Performancing Metrics

نظر زنگنه درباره بازار جهانی نفت | اتاق خبر
کد خبر: 432791
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1398 - 09:42
حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و جهش قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نفت در روزهای اخیر بوده که تحلیل‌های متفاوتی درباره آن ارائه شد؛ اما وزیر نفت کشورمان این مساله را چندان مهم ندانست و صراحتا اعلام کرد که به‌زودی تعادل به بازار بازمی‌گردد.

 

به‌گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که باعث متوقف شدن تولید بیش از پنج میلیون بشکه در روز نفت عربستان سعودی شد، علاوه بر برانگیختن نگرانی نسبت به امنیت عرضه، آسیب پذیری اقتصادهای آسیایی در برابر اختلالات عرضه را برجسته کرد و این احتمال را ایجاد کرد که آن‌ها را برای کاهش این آسیب‌پذیری به تکاپو بیندازد.

حملات پهپادی به میدان نفتی خریص و تاسیسات پالایش ابقیق باعث شد تحلیلگران درباره قیمت نفت ۸۰ دلاری و حتی ۱۰۰ دلاری، بسته به مدت زمانی که طول خواهد کشید تا فعالیت تاسیسات نفتی عربستان سعودی به وضعیت عادی برگردد، صحبت کنند. با این حال آخرین خبرها باعث پایین آمدن قیمت‌ها شد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرده که بیش از نیمی از تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز که در نتیجه حملات به تاسیسات نفتی متوقف شده بود، احیا شده است و پیش‌بینی کرد ظرفیت تولید نفت تا پایان سپتامبر به ۱۱ میلیون بشکه در روز و تا پایان نوامبر به ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اما قیمت‌ها بلافاصله کاهش پیدا کرد و بسیاری از مردم در آسیا نفس راحتی کشیدند. از سوی دیگر، آسیا بزرگترین مصرف کننده نفت عربستان سعودی است. طبق گزارش شرکت وود مک‌کنزی، واردکنندگان آسیایی حداکثر ۷۲ درصد از نفت این کشور را خریداری می‌کنند که به نرخ روزانه ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون بشکه در روز  نفت سبک و فوق سبک می‌رسد که گریدهای تولید شده در تاسیسات آسیب دیده هستند.

بر این اساس، به دلیل این وابستگی به نفت وارداتی، هر بار افزایش شدید قیمت‌ها تاثیر فوری روی اقتصادهای آسیایی دارد به خصوص اگر آن‌ها مانند اقتصاد هند با کندی رشد روبرو شده باشند. اما دلیل دیگر علاوه بر اختلال تولید که باعث نوسانات شدید قیمت‌ها می‌شود، احتمال بروز درگیری در خاورمیانه است.

در این میان  بیژن زنگنه - وزیر نفت کشورمان - در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی وضع کنونی بازار نفت با توجه به مشکلات اخیر در شرکت سعودی آرامکو عربستان گفت: عده‌ای مدعی هستند نفت از بازارهای جهانی خارج شده است، من فکر نمی‌کنم موضوع مهمی باشد و به‌زودی تعادل به بازار بازمی‌گردد.

وی با تاکید بر پرهیز از سیاسی شدن بازار نفت گفته است من همیشه گفتم بازار نفت نباید سیاسی شود، بازار نفت باید غیرسیاسی باشد، نفت از اساس نباید سیاسی شود و نباید از آن به عنوان سلاح استفاده کنند.

وزیر نفت ادامه داد: اکنون آمریکا از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند، نفت که سلاح نیست، اگر از این کالای راهبردی این گونه استفاده شد، پس به همه اجازه داده می‌شود که از آن به این شکل استفاده کنند که این رویه صحیح نیست.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید