Performancing Metrics

مردم فریب ها درکمین رای فقرا در انتخابات مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 430039
تاریخ انتشار: 31 تیر 1398 - 13:03
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی تشریح کرد
انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین مباحث روز سیاسی ایران درهفته ها و ماههای آینده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ساعت 24-یک عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی هشدار داده است با توجه به افزایش تنگناهای اقتصادی برای شهروندان به ویژه گروههای کم درامد ، شرایط را برای ظهور دوباره پوپولیسم بر سیاست و اقتصاد ایران آماده می کند. این زنگ خطر را باید به صورت جدی و هوشمندانه مورد توجه قرار داد زیرا در سالهای گذشته ، حاکم شدن برخی رویکردهای پوپولیستی برکشور، هزینه های سنگینی بر ایران تحمیل شد.

سید مسعود موسوی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی درهمین باره توضیح می دهد: درشرایط آشفته اقتصادی معمولا تمایل بیشترمردم و به خصوص قشرهای آسیب پذیر وضعیف تر به شعارهای پوپولیستی افزایش می یابد و بسیاری از سیاسیون و کاندیداها از این شرایط در راستای منافع شخصی سوء استفاده می کنند. بیشتر وقتها خطر ظهور پوپولیسم درانتخابات درکشورهایی که از نظام حزبی بی بهره اند افزایش را تجربه می کند. درانتخابات مجلس یازدهم با توجه به ماهیت منطقه ای و قومی انتخابات ، طرح برخی مطالبات پوپولیستی برای جلب ارا از سوی کاندیداها از آسیب هایی است که می تواند بسیار هزینه ساز باشد. درحال حاضر زمزمه هایی از این گونه بحث ها را از سوی برخی جریانها و برخی افرادی که فعالیت های انتخاباتی را از هم اکنون کلید زده اند می شنویم.حضور و رشد  کاندیداتورهای  سلبریتی از دیگر نشانه های پوپولیسم درانتخابات مجلس یازدهم  است که به نظر می رسد درمجلس یازدهم یکی از پدیده های انتخاباتی خواهد بود که پیامدهای خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت.
نشانه های بحران معیشتی
سید مسعود رضوی در مقاله خود برخی نشانه ها و پیامدهای بحران معیشتی درایران امروز را که می توانند زمینه ساز ظهورپوپولیستها شود را آورده است که به طور فهرست وار و خلاصه درادامه می خوانید:
یکم - قیمت در یک سال تازه سپری شده و در حالی که جامعه با سرکوب مزدی همراه بوده است افزایش جمعیت زیر خط فقر ایران ملموس تر شده است . بنا به اعلام مرکز پژوهش های مجلس خط فقردرتابستان 97 به تابستان 96 با رشد 25 درصدی مواجه شده است. این موضوع به شکاف بیشتر طبقاتی درجامعه منجر شده است. مصرف متوسط ثروتمندترین گروه اجتماعی ایران به 14 برابر متوسط مصرف کم درآمدترین گروه درآمدی رسیده است.
دوم – برخی متفکران اقتصادی بر این باورند حدود 30 میلیون از جمعیت ایران زیر خط مطلق فقر و نزدیک به نیمی از آن زیر خط فقرنسبی زندگی می کنند.
سوم – با توجه به تورم 30 درصدی فروردین و اردیبهشت 1398 ، نرخ تورم   نقطه به نقطه درپایان فروردین امسال به 51 درصد رسیده است . برآوردها نشان می دهد درصورت ادامه روند کنونی نرخ تورم بخش دیگری از کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان از سبد مصرفی خانوادهها حذف خواهدشد. تحقیقات میدانی شرکت های همکار صنایع شیر ایران نشان می دهد درنزدیک به 80 شهر بزگ ایران مردم درمقایسه با پارسال 15 در صد از مصرف فرآورده های لبنی خود کم کرده اند.
این عضوهیئت علمی نتیجه گیری کرده است : از پیامدهای بحران معیشتی موجود درایران یکی هم می تواند کاهش سطح مشارکت مردم در انتخابات مجلس باشد. کاهش قدرت خرید مردم همزمان با کاهش ارزش پول ملی و افزایش شکاف درآمدی می تواند به حاکم شدن یاس و ناامیدی و کاهش مشارکت مردم درانتخابت شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید