Performancing Metrics

صادرات شیر ایران به دلیل استاندارد بالا در جریان است | اتاق خبر
کد خبر: 437699
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1398 - 12:16
گفت‌وگو با علی ماهیان،فعال صنعت لبنیات
علی ماهیان، مدیر هماهنگی امور کارخانه‌های لبنی گروه صنعتی صباح می‌گوید: تأثیر امواج منفی مثل وجود آفلاتوکسین در شیر، بیشتر روی مصرف شیر روزانه مردم است. اگر کوچک‌ترین مسئله‌ای خارج از حد استاندارد باشد، حتماً برای صادرات ایران مشکل به‌وجود می‌آید. ولی هرگ

به گزارش اتاق خبر، هفته گذشته بهادر حاجی‌محمدی، بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما از وجود سم آفلاتوکسین در شیرهای پاستوریزه گفت.

او ادعا کرد شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شود به مقدار زیادی آلوده به سم آفلاتوکسین هستند؛ سمی که به منجر به سرطان کبد می‌شود. اما این خبر بلافاصله توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجمن ملی استاندارد، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، انجمن صنفی صنایع لبنی ایران و دیگر سازمان‌های مرتبط تکذیب شد. اما چند روز بعد محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران عنوان کرد که رقبای برندهای ایرانی تلاش می‌کنند تا با انتشار فیلم اظهارات غیرکارشناسانه اخیر در صداوسیما، برندهای ایرانی را در بازارهای منطقه‌ای تخریب کنند.

علی ماهیان، مدیر هماهنگی امور کارخانه‌های لبنی گروه صنعتی صباح در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» وجود سم آفلاتوکسین در شیر شایعه‌ای است که اصلاً واقعیت ندارد. شرکت‌های بزرگ مجهز به دستگاه‌های پیشرفته هستند که این سم را شناسایی می‌کنند؛ شرکت‌های کوچک هم که این دستگاه را ندارند، قراردادهایی را با آزمایشگاه‌ها دارند و نمونه‌های آن‌ها بررسی می‌شود؛ یعنی حداقل در طول ماه باید نمونه خود را به آزمایشگاه ارسال کنند.

او ادامه می‌دهد: شرکت‌های بزرگی مثل کاله، پگاه، صباح، چوپان، ماهشام و غیره که محصولات خود را به بازارهای منطقه یا روسیه صادر می‌کنند؛ معنای آن این است که این محصولات علاوه بر اینکه در ایران کنترل می‌شود در کشورهای مقصد صادراتی هم کنترل می‌شود. اگر کوچک‌ترین مسئله‌ای خارج از حد استاندارد باشد، حتماً برای صادرات ایران مشکل به‌وجود می‌آید. ولی ما هرگز از این جهت به مشکل برخورد نکرده‌ایم.

ماهیان ادامه می‌دهد: وقتی کارشناسی در برنامه تلویزیونی چنین مسئله‌ای را اعلام می‌کند، کسی از او نمی‌پرسد که براساس کدام تحقیق و پژوهش علمی چنین گفته‌ای را عنوان می‌کند و اصلاً حد استانداردی که بیان می‌کند چیست؟ شاید او یا دانشجویی براساس یک تحقیق میدانی در جایی به این نکته برخورده باشد ولی اصلاً درباره حد استاندارد این مسئله هم نه از او پرسیده شد و نه او چیزی گفت و شاید هم اصلاً آن را نمی‌دانست.

مدیر هماهنگی امور کارخانه‌های لبنی گروه صنعتی صباح می‌گوید: دامن زدن به حواشی بی‌اساس سبب ترس مردم از مصرف شیر و لبنیات شده و باعث می‌شود این دست محصولات را از سبد غذایی خود حذف کنند و این مسئله پیامدهای زیانباری به دنبال دارد. اما ممکن هست این مسئله بر روی فروش یا صادرات محصول شیر هم اثر داشته باشد اما بازخورد این مسائل روی فروش روزانه شیر بیشتر و سریع‌تر نمایان می‌شود.

ماهیان معتقد است: تأثیر این موج‌های منفی بیشتر روی مصرف شیر روزانه مردم است نه روی عملکرد کارخانه‌های تولید لبنیات یا برندهای شیر ایران در منطقه. چون این موج‌ها بیشتر روی شیر است و خیلی به محصولات دیگر لبنی ارتباطی ندارد.

او در ادامه از پیگیری این مسئله توسط انجمن صنفی صنایع لبنی ایران می‌گوید: انجمن در مرحله اول این مسئله را تکذیب کرد و در مرحله بعدی با ارائه اسناد و مدارک حتماً از این اتفاق شکایت می‌شود. البته صداوسیما هم متوجه اشتباه خود شده و چندین برنامه در این راستا تهیه و پخش کرده است.

به گفته ماهیان  ما هنوز هم در کشور افرادی را داریم که منافع ملی را به منافع شخصی خود ترجیح می‌دهند؛ وگرنه هیچ برندی اعتبار خود را به سود لحظه‌ای عوض نمی‌کند.

او به ماجرای پالم در ماست اشاره می‌کند: پیش‌تر نیز صداوسیما با دامن زدن به وجود پالم یا دیگر افزودنی‌های غیرمجاز در لبنیات در کاهش سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی به‌عنوان ارزشمندترین و کامل‌ترین غذایی که هر انسان باید همواره از آن استفاده کند، مؤثر بوده است. این ماجرا هم با همان اهداف دامن زده می‌شود وگرنه شیر در ایران استاندارد سلامت بالایی دارد. این ضربه سنگینی به صنعت لبنی ایران بود.

ماهیان توضیح می‌دهد: قرار بود در هفتم بهمن‌ماه همایشی در حوزه محصولات لبنی برگزار شود، هدف از این تبیین مصرف روزانه شیر، بازارهای هدف، حمایت و عدم دخالت دولت در صادرات و هدف‌گذاری برای صادرات در سال‌های آینده بود، ولی با این اتفاقی که افتاد بار دیگر گویی به نقطه اول بازگشته‌ایم و باید بار دیگر از سلامت شیر و ترویج فرهنگ مصرف شیر روزانه بگوییم.

به گفته ماهیان باید صداوسیما از کارشناسان حرفه‌ای در برنامه‌های خود استفاده کند؛ باید واقعیت به مردم گفته شود ولی کارشناس صداوسیما غیرواقع و غیرکارشناسی حرف زد و نباید با اطلاعات نادرست و خلاف واقع به صنعت کشور لطمه زد.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید