Performancing Metrics

حمایت تشکل‌های تولیدی از سرپرست وزارت جهاد کشاورزی | اتاق خبر
کد خبر: 436183
تاریخ انتشار: 30 آذر 1398 - 18:47
در محل اتاق بازرگانی ایران اعلام شد؛
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم با اشاره به تأمین نهاده های کشاورزی در کشور با وجود تمام محدودیت ها گفت: ما تشکل های تولیدی رسما حمایت خود را از عباس کشاورز اعلام می کنیم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، مسعود گیل آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور در نشست هم اندیشی تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی کشور با سرپرست وزارت جهاد و تولیدکنندگان برتر که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهارداشت: آقای کشاورز فرد لایق و شایسته ای برای گزینه وزارت جهاد کشاورزی است و با توجه به دانش و تجربه‌ای که دارد، ما تشکل‌ها رسماً حمایتمان را از او اعلام می‌کنیم و امیدوار هستیم که کشاورز بتواند مشکلات ما را رفع و رجوع کند.

وی با اشاره به اینکه امسال، سال رونق تولید است، گفت: به همین جهت در هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران که اول تا چهارم بهمن ماه برگزار می‌شود، ما برای اینکه توان تولیدکننده را به نمایش بگذاریم، این نمایشگاه را بدون حضور انجمن واردکنندگان برگزار می‌کنیم.

گیل آبادی با اشاره به مشکلاتی که در یک سال و نیم گذشته به دلیل تحریم ایجاد شده است، گفت: از نظر تأمین ارز، مراودات مالی، بحث بانکی و …دچار مشکلات زیادی شدیم اما خوشبختانه با تمام این شرایط توانستیم با واردکنندگان رقابت کنیم.

وی اضافه کرد: از سازمان حفظ نباتات به دلیل حمایت از تولید داخل و تسهیل نمودن روند تولید تشکر می‌کنیم و اگر مشکلاتی که ایجاد شد در دوره مدیریت قبلی این سازمان بود، کارخانجات ما تعطیل می‌شد.

گیل آبادی با اشاره به اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده که رقابت با واردکنندگان برای ما سخت شود، گفت: ولی در این شرایط تولیدکنندگان توانستند در عرصه رقابت باقی بمانند.

وی همچنین با اشاره به اینکه واردات نهاده‌هایی که مواد اولیه آنها با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود، دچار مشکل شده است، تصریح کرد: با این حال ما به سختی برای محصولاتمان بازار پیدا کرده بودیم و اگر ممکن است برای این موضوع راهکاری در نظر بگیرید، چه به صورت ترانزیت و چه به این صورت که مواد اولیه با ارز آزاد تأمین شود اما ما بتوانیم حداقل بخشی از صادراتمان را انجام دهیم و بازارهای صادراتی از بین نروند.

همچنین در این نشست فرهادی رئیس انجمن تولیدکنندگان کود با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط بخشی از مواد اولیه ما را شامل می‌شود، این در حالی است که تمام کالای واردکنندگان شامل این یارانه می‌شود، گفت: به همین دلیل دولت باید تمام مواد اولیه ما را نیز تحت پوشش این یارانه قرار دهد یا اینکه کلاً ارز را حذف کند تا تولیدکننده و واردکننده بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.

در ادامه تراکمی از اعضای انجمن تولیدکنندگان بذر گفت: خواهشی که داریم این است که وزارت جهاد کشاورزی تنها بر کارمان نظارت کند. چه نیازی است که این وزارتخانه تجارت هم بکند؟ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فقط باید زمانی که کمبود هست و در بازار مشکل وجود دارد، وارد شود، نه اینکه مشغول به تجارت شود و به تولیدکنندگان آسیب برساند.

تأمین مطلوب نهاده‌های کشاورزی در یک سال و نیم گذشته

در ادامه علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری در تأمین نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، سم، کود، داروهای دامی، مواد ژنتیکی چه در حوزه مواد اولیه و چه کالای نهایی اقدامات مطلوبی انجام شد و تا این لحظه نیز در رابطه با تأمین ارز مشکل حادی نداریم. البته مشکلات جزئی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بعد از لغو قانون تمرکز و سبک تر شدن وظایف وزارت جهاد کشاورزی به بحث سم و کود و نهاده‌ها توجه بیشتری کردیم، گفت: تغییر ارز وارداتی بذر گوجه فرنگی و پیاز از ۴,۲۰۰ تومان به ارز نیمایی به امضای سرپرست وزارت جهاد کشاورزی رسیده و مسیر کار باید در بانک مرکزی و وزارت صمت دنبال شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این بوده که برای مواد اولیه و نهاده‌ها که در تولید نهایی مؤثر هستند، ارز رسمی تعلق بگیرد اما برای کالاهای نهایی ارز نیمایی اختصاص دهیم و ارز رسمی آنها را قطع کنیم.

مهرفرد گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا مشکلاتی را داشت از جمله اینکه باید قیمت محصولی که وارد می‌شود کنترل شود و کنترل آن نیز آسان نیست، بنابراین اگر امکان کنترل قیمت کالایی را نداریم، باید آن کالا را از لیست دریافت ارز رسمی برای واردات خارج کنیم.

وی با اشاره به اینکه دو سال پیش سیاست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با سموم تغییر پیدا کرده است، گفت: بر این اساس سموم را به سه دسته پرخطر، متوسط خطر و کم خطر تقسیم بندی کردیم و تعرفه‌های آنها را نیز بر همین اساس تغییر دادیم.

مهرفرد با اشاره به بحث باقی مانده سموم گفت: بحث باقی مانده سموم مخصوصاً برای صادرات بسیار مهم است و انجمن تولیدکنندگان باید تمهیداتی را برای آن در نظر بگیرند. البته ما به صادرکنندگان اعلام کرده ایم که از سیاست کشاورزی قراردادی استفاده کنند و لازم نیست محصولی را که می‌خواهند صادر کنند، از میلیون‌ها کشاورز بخرند اما در عین حال انجمن تولیدکنندگان آفت کش‌ها نیز باید تمهیدات جدی برای این مسئله در نظر بگیرند، چون به ویژه برای صادرات ما مشکل ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید