Performancing Metrics

تنها راه ترازکردن بودجه شهرداری تهران بدون شهرفروشی | اتاق خبر
کد خبر: 433606
تاریخ انتشار: 17 مهر 1398 - 16:49
یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه شهرداری می توانست با استفاده از ظرفیت بودجه، بدهی دولت به خود را تسویه کند، گفت: باید دارایی های شهری را در قالب یک صندوق تجمیع و قیمت‌پذیر کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، مجید شاکری درمورد ساماندهی اقتصاد و مالیه شهرداری تهران، اظهار داشت: شهرداری تهران فرصت‌های بسیار خوبی برای بازسازی ساختار مالی خود دارد که این فرصت‌ها چندان جدی گرفته نمی شود در حالی که برخی از این فرصت‌ها قابل تکرار نیستند.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: شهرداری تهران می‌توانست بر اساس بند «و» تبصره «۵» بودجه ۹۷ بدهی‌های دولت به خود را  تسویه کند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی ذیل قانون خدمات کشوری می تواند دنبال این موضوع باشد که بانک شهر را احیا کند و از ظرفیت ایجادشده استفاده و وضعیت مالی خود را ساماندهی کند.

شاکری گفت: با توجه به مجموع وقایعی که رخ داده و به لحاظ فنی بدهی بانک ها به بانک مرکزی رو به کاهش است، ممکن است ظرفیت زیادی برای این که شهرداری تهران بدهی بانک شهر را تسویه کند، باقی نماند.

لزوم تجمیع دارایی های شهری در قالب یک صندوق 

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: یک مورد دیگر نیز که به تغییر نگاه به دارایی‌های شهر تهران برمی‌گردد این است که دارایی‌های شهری را در قالب یک صندوق حصار کشیده شده و دور از دسترس سیاسیون تجمیع  و قیمت‌پذیر کنیم.

وی با بیان اینکه این صندوق ها در دنیا کاربرد زیادی دارند، افزود: از این صندوق می‌توان به عنوان یک ابزار شفافیت برای تامین مالی، درآمدزایی و درآمدزا کردن دارایی‌های شهری استفاده شود.

شاکری گفت: متاسفانه این مسیر هم در شهرداری تهران چندان مورد توجه واقع نشد.

قیمت‌پذیرکردن دارایی‌های شهری با اخذ عوارض از پل‌ها و تونل‌ها

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که شهرداری به آن نزدیک شد اما در نهایت عقب‌نشینی کرد مساله «اخذ عوارض از پل‌ها و تونل‌های شهری» بود.

شاکری افزود: اخذ عوارض از این مکان‌ها کمک آن چنانی به دارایی‌های شهری نمی کند اما موجب می ‌شود که دارایی‌های شهری قیمت پذیر شوند و این امکان را به شهرداری تهران می‌داد که دارایی‌ها را در صندوق‌های املاک و مستغلات بازآرایی کند.

تنها راه تراز کردن بودجه شهرداری بدون شهرفروشی

وی ادامه داد: اگر شهرداری تهران این سیاست را اجرایی می‌کرد قطعا شکل مالیه شهرداری تهران تغییر می‌کرد.

شاکری گفت: در ایران سیاسیون علاقه زیادی به دادن هزینه‌های این چنینی ندارند، اما واقعیت این است که تنها راه تراز کردن بودجه شهر بدون شهرفروشی، همین موضوع است. 

وی تاکید کرد: سیاست‌های کنونی شهرداری تهران به این موضوعات نزدیک نیست اما باید بدانیم راهی جز اجرای این اقدامات نداریم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید