Performancing Metrics

نرخ بیکاری بهار ۱۰.۸ درصد شد | اتاق خبر
کد خبر: 429361
تاریخ انتشار: 16 تیر 1398 - 22:14
مرکز آمار ایران:
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری بهار ۱۰.۸ درصد اعلام شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در بهار ۹۸، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۰.۸ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧)، ١.٣ درصد کاهش یافته است.

در بهار ١٣٩٨، به میزان ۴۰.۶ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) ٠.٥ درصد کاهش داشته است.

جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٣٨٢ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ١٣٩٧)، ٣٢١ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٨، بخش خدمات با ۴۹.۶ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۱.۵ درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۳.۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در بهار ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) ١.٨ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٨، ۱۰ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٩.٣ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ٤٤ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید