Performancing Metrics

توصیه‌های کرونایی به دولت واصناف | اتاق خبر
کد خبر: 441286
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1399 - 09:28
قاسم نوده فراهانی

صنوف آسیب‌دیده از یک‌ماه قبل از عید 1399، خود را برای فروش و کار مستمر آماده کرده بودند، اما بروز بیماری کووید 19 موجب شد، با چالش‌های جدی در کسب وکارهایشان مواجه شوند. از سوی دیگر، برخی محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، برای شروع کسب وکارها وصنوف مختلف، موجب شد تا آنها فعالیت خود را پس از تعطیلات نوروز سال جاری به تعویق بیندازند. همه این موارد آسیب بزرگی را به صنوف تولیدی، توزیعی وخدماتی که بزرگ‌ترین بخش اقتصادی کشور به شمار می‌روند، ‌وارد کرد. در این میان، اتاق اصناف تلاش کرده، با آسیب‌شناسی مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا برای صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان، راهی برای عبور از این بحران فراهم کند. 

این مشکلات که شامل «حق بیمه بیکاری افراد، مباحث مالیاتی، بیمه درمانی» و هر مشکلی که این افراد به واسطه شیوع بیماری کووید 19 با آن مواجه شده‌اند، طی نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور اعلام شده تا از طریق بانک مرکزی، سازمان تامین اجتماعی و وزارت امور اقتصادی ودارایی به آنها کمک شود. چراکه واحدهای صنفی که در تعطیلی به سر می‌برند، توان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را ندارند. بنابراین توقع داریم زمان کافی در اختیار اصناف قرار داده شود. البته خواسته اصناف این نیست که مالیات بخشوده شود؛ اما اصناف نیازمند فرجه زمانی هستند. برهمین اساس، اگر قرار است برای اصناف کاری انجام شود باید تسریع شود؛ زیرا هر چه زمان بگذرد دردی از اصناف دوا نخواهد شد و غرق در مشکلات بیشتری خواهند شد. بنابراین در چنین شرایطی، اصناف آسیب‌دیده از کرونا، نیازمند حمایت جدی هستند و دولت باید وام کم‌بهره در اختیار اصناف قرار دهد و اصناف تمایلی به دریافت تسهیلات با سود ۱۲ درصدی ندارند. 

 البته موضوع دیگری که لازم می‌دانم در اینجا متذکر شوم اینکه در شرایط کنونی، که اقتصاد کشور هم با مساله تحریم‌ها روبرو است و هم با بیماری کرونا، بنابراین نمی‌توان اقتصاد را تعطیل کرد. حال با توجه اینکه طرح گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند مبتنی بر بازگشایی برخی واحدهای صنفی از امروز ۳۰ فروردین آغاز می‌شود، صنوف تولیدی، توزیعی وخدماتی که جزو مشاغل کم‌خطر معرفی شده‌اند، می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند، اما بازگشایی این صنوف به این معنا نیست که کرونا تمام شده است، بلکه تمامی صنوف باید فعالیت‌شان را در شرایط کرونایی با رعایت تمام اصول بهداشتی از سر بگیرند تا آسیبی از این محل متوجه سلامت افراد و اقتصاد کشور نشود. از این رو، به تمامی صنوفی که اجازه فعالیت داده شده، توصیه می‌شود که تمامی پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت را رعایت کرده و خارج از چارچوب‌های تعریف شده، رفتار نکنند. برهمین اساس، رعایت «دو متر فاصله، استفاده از ماسک و دستکش حتما باید لحاظ شود و کالا نباید پس گرفته شود، واحدهای صنفی حتماً باید ضد عفونی شوند، خود مشتری‌ها باید کارت بکشند و از همه مهم‌تر صنوفی که تا به حال در سایت وزارت بهداشت، ثبت‌نام نکرده‌اند، باید هرچه سریع‌تر اقدام به ثبت‌نام کنند.» 

٭رییس اتاق اصناف تهران

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید