Performancing Metrics

گام بلند ایران در مسیر تبدیل شدن به هاب برق منطقه | اتاق خبر
کد خبر: 434563
تاریخ انتشار: 10 آبان 1398 - 10:30
امنیت پایدار در منطقه یکی از ثمرات سنکرون شبکه برق ایران و عراق و توسعه صادرات برق است، چنانکه در تابستان٩٧ که صادرات برق ایران به عراق قطع شد شاهد ناامنی در بسیاری از شهرهای عراق بودیم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، امروز شبکه برق ایران و عراق با حضور وزرای نیرو و برق دو کشور سنکرون می شود. رخدادی که از دو جنبه مورد اهمیت است، نخست نشان دهنده توانمندی و قدرت صنعت برق کشور است که علاوه بر موفقیت های کم نظیر داخلی، به سطحی از استاندارد و اعتبار رسیده است که در عرصه های بین المللی حضور یافته و مهارت صنعتگران داخلی را به نمایش می گذارد. از سویی دیگر از برنامه ریزی بلند مدت برای حضور در فرایند  توسعه کشورهای همسایه ایران حکایت دارد چرا که مسولین ذی ربط به نیکی دریافته اند که منافع و توسعه اقتصادی همسایگان با منافع و توسعه اقتصاد ایران گره خورده است.

سنکرون کردن به معنای وصل کردن دو شبکه کاملاً مجزا به طریقی است که هیچ نوع شدت جریانِ ضربه ای قابل ملاحظه ای ایجاد نشود.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، دیروز در حاشیه آیین افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق گفت که ایران قصد دارد برق خود را از مسیر عراق به سوریه نیز صادر کند و برای عملی کردن چنین هدفی خط انتقالی با ظرفیت ۴۰۰ کیلوولت احداث می شود. در نتیجه چنین اقدامی تمامی مردم منطقه عراق و سوریه از نعمت برق بهره مند شده و شاهد امنیت و صلح پایدار هستیم.

پیام باقری، رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران در پاسخ به اینکه سنکرون شبکه برق ایران و عراق چه آثاری در پی دارد، گفت: بر اساس تکلیفی که در برنامه های بالادستی کشور از جمله برنامه ششم توسعه قانون گذار برای وزارت نیرو در نظر گرفته، ایران باید با اتکا به توانمندی های کشور و تامین تقاضایی که در کشورهای منطقه وجود دارد، تا پایان برنامه ششم تبدیل به هاب برق منطقه شود.

وی افزود: ارتباط حداقلی الکتریکی که اکنون با کشورهای منطقه داریم کافی نیست و باید میزان تبادلات به رقم بالاتری برسد که ایران تبدیل به هاب برق منطقه شود؛ به عبارتی دیگر حجم و نوع مبادلات برق با همسایگان باید به نحوی باشد که ریسک آسیب به آن بالا برود.

باقری با اشاره به اینکه اکنون قطب برق منطقه نیستیم، اظهار داشت: اکنون بین توانمندی های داخلی کشور و حجم تبادل برق با کشورهای منطقه تناسبی وجود ندارد. اگر بخواهیم مطابق تکلیف قانونی و تشخیص متخصصین عمل کنیم باید شبکه برق خود را به شبکه برق همسایگان خود متصل کرده و سنکرون کنیم. در این میان عراق با توجه به نزدیکی به ایران و نیاز مبرمی که دارد نخستین گزینه به شمار می رود.

به گفته رییس کمیته صادرات برق سندیکای برق، در حال حاضر ٨٠ درصد صادرات برق ایران به عراق انجام می شود و سنکرون شدن آن مربوط به قراردادی است که پیش از این بین ایران و عراق منعقد شده بود که بر اساس آن باید شبکه برق دو کشور تا پایان ٢٠١٩ میلادی سنکرون می شد.

وی تصریح کرد: سنکرون شدن دو شبکه نیازمند زیرساخت است که برای ایران درآمدزایی، اشتغالزایی، ارز آوری و... در پی دارد و کمک می کند تا ایران تبدیل به هاب برق منطقه شود. چرا که ایران در بخش انرژی دارای مزیت رقابتی است.

باقری امنیت پایدار در منطقه را یکی دیگر از ثمرات سنکرون شبکه برق ایران و عراق و توسعه صادرات برق ایران دانست و گفت: در تابستان ٩٧ که صادرات برق ایران به عراق برای مقاطعی قطع شد شاهد ناامنی در بسیاری از شهرهای عراق بودیم. بنابراین صادرات برق را می توان دیپلماسی برق دانست.

این مقام مسوول توسعه صادرات برق را عامل امنیت پایدار اعلام کرد و توضیح داد: صنعت برق کشور از جمله مزیت های ایران است که اگر به خوبی به آن پرداخته شده و موانع از مسیر آن برداشته شود، می تواند کشور را به هاب انرژی منطقه تبدیل کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید