Performancing Metrics

اوپک پلاس باید مراقب سهمش در بازار نفت باشد | اتاق خبر
کد خبر: 441868
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1399 - 22:01
وزیر انرژی روسیه:
روسیه اعلام کرد که گروه اوپک پلاس باید پس از آغاز بهبودی تقاضا از بحران ویروس کرونا، به سهمش در بازار جهانی متمرکز شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اوپک پلاس که اوپک، روسیه و شمار دیگری از تولیدکنندگان در آن مشارکت دارند، در سال ۲۰۱۶ تشکیل شد و برای تقویت قیمت‌ها از طریق کاهش تولید هماهنگ همکاری کرد. اما روسیه و سایر کشورهای تولیدکننده همواره از این گله داشته اند که تولیدکنندگان آمریکایی از محدودیت عرضه اوپک پلاس سود برده و تولیدشان را افزایش داده و سهم بازار بیشتری تصرف کرده اند.

روسیه و عربستان سعودی هدایت جدیدترین توافق کاهش تولید اوپک پلاس که از اول ماه مه آغاز می شود و تحت آن معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی کاهش پیدا می کند را برعهده دارند. این توافق تاریخی در پی افت ۳۰ درصدی تقاضای جهانی برای نفت در بحبوحه قرنطینه جهانی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مورد موافقت تولیدکنندگان اوپک پلاس قرار گرفت.

هدف از این توافق کاهش اشباع عرضه جهانی نفت است که باعث محدودیت ظرفیت مخازن نفت و پر شدن سریع آنها شده است.

ریاض، مسکو و سایر اعضای اوپک پلاس خواستار مشارکت تولیدکنندگان خارج از این گروه به خصوص آمریکا در کاهش تولید نفت شده اند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: زمانی که تقاضا بهبود پیدا کند، اوپک پلاس باید استراتژی خود را تغییر دهد و  به سهم بازار این گروه متمرکز شود تا کارآمدی اقداماتش را ارزیابی کند. هدف اصلی اوپک پلاس در حال حاضر ذخایر نفت تجاری هستند.

نواک به خبرگزاری اینترفکس گفت: تعادل ذخایر، عرضه و تقاضا باید به دقت دنبال شود اما با بهبود تقاضای جهانی، منطقی است که سهم بازاری که به اوپک پلاس تعلق دارد مورد توجه قرار گیرد.

انتظار می رفت تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ رشد کند اما شیوع ویروس کرونا روند بازار را معکوس کرد. با کاهش محدودیتهای قرنطینه ممکن است تقاضا در آمریکا، چین، اتحادیه اروپا و سایر نقاط جهان روند رو به بهبودی پیدا کند.

روسیه همواره اعتراض کرده که آمریکا که با افزایش تولید نفت شیل، به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده و روسیه و عربستان سعودی را پشت سر گذاشته، از کاهش تولید گروه سود برده است. اما قیمتهای نفت در بحران اخیر به حدی سقوط کرده اند که بسیاری از تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا نمی توانند سودآوری داشته باشند و ناچار شده اند تولیدشان را کاهش دهند.

تولیدکنندگان اوپک پلاس معمولا حدود نیمی از نفت مورد نیاز جهان را تولید کرده اند و باقی آن از سوی کشورهای دیگر از جمله آمریکا تولید شده است. این گروه قصد دارد تولیدش را ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که تقریبا برابر با کاهش تولید از سوی کشورهای خارج از اوپک پلاس است و مجموعا به ۲۰ میلیون بشکه در روز بالغ می شود.

روسیه معتقد است که تقاضای جهانی پس از افت ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه در روز، به کف رسیده است. نواک اظهار کرده که این کشور تولید نفت خود را حدود دو میلیون بشکه در روز یا ۱۹ درصد از سطح تولید فوریه کاهش می دهد و هیچ شرکتی از جمله شرکتهای خارجی که از دهه ۱۹۹۰ تحت توافقهای اشتراک تولید در روسیه حضور دارند، از این کاهش تولید معاف نیستند.

شرکتهای نفتی عمدتا کاهش تولید در میادین نفتی قدیمی را هدف گرفته اند و چاهها را برای فعالیت تعمیراتی متوقف می کنند تا بتوانند بعدا سریعتر فعالیتشان را ازسربگیرند و احتمالا جریان تولید بهتری داشته باشند.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه فروش داخلی و صادرات نفت سبکی که در غرب سیبری تولید می شود را کاهش داده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید