Performancing Metrics

آغاز ریل‌گذاری برای جهش سوم پتروشیمی در کشور | اتاق خبر
کد خبر: 436565
تاریخ انتشار: 9 دی 1398 - 18:59
وزیر نفت خبر داد
وزیر نفت با اشاره به برخی سیاست‌های مورد تاکید نظام مانند جلوگیری از خام‌فروشی، توسعه و اشتغال‌زایی گفت: عملکرد صنعت پتروشیمی کاملا در مسیر تحقق این سیاست‌ها بوده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، نهم دی‌ماه) در دیدار روحانی با فعالان صنعت پتروشیمی در محل سالن اجلاس سران، به مناسبت گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، کار کم‌نظیری در توسعه پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی انجام گرفته که این عملکرد در جهش دوم پتروشیمی منعکس شده است؛ ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که نشان‌دهنده رشد تقریبا دو برابری آن در هشت سال (دولت‌های یازدهم و دوازدهم) خواهد بود؛ درآمد صنعت نیز به حدود ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و به این ترتیب در بخش ارزشی نیز رشد بیش از دو برابری را شاهد خواهیم بود، بنابراین اصطلاح «جهش» شایسته چنین عملکردی است.

ریل‌گذاری دولت دوازدهم برای جهش سوم پتروشیمی

به گفته زنگنه، جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و با ریل‌گذاری مطمئنی که دولت دوازدهم برای جهش سوم پتروشیمی انجام داده است، صادرات این صنعت طی پنج سال پس از پایان دولت، می‌تواند به ۳۷ میلیارد دلار برسد. جهش سوم، کاشتن بذر تولید برای آینده است؛ نه تنها آینده صنعت پتروشیمی بلکه آینده اقتصاد غیرنفتی ایران و جلوگیری بیشتر از خام‌فروشی.

وزیر نفت با اشاره به تامین مطلوب خوراک برای پتروشیمی‌ها در سال‌های اخیر گفت: به برکت توسعه پارس جنوبی و دیگر طرح‌ها و دریافت خوراک بیشتر از سوی مجتمع‌های پتروشیمی، تولیدات این صنعت افزایش یافت و به‌رغم فشار تحریم پتروشیمی‌ها وضع قابل قبولی داشته‌اند.

زنگنه به این نکته هم اشاره کرد که امسال در فصل سرما، گاز پتروشیمی‌ها قطع نشد.

تاسیس انستیتو برای تولید فناورانه محصولات پتروشیمی

وزیر نفت توجه به تنوع محصولات، استفاده بیشتر از خوراک مایع و آمایش سرزمین را از جمله موارد مدنظر در توسعه آینده صنعت پتروشیمی برشمرد و افزود: در این صنعت، در حوزه ساخت داخل و بومی‌سازی فناوری‌ها و پیوند با دانشگاه کارهای بزرگی شده از جمله آنکه چند انستیتو تاسیس شده یا در حال تاسیس است که در حوزه فناوری‌های تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کنند.

زنگنه یکی دیگر از مسائل مهم و نیازمند توجه در صنعت پتروشیمی را بحث تامین مالی عنوان کرد و خواستار همراهی بیشتر بانک‌ها در تامین مالی طرح‌های پتروشیمی شد.

وی ایجاد شرایط باثبات برای فعالیت پتروشیمی‌ها را نیز ضروری دانست و گفت: پتروشیمی‌ها سربازان کشورند؛ پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند و بهترین خدمات را ارائه می‌دهند و از منافعشان نیز در مسیر توسعه صنعت استفاده می‌کنند. اجازه دهیم پتروشیمی‌ها کارشان را انجام دهند، ایجاد شرایط باثبات به تحقق اهداف این صنعت کمک می‌کند.

متنوع‌سازی منابع تامین خوراک پتروشیمی‌ها

بنا بر اعلام وزارت نفت، زنگنه به طرح‌های وزارت نفت که منحصرا با هدف تامین خوراک پتروشیمی‌ها در دستور کار قرار دارد مانند طرح بیدبلند، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ان‌جی‌ال خارک و... نیز اشاره کرد و گفت: با تکمیل و راه‌اندازی این طرح‌ها، منبع خوراک قابل‌توجهی به جز پارس جنوبی برای پتروشیمی‌ها ایجاد و گازهای مشعل هم جمع‌آوری خواهد شد.

به گفته وزیر نفت، با سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ خلیج فارس و مارون، تمام گازهای فلر استان خوزستان جمع‌آوری خواهد شد و با ادامه این روند در مناطقی مانند خارک و...، همه گازهای مشعل جمع‌آوری خواهد شد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید