Performancing Metrics

مراقب اپلیکیشن‌های کرونایی باشید | اتاق خبر
کد خبر: 441281
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1399 - 21:00
طراحی اپلیکیشن‌های جعلی مربوط به کرونا، یکی از روش‌هایی است که این روزها مجرمین سایبری برای سرقت اطلاعات کاربران به کار می‌برند و به همین دلیل کاربران باید با رعایت نکات ایمنی، از نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات و حریم خصوصی خود جلوگیری کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، با توجه به اهمیت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند، امنیت اطلاعات آنها تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه‌های بسیاری از کاربران در فضای مجازی شده است. بنابراین کارشناسان فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری خطاب به کاربران گوشی‌های هوشمند توصیه کرده‌اند که با رعایت نکات و موارد مختلفی قادر خواهند بود که امنیت اطلاعات شخصی موجود در گوشی‌های هوشمند خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات و حریم خصوصی خود جلوگیری به عمل بیاورند.

از طرفی این روزها با شیوع ویروس کرونا در کشور و روند صعودی استفاده از اینترنت و به دنبال آن استفاده از خدمات آنلاین، شاهد سوءاستفاده برخی از مجرمین سایبری در این حوزه هستیم. به همین دلیل پلیس فتا نیز با اشاره به برخی از روش‌های مجرمانه رایج در این ایام، هشدار داده است هدایت به سایت‌های جعلی و دریافت اطلاعات، طراحی اپلیکیشن‌های جعلی و سرقت اطلاعات هویتی و بانکی از مهم‌ترین روش‌های مجرمانه در ایام کرونایی است.

این روزها شاهد افزایش فعالیت اپلیکیشن‌های مختلف درزمینه تست و شناسایی کرونا، خوداظهاری و پاسخ‌گویی به سوالات مربوط‌به کرونا، تب‌سنج و دیگر اپلیکیشن‌های مربوط به این ویروس هستیم اما اکثر این برنامه‌ها فاقد کارایی لازم بوده و گاهی اوقات به دنبال سرقت اطلاعات کاربران نیز  هستند؛ بنابراین مراجعه به اپلیکیشن‌های مجاز و تحت نظر وزارت بهداشت اهمیت زیادی دارد.

هدایت به لینک‌ و درگاه‌های بانکی جعلی و سرقت اطلاعات هویتی و کاری از مهم‌ترین اهداف اپلیکیشن‌های جعلی طراحی‌شده است. بنابراین لازم است کاربران اپلیکیشن‌های موردنیاز خود را از مارکت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک دریافت کرده و به تبلیغات و برنامه‌های ارائه‌شده در کانال‌ها و گروه‌های مختلف توجه نکنند.

همچنین پلیس فتا هشدار داده است که کاربران قبل از هرگونه اقدام در خصوص ویروس کرونا از قبیل انتشار اخبار ابتلا و فوت، ثبت‌نام در سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف، حتماً به ابلاغیه‌های وزارت بهداشت توجه داشته باشند و هرگونه سایت، فروشگاه اینترنتی، اپلیکیشن یا درگاه جعلی را با پلیس فتا و لینک مرکز فوریت‌های سایبری در میان بگذارند.

کارشناسان همواره به کاربران هشدار می‌دهند که به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورده و از نصب چنین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی خودداری کنند.

این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها غالباً بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند که با دانلود و نصب آن‌ها، سرقت از اطلاعات ذخیره‌ شده روی گوشی همراه یا سیستم‌ها صورت می‌گیرد و اطلاعاتی مثل عکس یا اطلاعات بانکی ذخیره‌شده در حافظه‌ گوشی‌ها به‌راحتی از سوی مجرمان سایبری به سرقت می‌رود و حتی کاربر به راحتی متوجه این سرقت‌ها نمی‌شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید