Performancing Metrics

کشاورزان همچنان گرفتار کمبود کود اوره | اتاق خبر
کد خبر: 440064
تاریخ انتشار: 4 فروردین 1399 - 11:34
یک مقام مسئول در سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تامین کود اوره مورد نیاز کشاورزان گفت: تولید گندم در گرو تامین به موقع کود است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سید جعغر حسینی، مشاور سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از عدم تأمین کود اوره مورد نیاز کشاورزان انتقاد کرد و گفت: در شرایط فعلی کمبود کود اوره یکی از جدی ترین مشکلات کشاورزان است.

وی با بیان اینکه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی هیچگاه نتوانسته برآورد درستی از میزان نیاز به کود اوره داشته باشد، تصریح کرد: این مساله در کنار ناتوانی دولت در تأمین کود یارانه‌ای کافی و عدم تمکین پتروشیمی‌ها در تأمین کود داخلی بدلیل تفاوت فاحش قیمت آن با صادرات مشکلات گسترده‌ای را در حوزه تأمین کود اوره برای کشاورزان ایجاد کرده است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: تولید گندم در گروی تأمین به موقع کود است و با توجه به اینکه دولت در تعیین قیمت تضمینی گندم نیز برخلاف قانون عمل کرده و قیمت تعیین شده مورد رضایت کشاورزان نیست، چنانچه کود هم تأمین نکند نباید منتظر خودکفایی گندم باشد.

وی با بیان اینکه قیمت دولتی هر کیسه ۵۰ کیلویی کود اوره ۵۵ هزارتومان و قیمت آزاد آن بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتومان است، گفت: کود به اندازه نیاز عرضه نمی‌شود به همین دلیل قیمت آن در بازار آزاد حدوداً ۲ برابر شده است.

حسینی با اشاره به اینکه کمبود عرضه باعث ایجاد صف‌های طولانی در مراکز توزیع شده است، اضافه کرد: ایجاد این تجمعات و صف‌های طولانی نگرانی‌هایی را در زمینه ابتلای تولیدکنندگان به کرونا بوجود آورده و مسئولان باید هر چه سریع‌تر به این امر رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید