماندهی خودرو، پیشنهادی مطرح کرد مبنی بر اینکه شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، بهای تمام شده، درصد سوخت و قیمت قطعی خودرو را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کند. حتی تاکید بر این بود که تخلف از این امر جرم محسوب خواهد شد.

اما در رابطه با این‌که آیا این مصوبه مجلس در نتیجه همان رایزنی‌های شورای رقابت برای برگشت به جریان قیمت‌گذاری خودرو است یا ماجرای دیگری دارد و همچنین این‌که قرار است شورای رقابت چگونه عمل کند، موضوعی است که در گفت‌وگو با رضا شیوا - رئیس شورای رقابت - مورد پرسش قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که مصوبه مجلس ربطی به رایزنی‌های پیشین شورای رقابت برای بازگشت به بحث قیمت‌گذاری خودرو نمی‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: بحث ساماندهی در مجلس از حدود یک سال قبل مطرح بوده و موضوعات متفاوتی وجود داشت که ظاهراً بحث قیمت‌گذاری و نظارت شورای رقابت نیز به آن اضافه شده است.

طبق قانون، شورای رقابت باید قیمت‌گذاری کند

رئیس شورای رقابت گفت‌: در این مصوبه ابهاماتی وجود دارد. از جمله این‌که باید توضیح داده شود وقتی که می‌گوید قیمت را خودروسازها به شورای رقابت اعلام کنند، در این بین قیمت‌گذار کیست و چه کسی قیمت را تعیین می‌کند که حالا شورای رقابت بر آن نظارت می‌کند. این در حالی است که طبق قانون دستورالعمل قیمت خودرو را باید شورای رقابت تعیین کند و طبق آن انجام شود و این دو، چندان با هم همخوانی ندارند.

شیوا با اشاره به این‌که قانون، تعیین دستورالعمل خودرو را به شورای رقابت واگذار کرده است، افزود: هرچند طی یکسال گذشته و بر اساس مصوباتی این موضوع از شورا کنار رفت، ولی در کل آنچه قانون تعیین کرده باید اجرایی شود و نمی‌توان این اختیار را از شورای رقابت گرفت و ما در این مدت به دلیل این‌که مشکلی ایجاد نشود، در شورای رقابت سکوت کرده‌ایم.

با این حال، آنچه شیوا عنوان کرد از این حکایت دارد که به زودی جزئیات این مصوبه مجلس در شورای رقابت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید