Performancing Metrics

کدام تصمیمات بورسی تعلیق شدند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 441087
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1399 - 14:04
تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار باعث به تعلیق درآمدن برخی تصمیمات هیات‌مدیره این سازمان شد و مشخص نیست آیا این تصمیمات به‌طور کامل لغو خواهند شد یا امکان اجرای مجدد آن‌ها باز هم وجود دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بازخوانی پرونده بازار سرمایه در دو ماه اخیر، از تصمیماتی حکایت دارد که ناگهانی گرفته و حتی قبل از این‌که یک روز اجرایی شود، لغو شد. البته از میان این تصمیمات، افزایش حجم مبنا در بورس اجرایی شد اما کاهش دامنه نوسان از پنج به دو درصد به مرحله اجرا نرسید و درحالی که ۱۴ اسفند ۹۸ سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین شرکت فرابورس در اطلاعیه‌ای اعلام کردند دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از روز شنبه (۱۷ اسفند ۹۸) به دو درصد کاهش می‌یابد، فرهاد دژپسند - وزیر امور اقتصادی و دارایی- در روز ۱۶ اسفند دستور منتفی شدن تصمیم مذکور را صادر کرد.
در نهایت تصمیم‌گیری در مورد کاهش دامنه نوسان در جلسه ۲۰ فروردین ۹۸ شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت دامنه نوسان همان پنج درصد باقی ماند.

گره سرنوشت تغییرات قیمتی ۲۰ و ۵۰ درصدی با تغییر رئیس

پس از آن و در تاریخ ۲۰ فررودین ۹۸ شاهد اطلاعیه سازمان بورس تحت عنوان "اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه" بودیم. این اطلاعیه که قرار بود از شنبه (۲۳ فروردین ۹۸) اجرایی شود به دو قسمت تغییرات قیمتی ۲۰ درصد و تغییرات قیمتی ۵۰ درصد قیمت تقسیم شده بود.
در قسمت تغییرات قیمتی  ۲۰ درصد قیمت آمده است که "در صورتی‌که قیمت پایانی سهم طی ۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس و همچنین فرابورس موظف هستند در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی، نماد معاملاتی را متوقف کنند. نماد معاملاتی حداکثر یک روز کاری پس از توقف و با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد."
در قسمت تغییرات قیمتی ۵۰ درصد نیز ذکر شده است که در صورتی‌که قیمت پایانی سهم در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس و فرابورس موظف هستند در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی، نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی کنند. نماد معاملاتی حداکثر ۴ روز کاری پس از توقف نماد معاملاتی با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

اما عمر اجرای این تصمیم طولانی نبود و پس از آن‌که خبر تغییر ریاست سازمان بورس منتشر شد، باز هم وزیر اقتصاد  اعلام کرد تصمیمات هیات‌مدیره سازمان بورس تعلیق می‌شوند. به گفته دژپسند شورای عالی بورس به این جمع‌بندی رسید که با توجه به نیاز ما و اقبال خوب مردم نسبت به بازار سرمایه و عزم جدی مردم و نهادهای عمومی غیردولتی برای عرضه اولیه سهام در بورس، بهتر است این تصمیمات تعلیق شود.

وی همچنین افزود: با جمع‌بندی اعضای شورا به این نتیجه رسیدیم که به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بازار سرمایه و نیز با توجه به انتصاب ریاست جدید هیات‌مدیره بورس، تصمیمات پیشین هیات‌مدیره تا تقدیم مجموعه پیشنهادهای آن راجع به خط‌مشی کلی اداره عرضه و تقاضای بورس به تاخیر بیافتد و در ادامه، و پس از انجام جمع‌بندی لازم در شورای عالی بورس، هیات‌مدیره نیز در آن قالب، اقدامات خودش را انجام دهد.

عرضه اولیه‌ها پابرجاست

البته این تغییرات و تعلیقات شامل عرضه اولیه‌ها نمی‌شود و این عرضه‌ها قرار است طبق برنامه پیش برود. در واقع طبق تصمیم  شورای‌عالی بورس تصمیمات روز چهارشنبه هفته گذشته مبنی بر تعلیق مصوبه تغییرات قیمتی۲۰ درصدی و ۵۰ درصدی سهام شرکت‌ها ملغی شد تا دوباره در خصوص آن تصمیم‌گیری شود، اما مابقی مصوبات پابرچاست و عرضه‌های اولیه نیز طبق برنامه‌های از قبل پیش‌بینی‌شده انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید