Performancing Metrics

تولید ۷۵ هزار بشکه نفت از آزادگان شمالی | اتاق خبر
کد خبر: 435494
تاریخ انتشار: 2 آذر 1398 - 22:13
یک مقام مسوول خبر داد
مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی گفت: درحال حاضر بدون هیچگونه وقفه‌ای این طرح، ۷۵ هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، اسماعیل غلامپور آهنگر، مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، از برنامه‌ریزی برای حفاری ۵ حلقه چاه جدید در این میدان مشترک نفتی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر بدون هیچگونه وقفه‌ای این طرح، ۷۵ هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند، با برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده حفاری ۵ حلقه چاه جدید و یک حلقه چاه ارزیابی با هدف حفظ تولید بعد از سال پنجم و ششم برنامه‌ریزی شده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، در خصوص هدف‌گذاری ازدیاد برداشت از این میدان نفتی توضیح داد: علاوه بر این ۶ حلقه چاه، طبق بررسی‌های فنی انجام شده در این راستا، چاه‌های دیگر که به مرور دچار افت تولید شده‌اند نیز تعمیر می شوند؛ این چاه‌ها در برنامه توسعه فاز ۲ میدان آزادگان شمالی هستند.

وی افزود: در چاه‌های میدان نفتی آزادگان شمالی به منظور ارتقای برداشت و همچنین حفظ و نگهداشت سطح تولید، از مکانیزم «فرازآوری با گاز» (Gas Lift) استفاده شده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی درباره فرآیند توسعه این میدان بزرگ نفتی اظهار داشت: پس از تفکیک میدان نفتی آزادگان به دو بخش شمالی و جنوبی، فاز نخست میدان آزادگان شمالی، در قالب قرارداد بیع متقابل توسط شرکت ملی نفت چین (CNPCI) توسعه داده شده و از فروردین ماه سال ۹۵ رسماً وارد مدار تولید شده و تا کنون حدود ۹۰ میلیون بشکه نفت سنگین از میدان مشترک تولید و به مبادی صادرات ارسال شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: هزینه‌ی بهره‌برداری هر بشکه نفت از میدان نفتی آزادگان شمالی به  ازای هر بشکه زیر ۲ دلار است و این رقم کاهش هزینه قابل توجهی در مقیاس تولید نفت سنگین محسوب می‌شود. همچنین، دستیابی به میزان تولید پایدار و مستمر از این میدان تا کنون ۹۹.۹۷ درصد بوده‌ است، و این رقم نیز نشانگر عدم وقفه‌ تولید نفت در این میدان مشترک است.

غلامپور در ادامه گفت: نفت فرآورش شده از این میدان توسط خط لوله ۱۶ اینچی به طول ۷۳ کیلومتر به تلمبه خانه غرب کارون ارسال می شود و در برنامه توسعه است که گاز استحصال شده آن نیز، با خط لوله‌ای ۱۲ اینچی و به طول ۴۲ کیلومتر به واحد  NGL۳۲۰۰ منتقل شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید