Performancing Metrics

تاثیر واقعی افت تولید سعودی هفته‌ها بعد از این احساس خواهد شد | اتاق خبر
کد خبر: 432784
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1398 - 21:50
تحلیل‌گران معتقدند
هفته‌ها بعد از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو مشخص خواهد شد که عربستان توانایی جلوگیری از کاهش شدید عرضه نفت را داشته یا خیر، چرا که فعلا با استفاده از ذخایر خود آسیب واقعی را مخفی کرده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، تاجران و تحلیل‌گران نفت معتقدند که این که آیا عربستان سعودی توانایی این را داشته است که پس از حمله فلج‌کننده به تاسیسات نفتی خود، از کمبود شدید عرضه نفت در بازار جهانی جلوگیری کند یا خیر، هفته‌ها بعد از این مشخص خواهد شد، چراکه در حال حاضر با نفتی که در انبارهای خود انباشته است می‌تواند این فضای خالی را پر کند و مقیاس واقعی آسیبی که به تاسیسات آن رسیده است را مخفی نگاه دارد. 

پس از این که حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو، ۵.۷ میلیون بشکه در روز از تولید نفت عربستان سعودی را متوقف کرد، مقامات این کشور اعلام کردند که ظرف ۲ تا ۳ هفته تولید نفت خود را به حالت طبیعی ، یعنی بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز، باز خواهند گرداند. 

اما با توجه به گسترده بودن میزان این حملات و آسیب‌های وارده و پیچیده بودن فعالیت‌های لازم برای تعمیر آن، تاجران و تحلیل‌گران نفتی در مورد این که بتوان به این سرعت به سطح تولید عادی بازگشت، تردید دارند. به علاوه عدم شفافیت سعودی‌ها در مورد میزان ذخایر انبارهای نفت این کشور، به وضعیت نامشخی منجر شده است که نمی‌توان با قطعیت گفت ریاض خواهد توانست از به وجود آمدن کاهش شدید عرضه در بازارهای جهانی جلوگیری کند.

یکی از تاجران ارشد اروپایی نفت می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از بشکه‌های نفتی پیش‌خرید شده برای تحویل در ماه اکتبر، روی دریاها هستند و بنابراین حفره کمبود شدید عرضه قرار است در اواخر اکتبر خود را نشان دهد. فعلا این نگرانی‌ها روی کاغذ وجود دارند اما تلاطم واقعی بازارهای نفت در آینده اتفاق خواهد افتاد. 

این که دقیقا چه موقع کمبود شدید نفت احساس خواهد شد، به میزان ذخایر (نا مشخص) سعودی‌ها و به زمان (نا مشخص) مورد نیاز برای تکیه به این ذخایر و انجام تعمیرات، بستگی خواهد داشت.

داده‌های سازمان مشترک داده‌های عربستان این ذخایر، که شامل انبارهای داخل عربستان و انبارهای آرامکو در سایر مناطق جهان می‌باشد، را آخرین بار در ماه جولای ۱۸۰ میلیون بشکه اعلام کرده است، که البته تاجران میزان واقعی آن را خیلی کمتر از این‌ها می‌دانند. از سوی دیگر منابع آگاه خبر دادند که تنها در روز پس از حمله، ۱۰ میلیون بشکه از ذخایر موجود داخلی نفت عربستان کاسته شده و به ۷۶.۴ میلیون بشکه رسیده است.

اخبار نگران‌کننده دیگری که میزان این ذخایر را ناکافی نشان می‌دهد این است که بازوی تجاری آرامکو این روزها به دنبال خرید محصولات نفتی از عراق و محصولات پالایشگاهی از امارات است. چندین منبع آگاه اعلام کرده‌اند که آرامکو ۱۲۰ هزار تن سوخت دیزل از امارات خریداری کرده است.

حتی در صورتی که آرامکو بتواند نفت مورد نیاز خریداران خود را به طور کامل با استفاده از ذخایر خود تامین کند، این مشکل به وجود می‌آید که نفت از همان رده‌ای که خریدار قبلا سفارش داده بود نخواهد بود. 

آرامکو حداقل به ۶ پالایشگاه آسیا خبر داده است که رده نفت خام سفارش داده شده آنها باید تغییر کند. این مشکلی بزرگ برای پالایشگاه‌هایی است که خود را برای پالایش ۱ رده خاص نفتی تنظیم کرده‌اند.

پالایشگاه رلاینس هند که قبل از حمله‌ها قرار بود نفت سبک عرب را دریافت کند، حالا باید نفت سنگین عرب را بپذیرد. از پالایشگاه‌های کره و ژاپن هم خواسته شده که همین سوئیچ را انجام دهند. این نشان می‌دهد که آرامکو نتوانسته است همه سفارشات مشتریان خود را همانطور که باید، تامین کند. 

شرکت مشاور انرژی اسپکتس، در یادداشتی نوشت: تنها بررسی آسیب‌های پالایشگاه ابقیق باید چند هفته طول بکشد، به ویژه این که کارگران و مهندسان آن از روز سه‌شنبه اجازه یافته‌اند دوباره به آن بازگردند. به احتمال زیاد وسعت کامل آسیب‌ها در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد. 

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید