Performancing Metrics

بی‌انضباطی مالیاتی از جمله عوامل کسری بودجه است | اتاق خبر
کد خبر: 434495
تاریخ انتشار: 8 آبان 1398 - 16:42
یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه بی‌انضباطی مالیاتی، کسری بودجه بدنبال داشته است، گفت: بی‌انضباطی مالیاتی منجر به افزایش بدهی‌های دولت و در نهایت دست درازی به منابع بانک مرکزی شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، وحید شقاقی شهری درباره کسری بودجه دولت، با بیان اینکه اقتصاد در دست دولت است و تاکنون تنها ۳۰ درصد از درآمد خود را از طریق مالیات تامین کرده است، اظهار داشت: اقتصاد ما عملا بخش خصوصی ندارد، از طرفی نیز یک دولت بزرگ که بر پایه نفت اداره می شود، در صورت مواجه شدن با نوسان قیمت نفت، کسری بودجه ایجاد می کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: کسری بودجه و بی انضباطی مالی دولت ها که یک امر همیشگی در اقتصاد ایران بوده ناشی از بی‌انضباطی مالیاتی، اتکا به اقتصاد نفتی و ایجاد بدهی با دست درازی دولت به منابع بانکی بوده است. متاسفانه نظام پولی و بانک مرکزی در سیاست‌های اقتصادی کشور استقلال ندارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی مواقع علاوه بر دولت، دو قوه دیگر نیز شعارگونه رفتار می کنند، گفت: متاسفانه بی انضباطی مالیاتی منجر به افزایش بدهی‌های دولت و در نهایت دست درازی به منابع بانک مرکزی شده است که در این بین شاهد هستیم که استقراض از بانک مرکزی و یا بانک‌ها موجب شده ۱۰ درصد از منابع بانکها به دلیل بدهی‌ دولت بلوکه شود.

شقاقی شهری تصریح کرد: از سویی دیگر نیز شاهد افزایش نرخ سود به دلیل بلوکه و منجمد شدن بیش از ۴۰ درصد منابع کشور در بانک ها هستیم که این مساله افزایش بدهی دولت را به دنبال دارد.

جنگ افزایش سوددهی بانک‌ها

وی یادآور شد: نرخ ۲۵ درصدی رشد بدهی‌های دولت و بده بستان‌های معیوب در چرخه اقتصادی و نظام بانکی، اقتصاد کشور را به سمت جنگ افزایش سوددهی بانکها پیش برده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک‌ها وارد بازی خطرناکی شده اند، گفت: در واقع زمانی که نقدینگی مسدود و یا بلوکه می‌شود نشان‌دهنده دست درازی دولت به منابع مالی است؛ بانک در یک پروسه اقتصادی سود حاصل را پس از برداشت کارمزد خود تقسیم می‌کند در حالی که کل منابع اولیه را به چرخه تولید وارد نکرده است.

شقاقی شهری تاکید کرد: دولت از آذر هر سال پس از ماهها کار بر روی بودجه، در آخر بانک را به عنوان صندوق خود در نظر می‌گیرد؛ در حالی که دولت باید در برابر سیستم بانکی متعهد و خوش حساب باشد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید