Performancing Metrics

آمریکا و برخی غربی ها مسئول اختلال در مبارزه با موادمخدر | اتاق خبر
کد خبر: 428792
تاریخ انتشار: 3 تیر 1398 - 18:24
وزیر امور خارجه تاکید کرد؛
وزیر امور خارجه گفت: آمریکا و برخی کشورهای غربی مسئول اصلی اختلال در مبارزه با مواد مخدر هستند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در همایشی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهارکرد: ۳۱ سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف ارتقای آگاهی عمومی در زمینه های مرتبط با مواد مخدر و دستیابی به جهانی عاری از سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر ۲۶ ژوئن مطابق با ۵ تیرماه را به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری کرد.

وی گفت: تاریخ سازمان ملل متحد مملو از اعلام مناسبت های مختلف و یا تعیین استانداردها و ایده آل هایی به منظور دستیابی به بهورزی و خوشبختی برای نوع بشر است.

ظریف با اشاره به مناسبت های مختلف اعلام شده از سوی سازمان ملل متحد گفت: همچون جهان عاری از سلاح هسته ای، فقر، گرسنگی، بی سوادی و دستیابی به رفاه، بهداشت و توسعه برای همه، اینها همه بر مبنای اصول سه گانه ای است که منشور سازمان ملل بر مبنای آن تاسیس گردیده اند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اصول ۳ گانه سازمان ملل متحد گفت: منظورم از اصول سه گانه سازمان ملل متحد، صلح و امنیت، حقوق بشر و توسعه است.

وی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران که به تائید سازمان ملل متحد، پرچمدار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر نامیده می شود، در کنار سایر اعضای جامعه بین المللی این روز را گرامی میدارد.

ظریف گفت: اقدامات چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر و تحمل هزینه های متعدد مادی و معنوی، موید اراده راسخ ما برای تحقق اهداف این روز جهت دستیابی به جهانی عاری از مواد مخدر است که از آن میان می توان به شهادت بیش از ۳۸۱۴ شهید و ۱۲ هزار جانباز و صرف سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار برای اجرای پروژه های مقابله با عرضه و کاهش تقاضا اشاره کرد.

وزیر امور خارجه گفت: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در همسایگی بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی باعث شده تا این اقدامات تنها دارای بعد ملی نبوده بلکه دارای تاثیرات منطقه ای و بین المللی باشد. در این رابطه جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته با صرف نزدیک به یک میلیون دلار پروژه انسداد مرزی را در طول مرزهای شرقی خود به اجرا درآورد.

وی گفت: یادآوری می کنم که جمهوری اسلامی ایران به تنهایی نزدیک به ۸۰ درصد مجموع کشفیات جهانی مواد مخدر را به خود اختصاص داده که این رقم در سال گذشته میلادی بالغ بر ۸۰۰ تن است.

وزیر امور خارجه گفت: مواد مخدر مانند هر پدیده ای اجتماعی دارای خاصیتی سیال و پویا است. این بدان معنا است که این پدیده را به هیچ مرز و حدودی نمی توان محدود کرد. ضمن آنکه این پدیده در برابر مداخلات به عمل آمده تغییر چهره داده و به شکل دیگر در می آیند.

ظریف گفت: بر این اساس، هیچ طرفی نمی تواند خود را از گزند این معضل مصون بداند. ویژگی های وابستگی متقابل در دنیای امروز به پدیده مواد مخدر نیز قابل تسری است.

وی گفت: مواجهه با این پدیده اگر به صورت یکپارچه و متحد انجام شود، می تواند به برد همه طرف ها بانجامد و متقابلاً آنها که تصور می کنند که این مشکل منحصر به کشور یا منطقه خاصی است، از تبعات آن در امان نخواهند بود.

وزیر امور خارجه گفت: با عنایت به اهمیت توسعه و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ارکان جوامع بشری، جمهوری اسلامی ایران عقیده دارد که اتخاذ «رویکرد توسعه محور» می تواند در برخورد با پدیده های اجتماعی از جمله مواد مخدر بسیار مفید واقع شده و ما را در دستیابی به موفقیت کمک کند.

ظریف گفت: در این رابطه ما ضمن تاکید بر نقش «حق توسعه» به عنوان یکی از عناصر اصلی حقوق بشر تاکید می کنیم که حل مسئله مواد مخدر بدون توجه به زیرساختها، نیازها و الزامات اساسی جوامع هدف و در راس همه آنها توسعه تقریباً غیرممکن به نظر می رسد.

وی گفت: رژیم بین المللی، کنترل مواد مخدر و در راس آن اقدامات UNODC مبتنی بر اجرای کنوانسیون های سه گانه بین المللی مواد مخدر به منظور کاهش سوء مصرف و تقاضای مواد مخدر، مقابله با قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از انحراف مواد تحت کنترل به شبکه های غیرقانونی است.

وزیر امور خارجه گفت: لکن چندی از بروز و ترویج برخی رویکردها و گرایشات با بهانه های گوناگون در تقابل با اهداف ترسیم شده برای نیل به جهانی عاری از سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر است.

ظریف گفت: منادیان رویکرد مزبور بدون توجه به اقدامات و تلاش هایی که برای تدوین و تاسیس رژیم بین المللی کنترل مواد مخدر و در راس آن کنوانسیون های سه گانه صورت پذیرفته با طرح مواردی از جمله حقوق بشر، ارتقای بهداشت عمومی و افزایش دسترسی به داروهای تحت کنترل درصدد قانونی سازی و جرم زدایی از مواد مخدر هستند.

وی گفت: در این رابطه جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم دار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر و کشوری که دارای جایگاه ویژه ای در راهبرد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد است، ضمن حمایت از ماموریت این دفتر و تاکید بر مرجعیت UNODC در حوزه مقابله با مواد مخدر، نگرانی خود را نسبت به هرگونه رویکردی که در تباین با ماموریت این سازمان بوده و یا منجر به مداخله در ماموریت فعلی سازمان از طریق ایجاد مسئولیت های موازی برای سایر کارگزاری ها ابراز می کند.

وزیر امور خارجه گفت: با عنایت به ماهیت متغیر پدیده های سیاسی و اجتماعی منجمله مواد مخدر، جمهوری اسلامی ایران عقیده دارد که لزوماً نسخه هیچ کشور یا منطقه ای برای کشور یا مناطق دیگر قابل توصیه و تجویز نیست.

ظریف گفت: معضل مواد مخدر در کشورهای غربی و اروپایی در سطح داد و ستد و خرده فروشی خیابانی است در حالی که در مناطقی همچون منطقه ما مسئله مواد مخدر همراه با ناامنی، شرارت و تحرکات خشونت بار و عبور کاروان های مسلح و حضور شبکه های بزرگ مواد مخدر در سطوح مختلف است.

وی گفت: بنابراین ما ضمن اعلام پایبندی و حمایت از حقوق بشر توجه کشورهای منادی حقوق بشر را به حقوق خانواده های قربانیان و افرادی جلب می کنیم که قربانی مطامع شبکه های سودجو در عرصه های مواد مخدر گشته و از بابت قاچاق مواد مخدر آسیب و صدمه دیده اند.

وزیر امور خارجه گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکای اصلی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در آستانه به پایان رسیدن چهارمین دور برنامه های مشترک خود با این دفتر است.

ظریف گفت: متاسفانه علی رغم اقدامات چشمگیر جمهوری اسلامی ایران که در راستای پایبندی کشورمان به تعهدات بین الملل خود انجام می شود، مدت مدیدی است که این برنامه به دلیل عدم مشارکت جدی کمک کنندگان اصلی، از بخشی از اهداف خود بازمانده است.

وی گفت: شرکای UNODC و در راس آنها کشورهای اروپایی که از کمک کنندگان سنتی به پروژه های این دفتر در ایران به شمار می روند، با طرح گفتگوهای انتقادی علیه ایران و یا به عناوین مختلف همچون مجازات قاچاقچیان به تدریج از تامین پروژه های این دفتر در ایران خودداری کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: در این رابطه ضرورت دارد تا اعضای جامعه بین المللی با عمل به اصل مسئولیت مشترک نسبت به تجدید و تقویت ارائه کمک های فنی و تجهیزاتی به آنها اقدام کند. این امر می تواند آغازگر فصل جدیدی در عرصه همکاری های چندجانبه و بین المللی در حوزه مبارزه با مواد مخدر باشد.

ظریف در پایان گفت: مایلم بر این نکته تاکید کنم که اعمال تحریم ها و اقدامات قهری یکجانبه مانع اجرای همکاری های بین المللی به ویژه در عرصه مبارزه با مواد مخدر گردیده و آمریکا و برخی کشورهای غربی مسئول مستقیم عواقب ناگوار و ایجاد اختلال در مبارزه بین المللی با مواد مخدر است. ضمناً خاطرنشان می کنم که اراده جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر و لزوم پرهیز از سیاسی سازی و یکجانبه گرایی و توجه به همکاری های بین المللی به عنوان ضرورتی برای دستیابی به اهداف تصور شده برای این روز و ساختن فردایی بهتر برای تمام انسان های متمرکز است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید