Performancing Metrics

دیدنی های شهر شیراز از حافظیه یا باغ های بی نظیر آن | اتاق خبر
کد خبر: 435057
تاریخ انتشار: 21 آبان 1398 - 15:16
شیراز یکی دیگر از توریست پذیر ترین شهرهای ایران است که جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است.

 به گزارش اتاق خبر، این شهر زیبا از لحاظ بین المللی کاملا شناخته شده است و شهرت و آوازه اش در کل دنیا طنین انداز شده است. در شیراز باغ های متعددی وجود دارد که هر کدام مانند بهشتی کوچک در گوشه به گوشه اش قرار گرفته اند. از دیگر اماکن دیدنی شیراز می توانیم به خانه های تاریخی آن اشاره کنیم که هر کدام نشانگر اصالت هنر معماری در ایران هستند. شیراز یکی از جنوبی ترین شهرهای ایران است به همین دلیل ممکن است رفت و آمد به آن کمی دشوار باشد، اکثر گردشگران با تهیه بلیط هواپیما شیراز به این شهر سفر می کنند.

اکثر گردشگرانی که به این شهر سفر کرده و با آن آشنایی کامل دارند، هر زمان که نام آن بیاید به یاد عطر بهار نارنج در کوچه پس کوچه ها و خیابان هایش می افتند، آن هم در زمانی که بهار مهمان شیراز شده  و این عطر خوشایند در همه جا می پیچد. سکونت در شیراز قدمتی دیرینه دارد و بر اساس تحقیقات انجام شده شیراز یکی از پایتخت های فرهنگی ساسانیان بوده است. درست است که این شهر به عنوان یک سکونتگاه دائمی و همیشگی شناخته شده نبوده است اما در گذشته با نام های تیرازیس و سیراسیس هم آن را می شناختند. در گذشته شیراز یکی از مهم ترین منطقه هایی بوده است که در جنوب شهر زاگرس وجود دارد. اگر شما هم قصد دارید با خرید بلیط قطار تهران شیراز به این شهر سفر کنید، پس بهتر است اطلاعات دقیقی در مورد جاذبه ها و اماکن گردشگری اش داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با بهترین جاذبه های گردشگری شیراز آشنا کنیم.

 

 

حافظیه

حافظیه یکی از محبوب ترین اماکن گردشگری در این شهر است. می توان گفت که بارگاه حافظ به یکی از معروف ترین نماد های این شهر تبدیل شده و سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از مقبره این شاعر پر آوازه با تهیه بلیط اتوبوس تهران شیراز به این شهر سفر می کنند. کافیست تا مناسبت خاصی مانند اعیاد مختلف مثل سال تحویل سر برسد. اینجاست که اردات و علاقه مردم شیراز به حافظ این شاعر بزرگ کشورمان مشخص می شود. مردم به رسم همیشگی خود به حافظیه می آیند و بر روی قبر وی هفت سین می چینند تا در لحظات تحویل سال در کنار حافظ باشند و نو شدن سال جدید را با او جشن بگیرند. حافظ یکی از مهم ترین شخصیت های جهانی در کشور ایران است و هر سال بسیاری از توریس های خارجی و گردشگران ایرانی برای بازدید از مقبره این بزرگوار به شیراز سفر می کنند.

 سعدیه

سعدی یکی از بزرگترین شاعران بنام کشورمان است که در قرن هفتم می زیست. اکنون مقبره او که با نام سعدیه شهرت دارد، در آخر خیابان بوستان شیراز و در روبروی باغ دلگشا واقع شده است. این آرامگاه یکی از آرامگاه های غیر مذهبی در ایران می باشد. سعدیه در سال1353 به ثبت ملی رسیده است. معماری سعدیه جز آن دسته از معماری هایی است که هم به سبک نویس و مدرن امروزی هستند و هم به سبک قدیمی. این بارگاه از لحاظ معماری و ادبیات، چیزی مابین این دو است و در نظر بسیاری از مردم به عنوان یک باغ هم محسوب می شود.

برخی از شاعران و عارفان کشورمان بنا بر وصیت خود در سعدیه به خاک سپرده شده اند. شوریده شیرازی و شاعر نابینای شیرازی از جمله شعرایی هستند که در یکی از اتاق های غربی سعدیه که توسط کریم خان زند ساخته شده، به خاک سپرده شده اند. علت به خاک سپرده شدن سعدی در منطقه سعدیه به این دلیل است که او در واپسین روزهای عمر خود را در این منطقه می گذراند و زمانی که فوت شد در همان جا هم به خاک سپرده شد. در قرن هفتم به واسطه خواجه شمس الدین محمد صاحب دیوانی که یکی از وزرای معروف آباقاخان بود، مقبره ای بر روی قبر سعدی ساخته شد.

باغ دلگشا

از آرامگاه سعدی تا باغ دلگشا نزدیک 700 متر فاصله وجود دارد. باغ دلگشا یکی از کهن ترین باغ های این شهر است که نزدیک به 6 هزار هکتار می باشد. این باغ در طی دوره های مختلف بارها و بارها تخریب و از نو ساخته شد و همچنان یکی از سرسبزترین باغ های شیراز است. یکی از دلایل سرزندگی و زیبایی باغ دلگشا این است که توسط بهترین معماران برجسته کشورمان ساخته شده و در مسیر قنات هایی قدیمی ساخته شده است و جریان آب به این باغ سبب شده تا درختان کهن و تنومند این باغ همچنان سرسبز باقی بمانند. این باغ روبروی یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز یعنی تپه ای به نام کهن دژ واقع شده است و به همین دلیل بسیاری از باستان شناسان قدمت این باغ را مربوط به دوران ساسانی ها می دانند. البته بر اساس برخی از منابع تاریخی، این باغ در دوره های، قاجار، زندیه، تیموریه و افشاریه هم وجود داشته است.

هنگامی که وارد این باغ زیبا می شوید، بدون شک اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد، درختان زیبای بهار نارنج هستند. در این باغ 3000 هزار درخت بهار نارنج وجود دارد، کافیست تا پای تان را درون این باغ بگذارید و بوی عطر بهار نارج به مشام تان برسد. در قسمت پیاده رو آن درختان دیگری همچون کاج، سرو، گردو، نخل و ارغوان هم وجود دارد. این باغ در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره ثبت 912 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های گردشگری شیراز است که در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. باغ نارنجستان قوام به دستور علی محمد خان قوام و در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده است. این باغ چندان بزرگ نیست اما بیار زیبا و چشم نواز است. براس دسترسی به مسیر نارنجستان قوام ابتدا باید به ترمینال ولیعصر بروید و کمی پیاده روی کنید تا به آن برسید. برای دسترسی به ترمینال هم ایستگاه مترو گزینه بهتری است و سریع تر خواهید رسید. اگر هم قصد دارید با خودروی شخصی به این باغ بروید، ابتدا باید به چهار راه نمازی رفته و از سمت شرق به آن برسید. پیش از رسیدن به باغ می توانید از مسجد نصیر الملک که بر سر راه تان قرار دارد هم دیدن کنید.

خاندان قوم السطنه یکی از خاندان های با نفوذ دوران قاجار بودند که در چند سده مختلف بر نواحی فارس حکومت می کردند. این خاندان از نوادگان حاج ابراهیم خان کلانتر شیرازی بودند و معمولا در محله ای به نام بالا کفت ساکن بودند. اکثر اماکن تاریخی شیراز اعم از باغ ها و خانه ها به دست این خاندان ساخته یا بازسازی شده است. باغ کلانتر، باغ بیگلر بیگی، نارنجستان قوام، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد، حسینیه قوام و خانه زینت الملک از جمله اماکنی هستند که به دست این خاندان ساخته شده اند.

باغ عفیف آباد

در دوران حکومت صفویه شیراز پایتخت اصلی ایران بود و به همین دلیل توجه بسیاری به آن می شد تا جایی که بهترین باغ ها و خانه ها را در آن ساختند. یکی از همین باغ هاف باغ عفیف آباد است که در یکی از بهترین قسمت های اعیان نشین شیراز واقع شده است. در گذشته پادشاهان صفوی، هنگامی که به شیراز سفر می کردند، برای استراحت به این باغ می رفتند. در واقع می توان گفت که این باغ یکی از تفرجگاه های شاهان صفوی بوده است. این باغ در زمان حکومت قاجار توسط مرزا قوام الملک خریداری شد. او تمامی قسمت های تخریب شده این باغ را بازسازی و مرمت کردو به سبک و سیاق باغ های ایرانی آن را ساخت. او عمارتی بزرگ و دو طبقه در وسط باغ که معماری منحصر به فردی دارد. طبقه اول و دوم آن را به محلی برای نمایش ابزار و وسایل نظامی تبدیل کردند. سپس قوام دوم در سال ها بعد برای اینکه آبیاری به گل و درختان باغ راحت تر شود، یکی از نزدیک ترین قنات ها باغ را خرید. این باغ در گذشته به باغ گلشن معروف بود  تا اینکه شخصی به نام عفیف خانم سال ها در آن زندگی کرد و از آن به بعد با نام باغ عفیف آباد مشهور شد.

این باغ بزرگ مساحتی بالغ بر 124 هزار  متر مربع دارد  و پس از اینکه سلسله قاجار تمام شد توسط رضا شاه به فرح پهلوی به عنوان هدیه اهدا شد. در چند سال بعد یکی در سال 1340 در یک مزایده، این باغ توسط ارتش خریداری شد و اکنون هم در اختیار ارتش می باشد.

 

 

 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید