Performancing Metrics

تعداد ثبت‌نام‌شدگان متقاضی کارورزی تا پایان شهریور ۹۸ | اتاق خبر
کد خبر: 436804
تاریخ انتشار: 14 دی 1398 - 19:26
بسیاری از کارشناسان معتقدند طرح کارورزی فرصت آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با محیط کار را فراهم می‌کند و موجب افزایش قابلیت‌های آنها برای جذب فرصتهای شغلی در آینده و ورود به بازار کار می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در حال حاضر یکی از علل عمده بیکاری در کشور نبود مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار عنوان می‌شود. لازمه جذب فارغ التحصیلان به بازار کار داشتن مهارت است و کارشناسان نزدیکترین مسیر به اشتغال و کارآفرینی را در کسب مهارت می‌دانند.

کارورزی طرحی موثر در توسعه اشتغال همراه با مهارت آموزی است که زمینه آشنایی افراد با محیط کار و جذب آنها در بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند و آشنایی کارورز با محیط کار و مهارت‌آموزی مهم‌ترین مزیتی است که دنبال می‌کند.

این طرح یکی از برنامه‌های مهم دولت در راستای تولید و اشتغال برای جوانان جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان است و هدف از اجرای آن افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب‌وکار دانش‌ آموختگان، تسهیل در جذب و بکارگیری جوانان در بنگاهها و فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموختگان به بنگاه اقتصادی است.

ازوجی ـ مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی را الگوی عمومی تامین مالی خرد اشتغال محور با تاکید بر افزایش مهارت و توانمندسازی افراد می‌داند که منجر به اشتغال پذیری بیکاران به ویژه جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی شده است.

وی می‌گوید: وزارت کار در تکمیل این برنامه، طرحهای حمایتی مختلفی را در حمایت از بخشهای کارفرمایی و بنگاههای اقتصادی کشور دنبال کرده که پرداخت یارانه دستمزد و پرداخت سهم حق بیمه کارفرمایان به بنگاههایی که کارورزان یا افراد بیکار را به خدمت بگیرند، از جمله آنها به شمار می‌رود.

به گفته ازوجی، اجرای طرح کارورزی به رونق بازار کار کمک می‌کند و برای اینکه بنگاهها ترغیب شوند نیروی کاری که به عنوان کارورز در اختیار می‌گیرند جذب کنند، مشوق‌های بیمه کارفرمایی به مدت دو سال برای آنها لحاظ می شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار معتقد است: بازار کار متاثر از وضعیت اقتصادی کشور، شرایط ویژه ای را دنبال می‌کند و برای برون رفت از این شرایط لازم است سیاستهای مناسبی در حوزه اقتصاد و بازار کار به اجرا درآید.

دوره کارورزی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه است که در این مدت هزینه کارورزی از سوی وزارت کار پرداخت می‌شود. هم‌چنین در این مدت کارورز از بیمه مسئولیت مدنی بهره‌مند می‌شود.

بر اساس آخرین آمار عملکرد طرح کارورزی، تا پایان شهریور ماه امسال بیش از ۴۱۱ هزار و ۶۸ نفر به عنوان متقاضی کارورزی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۲ نفر متقاضی واجد شرایط شناخته شده‌اند.

همچنین ۳۲ هزار و ۸۲۰ نفر از ثبت‌نام شدگان متقاضی واحد پذیرنده بوده‌ و تعداد مجوزهای صادره از سوی فنی و حرفه‌ای ۱۴ هزار و ۹۶۰ مجوز بوده است. بر اساس این آمار، در نیمه نخست امسال و تا پایان شهریور ماه ۹۸ جمعا ۲۹ هزار و ۵۳۶ قرارداد با کارورزان منعقد شده است.

کارشناسان و فعالان حوزه کار، طرح کارورزی را موجب تحرک بازار کار دانسته و بر ضرورت فراهم کردن مشوق‌هایی برای کارفرمایان و ارائه دوره‌های عملی برای جویندگان کار در این طرح تاکید دارند.

در حال حاضر بیشترین میزان بیکاران را افراد فاقد مهارت تشکیل می‌دهند که ضرورت دارد برای مهارت افزایی آنها برنامه‌های موثر و جدی‌تری را دنبال شود از این رو وزارت کار با اجرای طرح کارورزی، پیگیر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. این طرح بهترین فرصت برای کارورزان به شمار می‌رود تا دوره آموزشی شغل موردنظر خود را آموزش ببینند و کارفرمایان هم نیروی کار موردنیاز خود را از این طریق جذب کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید