Performancing Metrics

شیوه واگذاری شستا مانع از بین رفتن حیات خلوت مدیران خواهد شد | اتاق خبر
کد خبر: 441172
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1399 - 13:02
بخشی از سهام شستا بعنوان بزرگترین مجموعه شرکت تحت مالکیت دولت امروز در بازار سرمایه عرضه اولیه خواهد شد اما برخی از کارشناسان معتقدند با این شیوه واگذاری،فرصتی طلایی در حال از دست رفتن است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بعنوان بزرگترین مجموعه شرکت تحت مالکیت دولت امروز در بازار سرمایه عرضه اولیه خواهد شد اما برخی از کارشناسان معتقدند با این شیوه واگذاری، فرصتی طلایی در حال از دست رفتن است.

علی مختاری، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این واگذاری می‌توانست یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور باشد، گفت: متأسفانه با این شیوه واگذاری، این فرصت طلایی در حال از دست رفتن است.

وی توضیح داد: این واگذاری یک فرصت طلایی است چون چند هدف را همزمان برآورده می‌کند: ۱- تأمین مالی شرکت واگذار شده ۲- شفافیت ناشی از اعمال قوانین بورسی ۳- چابک سازی دولت از بنگاه داری غیر ضروری ۴- بهبود مدیریت شرکت از طریق پیوند زدن انگیزه صاحبان واقعی شرکت به جای مدیران دولتی، موقتی و سیاسی.

مختاری افزود: در واقع واگذاری شستا دو هدف اول را تأمین می‌کند اما اهداف ۳ و ۴ را نه تنها تأمین نمی‌کند، بلکه حتی رسیدن به آنها در آینده را با پیچیده سازی ساختار مالکیت شستا پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که راه‌حل چیست، گفت: واگذاری تدریجی و کامل شرکت‌های زیر مجموعه به جای فروش ۱۰ درصد از هلدینگ اصلی، راه حل جلوگیری از این فرصت سوزی است. این شیوه می‌توانست هر ۴ هدف فوق را تأمین کند ولیکن گویا حیات خلوت مدیران رانتی و دولتی را از بین می‌برد و احتمالاً همین امر مانع از اجرای صحیح واگذاری شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید