Performancing Metrics

طرح ۲۸ مخزن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 436205
تاریخ انتشار: 1 دی 1398 - 12:30
مدیر عامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: طرح ۲۸ مخزن در مناطق نفت‌خیز، ۲۷ بسته کاری دارد که باید طی دو تا ۲.۵ سال اجرایی شود و تاکنون شش بسته از قراردادها را امضا کرده‌ایم و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال ۱۳۹۵ با طرح ابتکاری خود دو نوع قرارداد عملیات محور و میدان محور برای توسعه مخازن خود به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارائه داد که هر دو نوع قرارداد مورد تصویب قرار گرفت و فضا برای جذب سرمایه های بزرگ، متوسط و کوچک فراهم شد.
شرکت ملی نفت ایران ابتدا مجوز توسعه ۲۷ مخزن در قالب قراردادهای عملیات محور در مناطق نفت‎خیز جنوب ارائه داد که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ مجوز توسعه میدان قلعه نار نیز ابلاغ شد و تعداد مخازن به ۲۸ مخزن افزایش یافت.
برای توسعه این مخازن، ۲۶ بسته سرمایه گذاری تدوین که قرارداد ۶ بسته به امضا رسید. ارزش تقریبی این شش قرارداد ۴۴۰۰ میلیارد تومان اعلام شد که با امضای آنها اجرای طرح توسعه مخزنهای منصوری آسماری و رامشیر به شرکت اویک و مخازن گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی به ترتیب به شرکتهای  ملی حفاری ایران، پتروگوهر فرا ساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس و حفاری دانا واگذار شدند.
در طرح توسعه ۲۸ مخزن انجام ۱۲۴ پروژه سطح الارضی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی بر روی چاه ها پیش بینی شده است.
با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفت خیز جنوب شروع به کار می کنند و حجم فعالیت های این شرکت افزایش خواهد یافت.

در این باره احمد محمدی با بیان این‌که عملیات اجرایی شروع شده و عملیات اجرایی هفت بسته که مناقصات آن به پایان می‌رسد، بعد از تنفیذ قرارداد آغاز می‌شود، ادامه داد: امیدواریم بخش عمده این طرح تا پایان امسال امضاء، مناقصات و برندگان مشخص و در سال ۱۳۹۹ همه این مراحل وارد فاز اجرایی شوند.

محمدی در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح‌ها تا چه میزان در نگهداشت و افزایش تولید نقش دارد، گفت: مجموع عملیات نگهداشت و افرایش تولید طرح ۲۸ مخزن در سقف حدود ۶۰۰ هزار بشکه را در بخش نگهداشت و افزایش تولید پوشش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: مجموعه افزایش تولید برای این‌که به این تولید دست یابیم، باید ۲۸۰ حلقه چاه جدید حفاری کنیم و بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ حلقه چاه تعمیر شود.

وی با بیان این‌که باید صدها عملیات ترمیمی و بیش از ۱۰۰ پروژه سطح‌الارضی انجام شود، ادامه داد: با اجرای این عملیات، در مجموع حجم قابل توجهی اشتغال به وجود می‌آید و زنجیره اشتغال را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان این‌که نیروهای بومی و منطقه‌ای که می‌توانند به کار گرفته شوند را به کار خواهیم گرفت، تصریح کرد: استفاده از تجهیزات ساخت داخل یکی دیگر از برنامه‌های ملزم ما در این حوزه است.

محمدی با تاکید بر این مساله که استفاده از تجهیزات ساخت داخل را برای ۸۴ قلم کالای اساسی پرمصرف الزامی کرده‌ایم، گفت: این طرح الزام وزارتخانه است که باید این کالاها از داخل کشور تامین شود و از واردات آن‌ها جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب درباره برنامه‌های محیط زیستی در راستای جمع‌آوری گازهای مشعل گفت: در حال حاضر این طرح وارد فاز اجرایی شده که دو قرارداد نیز با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون به امضاء رسیده است.

محمدی ادامه داد: علاوه بر این برخی کارهای کوتاه‌مدت نیز در دستور کار داریم که شامل به‌سوزی مشعل‌ها می‌شود و سعی می‌کنیم موازات آن طرح عظیمی که توسط پتروشیمی‌ها انجام شود، گاز به گازهای مشعل اضافه نشود و کاهش نیز داشته باشیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید