Performancing Metrics

۲۷ هزار و ۸۶ روستا به اینترنت متصل هستند | اتاق خبر
کد خبر: 428444
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1398 - 15:15
وزیر ارتباطات در مجلس:
وزیر ارتباطات تاکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تمام ظرفیت‌های خود برای توسعه ارتباط روستایی و دستیابی به شبکه اینترنت استفاده کرده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در جلسه علنی امروز(دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال بیت الله عبداللهی نماینده اهر و هریس در خصوص اقدامات وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباط روستایی و دستیابی به شبکه اینترنت بیان کرد: مسئله توسعه ارتباط روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروز با توجه به عصر اقتصادی دیجیتال حتی در امور دامداری نیز به شبکه اینترنت نیاز است. اگر به توسعه ارتباط روستایی با نگاه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی نگاه شود گام بزرگی برای اشتغال و اقتصاد مناطق محروم برداشته می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان در روستایی هنر دست چند هزار ساله‌ زنان قبل از توسعه ارتباطات روستایی ناشناخته بود اما بعد از توسعه ارتباطات و رفتن اینترنت نسل چهارم به منطقه و ایجاد دفتر پست برای ارسال بسته‌های صنایع دستی به مناطق مختلف و برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص چگونگی عرضه محصولات در فضای مجازی شاهد مهاجرت معکوس به روستاها و اشتغال زایی و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه بودیم. این مسئله در روستاهای بوشهر، هرمزگان و خوزستان نیز دیده می‌شود.

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله بوم گردی بیان کرد: توسعه ارتباطات روستایی از جمله عواملی است که می‌تواند محرکی برای بوم گردی باشد. براساس برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات مکلف است ۹۰ درصد روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار را تا پایان دوره تحت پوشش تلفن همراه و اینترنت قرار دهد.

وی افزود: بنده در ۲۲ ماه گذشته که از مجلس رأی اعتماد گرفتم اعلام کردم که اهداف برنامه ششم توسعه در اولویت وزارت خانه است روزی که بنده وارد وزارت خانه شدم از مجموع ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار، حدود ۱۹ هزار روستا به اینترنت متصل بودند و مشکلاتی نظیر گرانی مودم‌های مورد نیاز در روستاها مطرح بود اما در  ۲۲ ماه گذشته حدود ۸ هزار روستای دیگر به اینترنت متصل شده و اکنون ۲۷ هزار و ۸۶ روستا به اینترنت بدون مشکل متصل هستند. اگر به طور میانگین روزانه حساب کنیم هر روز ۲۰ روستا به اینترنت متصل شده‌اند.

آذری جهرمی در ادامه اظهار کرد: مطالبات روستاییان و نمایندگان در این زمینه صحیح است و وزارت خانه از حداکثر ظرفیت خود در این زمینه بهره خواهد برد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دشمنان برای ایجاد تنگناهای اقتصادی برای کشور بیان کرد: دشمنان کشور به دنبال ایجاد تابستان داغ برای کشور بودند که داغش به دلشان ماند، اما فشارهای اقتصادی باعث شده تا بودجه عمومی کشور با مشکلاتی رو به رو شود. اما وزارت ارتباطات از ۴ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب در سال ۹۷ تنها ۱,۵۰۰ میلیارد تومان را دریافت کرد. و بودجه مربوط به توسعه ارتباط روستایی حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بود که کمتر از ۵۰ درصد آن محقق شد اما با تلاش‌های وزارت خانه ما پشت تهدیدهای دشمن نماندیم و در سال سوم برنامه ششم توسعه ۷۲ درصد پوشش ارتباط روستایی محقق شده است.

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به تلاش وزارت خانه برای استفاده از ظرفیت‌ها به منظور توسعه ارتباط روستایی بیان کرد: وزارت خانه از تمام ظرفیت خود برای توسعه ارتباطات روستایی استفاده کرده است. از اثرات توسعه ارتباط روستایی می‌توان به ۱۵ هزار خانه بهداشت روستایی در سراسر کشور اشاره کرد که نام و مشخصات آنها ثبت شده است. از سوی دیگر وزارت بهداشت در چند ماه آتی پروژه مهم دولت الکترونیک را دنبال خواهد کرد که زیرساختهای آن با کمک وزارت خانه ارتباطات فراهم شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این گونه نیست که مردم نتایج توسعه ارتباط روستایی را نبینند و این که شما می‌گویید به اهداف برنامه ششم توسعه توجه نشده است غلط است، اما این که توسعه به صورت متوازن انجام نشده صحیح است چرا که ما سعی کرده‌ایم براساس شکاف دیجیتالی که در برخی از مناطق وجود داشت اهداف را برنامه ریزی کنیم از نظر توسعه ارتباط روستایی وضعیت روستاها با یکدیگر متفاوت بوده و در برخی از مناطق نظیر سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس از لحاظ توسعه ارتباطی عدم توازان و شکاف دیجیتالی وجود داشت و لذا این مناطق در اولویت قرار گرفته‌اند.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: در آذربایجان شرقی نیز این هدف باید دنبال شود. اما نمی‌توان به دلیل محقق نشدن کامل توسعه ارتباط روستایی در یک منطقه تمام دستاوردهای ملی را زیر سوال برد. از شما می‌خواهم تا ما را در چارچوب برنامه‌ها و ابزارهای که در دست داریم و محدودیت‌هایی که با آن روبه رو هستیم بسنجید.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید