Performancing Metrics

الزام نصب کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی | اتاق خبر
کد خبر: 434858
تاریخ انتشار: 16 آبان 1398 - 20:44
یک مقام مسئول اعلام کرد:
مجری طرح توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی، از الزام نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی برق‌دار خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، حسین محمودی با اشاره به برقدار کردن ۱۰۰ هزار چاه کشاورزی تا چهار سال آینده، افزود: این طرح با تصویب شورای اقتصاد و شورای عالی انرژی کشور به شرکت توانیر واگذار شده است و به‌منظور جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی نیز، به طور همزمان با اجرای این طرح، کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها نصب می‌شود که این کنتورها میزان برداشت آب را کنترل خواهد کرد.

وی نصب پمپ‌های شناور را از دیگر ملزومات برق‌دار کردن چاه‌ها دانست و افزود: این پمپ‌ها ۳۰ درصد مصرف برق را کاهش می‌دهد.

مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور با بیان این که به نام بودن چاه‌ها برای اجرای این طرح الزامی است ادامه داد: تاکنون ۷۵ هزار حلقه چاه به نام شده که شرایط برق‌دار شدن را دارد بنابراین در مرحله نخست این طرح این ۷۵ هزار حلقه چاه در سه سال برق‌دار و صرفه جویی ۱/۲ دهم میلیارد دلاری حاصل از سوخت به شرکت توانیر ارائه می‌شود.

محمودی افزود: البته رقم پرداختی به توانیر کمتر از یک چهارم سرمایه گذاری در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق رسانی به این چاه‌ها از سوی شرکت توانیر است.

وی گفت: هزینه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی برق دار شده یک دهم چاه‌های دارای موتورهای دیزلی است که این موضوع سبب افزایش تقاضا از سوی کشاورزان برای برقدار کردن چاه‌های کشاورزی است.

مجری طرح احداث و توسعه شبکه برق چاه‌های کشاورزی کشور با بیان اینکه تعداد چاه‌های برق دار کشاورزی در اوایل انقلاب ۲ هزار حلقه بود؛ افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور برق دار شده است.

محمودی ادامه داد: سالانه بیش از ۴ میلیارد لیتر گازوئیل برای برداشت آب از چاه‌های کشاورزی دیزلی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به توجیه اقتصادی برق دار شدن چاه‌های کشاورزی نسبت به چاه‌های دیزلی افزود: قیمت هر لیتر گازوئیل در بازارهای بین‌المللی ۵۵ تا ۶۰ سنت است در حالی که گاز با قیمت ۱۱ تا ۱۵ سنت عرضه می‌شود که این اختلاف ۳۰ سنتی برای کشور صرفه‌جویی است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید