Performancing Metrics

ادامه روند افزیشی نرخ تسه | اتاق خبر
کد خبر: 442066
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1399 - 15:43
در حالی که طی روزهای اخیر وزارت راه مرتبا اخباری در خصوص افتتاح، بهره‌برداری از پروژه‌های مسکنی و آغاز ساخت پروژه‌های جدید منتشر می‌کند، اوراق تسهیلات مسکن نیز روند صعودی در پیش گرفته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، در روزهای اخیر قیمت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در معاملات فرابورس، سیر صعودی گرفته و از کانال ۴۰ هزار تومان، به شدت در حال فاصله گرفتن است. به گونه‌ای که از ۴۰ هزار تومان در ابتدای امسال به ۵۳ هزار تومان در معاملات امروز (سه شنبه ۱۶ اردیبهشت) رسید.

این در حالی است که به گفته حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، تعداد معاملات مسکن در ۴۵ روز نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک سوم کمتر بود، اما قیمت اوراق تسهیلات مسکن روند افزایشی داشته است؛ به نظر می‌رسد با توجه به عدم افزایش قیمت مسکن در دو ماه ابتدایی امسال، تمایل مصرف کنندگان واقعی برای خرید مسکن افزایش یافته و سوداگران و سفته‌بازان بازار مسکن نیز به بازار سرمایه متمایل شده و ترجیح می‌دهند تا از معاملات بازار سرمایه سود ببرند.

دامنه قیمتی اوراق تسه در معاملات امروز بین ۴۸ هزار تا ۵۲ هزار تومان در نوسان بود تعدادی نمادهای معاملات تسه در جریان معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن در گران‌ترین حالت به بیش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیدند و ارزان‌ترین نمادهای معاملاتی نیز کمی بیش از ۴۸ هزار تومان به فروش رسیدند.

دو نماد معاملاتی تسه ۹۸۱۲ و ۹۹۰۱ نیز با فروش بیش از ۲۲ هزار برگه در معاملات امروز، رکورددار تعداد فروش برگه‌ها بودند سایر نمادهای معاملاتی نیز در دامنه ۲ تا ۱۰ هزار برگه به فروش رسیده‌اند. ضمن اینکه تا کنون حدود ۶ هزار فقره معامله اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس به ثبت رسید و ارزش کل بازار نیز حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

برخی کارشناسان معتقدند سیاست اخیر وزارت راه و شهرسازی مبنی بر پوشش رسانه‌ای اجرای تفاهمنامه های خود با دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای مسلح و فرهنگیان برای ساخت واحدهای مسکونی و نیز بهره‌برداری‌های اخیر از پروژه‌های مسکن مهر و آغاز طرح ملی مسکن در افزایش قیمت اوراق تسهیلات بی تأثیر نیست.

همچنین ورود منابع صندوق توسعه ملی به بخش نوسازی بافت فرسوده که در اختیار بانک مسکن قرار گرفته و به انبوه سازان یا مالکان برای نوسازی واحدهای فرسوده پرداخت می‌شود، در این افزایش قیمت بی تأثیر نیست؛ خصوصاً که تسهیلاتی که به انبوه‌سازان برای نوسازی بافت فرسوده اعطا می‌شود، ۲۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد در تهران است که با توجه به اینکه سازندگان نیز باید برای دریافت این تسهیلات، اوراق تهیه کنند، لذا استقبال خوب خریداران از برگه‌های تسهیلات مسکن، سبب افزایش قیمت آنها در روزهای اخیر شده است.

طی ۱۴ ماه اخیر، بالاترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دو هفته ابتدایی اسفند ماه سال گذشته رخ داد که قیمت این برگه‌ها به ۶۰ هزار تومان رسید؛ کارشناسان عدم افزایش قیمت مسکن در بهمن ماه و افزایش تعداد معاملات را علت افزایش قیمت اوراق در آن زمان دانستند که اگر شیوع ویروس کرونا، سبب تعطیلی صنف مشاوران املاک نمی‌شد، قطعاً روند افزایشی معاملات مسکن ادامه دار می‌بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید