Performancing Metrics

ایجاد سیستم عامل بومی برای نیازهای خاص | اتاق خبر
کد خبر: 427398
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1398 - 10:02
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد سیستم عامل موبایل برای نیازهای بومی گفت: به سیستم عاملی نیاز داریم که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم، اما این به معنای اجبار برای همه نیست و قرار نیست جایگزین تمامی سیستم‌های عامل شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، امیر ناظمی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با اشاره به تصمیم برای ایجاد سیستم عامل بومی موبایل، اظهار کرد: یک درصد از نیازمندی‌های ما به سیستم عاملی نیاز دارد که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم؛ این‌که نفوذی به آن نباشد و تصمیم دیگری بر آن تأثیر نگذارد. سیستم عامل بومی یعنی سیستم عاملی که پاسخگوی نیاز بومی بوده و برای نیازهای ما شخصی‌سازی شده باشد؛ درواقع قرار نیست به نیاز همه پاسخ دهد، بلکه برای یک سری نیازمندی‌های خاص است.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان این‌که قرار نیست دولت این سیستم عامل را بنویسد، افزود: این سیستم عامل آماده شده و می‌تواند روی گوشی‌هایی که در ایران تولید می‌شود، قرار گیرد و با بعضی برندهای خارجی هم مذاکراتی انجام شده است؛ اما در کل، به معنای اجبار برای آن‌ها نیست و قرار نیست جایگزین همه سیستم‌های عامل شود. اگر زمانی شهروندی ترجیح داد و دوست نداشت با این سیستم‌های عامل کار کند چون برایش محدودیت ایجاد کرده، این امکان برایش وجود خواهد داشت.

احراز هویت برای تمامی اپلیکیشن‌ها محدودیت ایجاد می‌کند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سامانه شبکه احراز هویت کاربران (شاهکار) بیان کرد: شاهکار یک سرویس حاکمیتی است و بعد از مدتی ممکن است همه اپلیکیشن‌ها که می‌خواهند مطمئن شوند کاربرانشان فیک نیستند و قابلیت شناسایی داشته باشند، همه را مجبور به احراز هویت کنند که این برای جامعه محدودیت ایجاد می‌کند. اما هر کس برای دریافت سامانه شاهکار درخواست کند و درخواستش از دید ما منطقی باشد، ما ارائه می‌دهیم.

ناظمی با بیان این‌که جایی که مورد نیاز است، باید احراز هویت انجام شود، گفت: برای مثال در جابه‌جایی‌های مالی و فین‌تک‌ها احراز هویت لازم است، چون لازم است بدانیم چه آدمی پول جابه‌جا می‌کند، اما درباره شبکه‌های اجتماعی، کسی دوست ندارد احراز هویت شود. اپلیکیشن‌های خرید و فروش هم اگر درخواست دهند، ما شاهکار را به آن‌ها ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما قیمت را صفر نمی‌کنیم و به همه دسترسی نمی‌دهیم که درخواست احراز هویت کنند و برای رعایت حقوق شهروندان سخت‌گیری می‌کنیم. البته برای ارائه یک سرویس، تجهیزاتی نیاز است و ما نمی‌توانیم سرویسی دهیم که قیمتش از هزینه تمام‌شده برای دولت پایین‌تر باشد اما همان قیمت را از کسب‌وکار می‌گیریم و روی حداقل قیمت منصفانه دریافت می‌کنیم.

نقش ICT در کمک به رفع مشکلات پس از سیل

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمان سیل گفت: طبق آمار جهانی، ۷۰ درصد لطمات ناشی از حوادثی مانند سیل صرفاً از طریق آگاهی‌رسانی قابل حل است. ما در زمان وقوع سیل چند کار انجام دادیم، اولین کار سرویس‌های اخطار مکان‌محور بود. سه سال پیش ۱۷ دقیقه بارش در سولقون، به کشته شدن ۱۱ همشهری منجر شد، اما امسال با وجود بارش‌های شدیدتر این اتفاق نیفتاد.

ناظمی با اشاره به نقش اپلیکیشن‌ها در اقدامات پس از وقوع سیل بیان کرد: با شرکت‌های تولیدکننده اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی که مجموعاً چهار میلیون کاربر در ایران دارند، هماهنگی انجام شد که در ایام عید اعلام کنند کجا خطر آب‌گرفتگی و سیلاب وجود دارد. یکی دیگر از سرویس‌ها اعلام نقاط امدادی در اپلیکیشن‌های نقشه بود. هم‌چنین در بعضی از شبکه‌های اجتماعی می‌توانستید مکان نقاط امدادی هلال احمر را ببینید. یکی دیگر از قابلیت اپلیکیشن‌ها، امکان اضافه کردن پایگاه‌های امدادی بود که بیش‌تر در اختیار پایگاه‌ها بود اما به زودی دسترسی عمومی آن را هم اعلام می‌کنیم که برای توزیع امکانات افراد راحت‌تر شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات، ارسال پیامک‌های انبوه شهری بود که در مجموع در ایام عید برای سیل غیر از فلش مسیج‌ها، بیش از دو میلیارد پیامک فرستاده شد. هم‌چنین تصاویری از نقاط سیل‌گرفته به صورت پهباد و فضایی دریافت می‌شد که به صورت روزانه دو نوبت در روز برای مناطق مختلف ارسال می‌شد، زیرا تصویر هوایی به شدت اهمیت دارد و شما می‌توانید با این تصاویر یک برداشت کلی از محیط به دست بیاورید که کجا آسیب‌پذیرتر است.

وی با بیان این‌که در مناطق آب‌گرفته، برق را قطع می‌کنند چون امکان برق‌گرفتگی مردم وجود دارد، افزود: وقتی برق قطع شود، شبکه اینترنت و ارتباطی هم قطع می‌شود، پس ما باید برقمان را مجزا می‌کردیم. به همین دلیل زمانی که بعضی از آنتن‌های ما زیر آب رفته بود که امکان برق‌رسانی وجود نداشت، ما دستگاه‌های ژنراتور فرستادیم که موبایل‌ها کار کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید