Performancing Metrics

بار هوشمندسازی اقتصاد بر دوش نظام مالیاتی | اتاق خبر
کد خبر: 441856
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1399 - 19:09
اقتصاد هوشمند یکی از طرح‌های مهم وزارت اقتصاد است که در این زمینه، وزیر اقتصاد از هوشمندسازی مالیات به عنوان اهرم فشاری برای اقتصاد هوشمند یاد کرده که طبق گفته رئیس سازمان مالیاتی نقشه راه هوشمندسازی نظام مالیاتی تدوین شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی از زمانی که به این مقام منصوب شده، موضوع "اقتصاد هوشمند" را مطرح کرده و گفته که در صورت محقق شدن اقتصاد هوشمند، این امر موجب کاهش ارتباطات چهره به چهره، شفافیت فرآیندها و در نتیجه کاهش و حذف فساد می‌شود.

طبق اعلام دژپسند در راستای هوشمندسازی اقتصاد کشور تا پایان سال ۱۳۹۸، اقداماتی همچون تدوین و ابلاغ سیاست‌ها و راهبردهای بانکداری دیجیتال به بانک‌ها، گرفتن اظهارنامه‌های مالیاتی در فضای الکترونیکی و الکترونیکی شدن زیر مجموعه‌های وزارت اقتصاد انجام شده است.

تعریف اقتصاد هوشمند 

اقتصاد هوشمند یا دیجیتال یکی از شش مولفه اساسی شهر هوشمند است که این شهر هوشمند یک رویکرد جدید در مدیریت شهری ایجاد می‌کند که به واسطه آن شهروندان می‌توانند به راحتی با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی ارتباط برقرار کرده و در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنند که همه این‌ها به وسیله فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات امکان‌پذیر است.

اکنون در سال جاری، وزیر اقتصاد اولین و مهم‌ترین گام جدی در هوشمندسازی اقتصاد را در نظام مالیاتی هوشمند می‌نامد و آن را به عنوان یکی از برنامه‌های این وزارتخانه اعلام کرده تا هم این امر، موجب توانمند شدن سازمان مالیاتی و هم تحقق اهداف کلان اقتصادی در حوزه تامین مالی دولت شود.

تاثیرات هوشمندسازی نظام مالیاتی از زبان وزیر اقتصاد

دژپسند همچنین درباره تاثیرات هوشمندسازی مالیاتی گفت که تسریع در هوشمندسازی نظام مالیاتی مهم است، چرا که با هوشمند شدن آن، نه تنها فعالیت فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی شفاف می‌شود، بلکه هزینه‌های تولید کاهش یافته و سود فعالان اقتصادی افزایش می‌یابد و این خودش یعنی منبعی جدید برای درآمد مالیاتی بیشتر.

علاوه براین، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز از تدوین نقشه راه هوشمندسازی نظام مالیاتی خبر داده که طبق گفته وی در گام‌های بعدی، به عنوان مبنای توسعه و تحولات بنیادین این مجموعه قرار خواهد گرفت.  

همچنین، به اعتقاد پارسا تلاش سازمان مالیاتی برای هوشمندسازی این است که نظام مالیاتی ما همانند نظام‌های مالیاتی در کشورهای پیشرو، مبتنی بر ریزداده‌ها و اطلاعات متقن و واقعی باشد و این همان مالیات هوشمندی است که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.  

سال جاری، سالی پرمسئولیت برای نظام مالیاتی 

با این تعاریف، امسال سال سخت و پرمسئولیتی برای نظام مالیاتی کشور است که ماموریت‌هایی همچون تامین درآمدهای دولت، جلوگیری از فرارهای مالیاتی، ایجاد اهرم فشاری برای تحقق اقتصاد هوشمند را برعهده دارد و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا که تهدیدی برای نظام مالیاتی است و طبق گفته رئیس سازمان مالیاتی خوش بینانه ترین حالت اینکه از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمدی که از محل مالیات‌ها در قانون بودجه سال جاری پیش بینی شده معادل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان قابل وصول است اگر میزان تاثیر کرونا بر کسب و کارها در همین فصل بهار باشد.

در نهایت، در تحقق کامل ماموریت‌های مالیاتی امسال تردید و ابهام وجود دارد که امید است با برنامه‌ریزی و نظارت‌های دقیق سازمان مالیاتی این مهم‌ها به سرانجام برساند تا نتایج عدم تحقق آن‌ها تاثیر منفی بر فعالیت‌های اقتصادی،  فعالان این حوزه  و وضعیت اقتصادی کشور نداشته باشد.  


انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید