Performancing Metrics

گاز آمریکا و قطر جایگزین روسیه در قاره سبز | اتاق خبر
کد خبر: 436667
تاریخ انتشار: 11 دی 1398 - 23:37
یک کارشناس انرژی گفت: نیاز گازی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۵ میلادی، بیش از ۱۱۳ میلیارد مترمکعب است و بخشی از آن را آمریکا و قطر می‌توانند تامین کنند که البته روسیه، گزینه مناسب تری است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمد دیالمی، کارشناس انرژی در پاسخ به اینکه تحریم خط لوله نورد استریم ۲ چه تأثیری بر بازار گاز اروپا دارد و آیا جایگزینی برای آن، می‌تواند وجود داشته باشد، گفت: تحریم این خط لوله به طور کوتاه‌مدت یا میان‌مدت، تأثیر چندانی بر این بازار گازی این قاره ندارد؛ بلکه در این بین، شاید آلمان یا جمهوری چک از این تحریم متأثر شوند، اما اینکه تصور کنیم بازار گازی اروپا با کمبود و چالش مواجه می‌شود، صحیح نیست.

وی افزود: اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانه ای در حوزه گازی وضع کرده است؛ به نحوی که در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی، شاهد کاهش مصرف گاز در اروپا بودیم؛ این در حالی است که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی، مجدد روند مصرف گاز در اروپا رو به فزونی گذاشت که علت آن را می‌توان کاهش دمای قابل توجه در فصل زمستان این قاره سبز دانست؛ البته بهبود شرایط اقتصادی نیز در این افزایش مصرف بی تأثیر نبوده است.

به گفته این کارشناس انرژی، یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش مصرف گاز بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی در اروپا بود، مباحث مطرح شده درباره گرمایش زمین است که در خلال طرح این مباحث، بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان مصرف زغال سنگ در بسیاری از نیروگاه‌های خود را کنار گذاشتند؛ ضمن اینکه از آنجایی که تولید انرژی برق به طور پایدار و بلندمدت نمی‌تواند توسط انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شود، به اجبار رو به مصرف گاز آوردند.

دیالمی علت سهم اندک انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی اروپا را عدم متناوب بودن آن (پایداری و استمرار) دانست و اظهار داشت: حدود ۱۰ سال پیش ۴۰ درصد مصرف اتحادیه اروپا از داخل این اتحادیه تأمین می‌شد، اما در حال حاضر این سهم تأمین انرژی داخلی، رو به کاهش است؛ به نحوی که با بسته شدن مخزن گازی در هلند، سهم تولید گاز داخلی اتحادیه اروپا به حدود ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و به این ترتیب، میزان واردات ۶۰ درصدی گاز اتحادیه اروپا از خارج از این اتحادیه به ۸۰ درصد افزایش خواهد داشت.

این کارشناس انرژی، چشم انداز نیاز گازی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۵ میلادی را بیش از ۱۱۳ میلیارد مترمکعب دانست و ادامه داد: در حال حاضر بخشی از نیاز گاز اتحادیه اروپا توسط آمریکا، قطر می‌تواند تأمین شود؛ ضمن اینکه در این میان روسیه گزینه مناسبی برای تأمین گاز اروپا است که می‌تواند سهم ۳۵ تا ۳۷ درصدی را به خود اختصاص دهد؛ اما با تحریم نورد استریم ۲ چالش جدی متوجه اتحادیه اروپا نمی‌شود؛ چرا که در این بین اوکراین توان انتقال گاز به میزان ۱۴۶ میلیارد مترمکعب را دارد و می‌تواند گاز اتحادیه اروپا را تأمین کند.

به گفته وی، اتحادیه اروپا موافقت چندانی با خط لوله نورد استریم ۲ ندارد و در همین راستا قوانین سختگیرانه ای را وضع کرده تا عملیات گازی این خط لوله تابع قوانین این اتحادیه باشد. از سوی دیگر، علت اینکه آلمان بیشتر تمایل به استفاده از گاز روسیه دارد تا اوکراین، این است که مصرف گازی اوکراین بالا است و با تأمین گاز لهستان و اسلواکی، سهم گاز انتقال داده شده به آلمان می‌تواند کاهش یابد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید