Performancing Metrics

آرامگاه فردوسی مشهد ایرانگردی با تور مشهد | اتاق خبر
کد خبر: 429781
تاریخ انتشار: 26 تیر 1398 - 11:48
آرامگاه فردوسی مشهد می تواند به خوبی هر گردشگری را که می خواهد همراه با فرهنگ و تاریخ و ادبیات ایران زمین بشود همراهی خواهد کرد.

آرامگاه فردوسی مشهد می تواند به خوبی هر گردشگری را که می خواهد همراه با فرهنگ و تاریخ و ادبیات ایران زمین بشود همراهی خواهد کرد. چه ایرانی باشید و یا از سرزمینی دیگر در راه آشنایی با فرهنگ ایرانیان راهی به سمت آرامگاه فردوسی مشهد پیدا میکنید، قطعا در شور و هیجان این داستان سرای حماسی ادبیات ایران خواهید ماند. شور و هیجانی که ناخودآگاه از بودن در کنار حکیم ادبیات ایرانیان در شما به وجود خواهد آمد.

چه زیبا خواهد بود وقتی بالاترین جایگاه مذهبی در خاک ایران را با شاهکار ادبیات این سرزمین کهن گره می زنید، وقتی راهی دیار خراسان هستید تا در مسیر ایرانگردی جذاب خود از زیارت امام رضا  در تور مشهد  بهره مند باشید و یا نه، زیارت این امام عزیز را هدف سفر خراسان خود کرده‌ اید، گذری هم به استاد بی چون و چرای ادبیات این کهن بوم و بر هم بر می دارید. آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر مشهد می تواند یک هدف عالی جهت گردشگری های هنرمندانه ی شما باشد. البته جدا از جایگاه آرامگاهی که نمادی از یاد آن بزرگ مرد ادبیات این سرزمین است، فضای کلی آرامگاه فردوسی مشهد در این سال های اخیر تبدیل به یک مکان ایرانگردی با محوریت تفریح و گردشگری شده است. از این رو هر گاه راهی دیار خراسان هستید و یا در این دیار سکونت دارید می ‌توانید به بهانه ی دیدار بزرگ شاعر ایرانی، سیری در طبیعت باغی زیبا همراه با امکانات دلنشین گردشگری داشته باشید.

آرامگاه فردوسی مشهد می تواند به خوبی هر گردشگری را که می خواهد همراه با فرهنگ و تاریخ و ادبیات ایران زمین بشود همراهی کند. چه ایرانی باشید و یا از سرزمینی دیگر، در راه آشنایی با فرهنگ ایرانیان راهی به سمت آرامگاه فردوسی مشهد پیدا می کنید، قطعا در شور و هیجان این داستان سرای حماسی ادبیات ایران خواهید ماند. شور و هیجانی که ناخودآگاه از بودن در کنار حکیم ادبیات ایرانیان در شما به وجود خواهد آمد. در این مقاله با ما همراه باشید تا هر چند کوتاه سوار بر بال خیالی اینترنت، راهی آرامگاه این شاعر برجسته البته با هدف ایرانگردی و گردشگری بشویم.

آرامگاه فردوسی در گذر زمان

آنچه امروز بر مزار فردوسی جلوه ‌گری می ‌کند، بنایی زیبا با ساختاری یکپارچه است که با الهام از سبک معماری هخامنشی طراحی و ساخته شده است. به گونه ای که می تواند به خوبی جلوه گاه هنر اساطیری استاد بزرگ شاعران در شاهنامه اش باشد. اما این بنای زیبای امروزی تاریخ کهنی ندارد و آرامگاه این شاعر حماسی هم چندان سابقه ی درخشانی ندارد.

به گزارش سفر باتو ، آنچه از تاریخ می گویند، آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی بار ها مورد تخریب قرار گرفته است که هر بار در حد و اندازه های بنایی محقر تجدید می شده است. حتی از عکس ‌های قدیمی در همین سده های اخیر، شاهد یک بنای ساده در دل گندمزاری از آرامگاه حکیم هستیم. تا اینکه در دوران عصر جدید ایرانیان، با شکل‌ گیری نهضت ملی گرایی نوین ایران، مسئله ی اهمیت دادن به شخصیت های برجسته ی ایرانی مطرح می ‌شود و چه شخصیتی برجسته تر از حکیم ابوالقاسم فردوسی. این اهمیت باعث شد تا اولین بار تیمور تاش از چهره های سیاسی، به نام سال های اخیر ایران، موضوع ساخت یک آرامگاه شایسته برای این شاعر برجسته در مجلس را مطرح کرد. در نهایت این بنا به دسته معماری به نام هوشنگ سیحون با الهام از معماری باستان ایران که در آثار به جا مانده از دوران هخامنشی نمود بارزی دارد، ساخته شد تا در گذر زمان و عبور از ایام پرفراز و نشیب سال های اخیر این سرزمین، با شکل و شمایل یک نماد تمام عیار از فرهنگ و سنت ایرانی در مسیر اهداف گردشگری و ایرانگردی هر ایران دوستی قرار گیرد.

آرامگاه فردوسی مشهد در این روز هایی که می گذرد به زیبایی تبدیل به یک نماد بزرگ ادبی در کنار بزرگترین جایگاه مذهبی کشور ایران تبدیل شده است. از این رو همجواری آرامگاه فردوسی مشهد با حرم امام رضا که از نعمت حضور در یک شهر بهره می برند می تواند به خوبی در تکمیل ایرانگردی زائران امام رضا تاثیرگذار باشد. 

در آرامگاه فردوسی مشهد چه می یابید؟

از آنجا که این آرامگاه مدفن شاعری حماسی سرا است و این شاعر نماد هویت ایرانیان شده است. فضای کلی حاکم بر آن باید در این جایگاه رفیع نیز باشد. در ایران بازدید از یک آرامگاه اگر با هدف زیارت باشد به خوبی انسان های بی شماری از سراسر این سرزمین را به سمت خودش جذب خواهد کرد. اما آرامگاه حکیم ایرانی جایگاه زیارتی در نزد مردم ندارد. پس باید به نوعی این طیف گسترده مسافران خراسان را به سمت و سوی دیدار این شاعر حماسی ترغیب نمود. این است که آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در این سال های اخیر تبدیل به یک مرکز فرهنگی با محوریت گردشگری شده است. در این مرکز فرهنگی که محوطه ای به اندازه ۶ هکتار را شامل می شود، می توانید شاهد باغی زیبا در کنار آرامگاه باشید. تندیس خاصی از فردوسی در کنار موزه و کتابخانه و بنای یادبود از آرامگاه مهدی اخوان ثالث، شاعر به نام و حماسه سرای معاصر ایرانی.

معماری داخل بنای یادبود فردوسی جذابیت خاص خودش را  در مشهد دارد. فضایی با کاشی کاری های هنرمندانه در کنار نقوش سنگی برجسته با محوریت داستان های حماسی شاهنامه. به هر صورت فضای کلی بنای آرامگاه فردوسی مشهد تا باغ و بناهای اطراف آن با محوریت حکیم و شاهنامه اش آراسته شده است که می تواند بسیار جذاب و دل انگیز باشد. بهر صورت در زمان سفرهای زیارتی خود آن زمان که در سرزمین خراسان بودید، فرهنگ ایرانی را از یاد نبرید. فرهنگی که می توانید همراه با آرامگاه فردوسی مشهد به تماشا بنشینید.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید