Performancing Metrics

نرخ بلیت هواپیما بروز رسانی شد | اتاق خبر
کد خبر: 429791
تاریخ انتشار: 26 تیر 1398 - 14:07
یک مقام مسئول خبرداد
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت:جدول دامنه قیمتی بلیت هواپیما که در آذر پارسال از سوی شرکت های هواپیمایی مورد توافق قرار گرفت، در روزهای اخیر برمبنای ارز ۱۲هزارتومانی به روز رسانی شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، مقصود اسعدی سامانی درباره مشکلات ارزی شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: دولت نمی‌تواند ارز نیمایی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دهد. نرخ ارزی هم که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد به ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. نرخ دلار در روزهای اخیر کاهش یافته و امیدواریم گشایشی در وضعیت هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها و به تبع آن در قیمت بلیت ایجاد شود؛ اما تا این کاهش نرخ ارز بخواهد اثرگذاری خود را نشان دهد، زمان می‌برد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به ما دلار نمی‌دهد و از ارزهای دیگر مانند روپیه هند و یوآن چین به ما داده می‌شود که نرخ تبدیل آنها ۱۵ تا ۱۶ درصد است. مبلغی را هم صرافی‌ها بابت انتقال ارز دریافت می‌کنند که نهایتاً دلار را ایرلاین‌ها می‌توانند به قیمت بالای ۱۲ هزار تومان دریافت کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به تعریف دامنه نرخی جدید از سوی شرکت‌های هواپیمایی، تصریح کرد: در حال حاضر کف و سقف قیمتی جدیدی از سوی ایرلاین‌ها برای بلیت هواپیما بازتعریف شده تا از سقف تعریف شده، کسی بالاتر نفروشد. چون برخی سایت‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما، به صورت غیر قانونی بلیت را با قیمت بالاتر از آنچه شرکت هواپیمایی به مسافران عرضه می‌کند، می‌فروختند برای آنکه امکان نظارت و کنترل قیمت‌ها وجود داشته باشد، دامنه قیمتی را طراحی و در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری کرده ایم.

وی یادآور شد: این دامنه جدید قیمتی در تیر امسال طراحی و دامنه قیمتی که در آذر ماه ۹۷ اعلام شده بود، آپدیت شده است. البته بازه قیمت‌ها تقریباً در همان دامنه جدول سال گذشته است اما در برخی مسیرها به دلیل طولانی بودن آنها و شرایط خاصی که دارد، تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم. حتی در مسیر پرتردد تهران-مشهد که سقف قیمتی جدول آذر ماه سال قبل، ۸۵۰ هزار تومان بود در جدول تیر ماه امسال به ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافته است که به خاطر تردد بالا، شرکت‌های هواپیمایی تلاش داشته اند نرخی را اعلام کنند که زائران و مسافران رغبت بیشتری برای مسافرت هوایی به این شهر را داشته باشند.

به گفته اسعدی سامانی این نرخ‌ها، سقف قیمتی است و قرار نیست شرکت‌های هواپیمایی الزاماً با نرخ حداکثری اقدام به فروش بلیت کنند. بلکه در بسیاری از ساعات پروازی برای اینکه هواپیما تردد خالی نداشته باشد، بلیت‌ها با قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان از سوی ایرلاین‌ها فروش می‌رود.

وی افزود: اگر کاهش فعلی نرخ ارز پایدار بماند، می‌تواند در کاهش نرخ بلیت مؤثر باشد اما در مجموع بلیتی که فروخته می‌شود، بسیار پایین‌تر از دلار با نرخ ۷ هزار تومانی است. چون مثلاً مسیر تهران-مشهد حدود ۶۰ دلار هزینه دارد، اگر هر بلیتی را ۴۰۰ هزار تومان بفروشیم، نمی‌تواند هزینه‌های مورد نظر را جبران کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: علی رغم آنکه شرکت‌های هواپیمایی ارز با قیمت آزاد تهیه می‌کنند، امکان افزایش قیمت بلیت در ماه‌های آتی وجود ندارد؛ چون سقف نرخی که بروزرسانی شده، بر اساس دلار ۱۲ هزار تومان است.

افزایش ۳۰ درصدی سقف قیمت برخی مسیرهای کم تردد

اگرچه بر اساس گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، افزایش سقف قیمت‌ها در برخی مسیرهای پرتقاضا، به دلیل طولانی بودن مسیر، افزایش حداکثر ۱۰ درصدی داشته، اما در جدول جدید دامنه نرخ بلیت هواپیما، شاهد افزایش‌های گاه تا ۳۰ درصد سقف قیمت‌ها نسبت به جدول قبل هستیم.

به عنوان مثال هواپیمایی ساها سقف بلیت مسیر تهران- چابهار را ۱ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان اعلام کرده که در جدول سابق، حدود ۱ میلیون تومان بود.

هواپیمایی قشم ایر نیز سقف قیمت بلیت مسیر ساری- بندرعباس را ۱ میلیون و ۴۴۶ هزار تومان تعیین کرده که در جدول سابق، کمی بیش از ۱ میلیون تومان بود.

همچنین ایران ایر نیز برای مسیر تهران-چابهار، سقف قیمت بلیت‌های خود را ۱ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان عنوان کرده است.

جدول بروزرسانی حداقل و حداکثر قیمت بلیت هواپیمای مسیرهای مختلف را اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

 

 

جدول میانگین قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران مشهد در خرداد ماه ۹۸ (برخی ایرلاین‌های پُرتقاضا)

نظرات
ADS
ADS
پربازدید