Performancing Metrics

سایه عملکرد قالیباف در شهرداری بر کرسی ریاست مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 442229
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1399 - 22:50
برخی پرونده‌ها مانند املاک نجومی همواره با قالیباف همراه بوده و او را تا به امروز رها نکرده، به خصوص زمانی مجدد بحث بر سر آن تازه شد که عیسی شریفی، معاون او در دوران حضور قالیباف در شهرداری به دلیل اتهام‌های مالی بازداشت شد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از دیدار نیوز،اتهام عیسی شریفی فساد به یک کارگزاری باز می‌گردد که ظاهراً بین سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ با شهرداری تهران مراوده مالی داشته است. اما قالیباف به نظر الزامی برای شفاف‌سازی در این امور قائل نیست و اکنون که آرا مورد نیاز جهت نمایندگی مجلس شورای اسلامی را به دست آورده است و با انصراف علیرضا زاکانی از کاندیداتوری ریاست مجلس بیش از هر زمان دیگری جلوس بر صندلی ریاست را برای خود نزدیک می‌بیند. 

بدون تردید یکی از اهداف بسیار مهم محمدباقر قالیباف به عنوان یک چهره نه چندان سیاسی کسب مقام ریاست جمهوری است. او تاکنون سه مرتبه برای نشستن برصندلی ریاست‌جمهوری شانس خود را امتحان کرده است. یک بار در سال ۱۳۸۴ که تازه لباس نظامی از تن به در کرده بود، مرتبه بعدی پس از هشت سال نشستن در ساختمان خیابان بهشت و در سال ۱۳۹۲ به این رقابت وارد شد و آخرین بار هم به عنوان رقیب حسن روحانی در سال ۱۳۹۶ پا به این میدان گذاشت که در نهایت به سود سید ابراهیم رئیسی کنار رفت.

 

قالیباف در حالی پیگیر ورود به صحنه انتخابات مختلف است که در عرصه رسانه‌ای و در سپهر سیاسی برخی شائبه‎‌ها در مورد عملکرد او وجود دارد، گرچه در خصوص این شائبه‌ها که  عمدتا به عملکرد او در شهرداری تهران بر می‌گردد هیچ گاه رسما متهم نشده است، اما تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری بابت واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی در مجلس مطرح شد که نهایتا آرا مورد نیاز را به دست نیاورد و نمایندگان مجلس به دلیل این تصمیم مورد نکوهش قرار گرفتند، همچنین در شورای شهر هم بحث استیضاح او به میان آمد که برسرآن اجماع صورت نگرفت. 

 

با این حال برخی پرونده‌های مورد اشاره(املاک نجومی) همواره با قالیباف همراه بوده و او را تا به امروز رها نکرده، به خصوص زمانی مجدد بحث بر سر آن تازه شد که عیسی شریفی، معاون او در دوران حضور قالیباف در شهرداری به دلیل اتهام‌های مالی بازداشت شد. اما قالیباف به نظر الزامی برای شفاف‌سازی در این امور قائل نیست و اکنون که آرا مورد نیاز جهت نمایندگی مجلس شورای اسلامی را به دست آورده است و با انصراف علیرضا زاکانی از کاندیداتوری ریاست مجلس بیش از هر زمان دیگری جلوس بر صندلی ریاست را برای خود نزدیک می‌بیند. 

 

با این حال در چنین روز‌هایی  احمد توکلی، رییس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌و گویی با خبرگزاری ایسنا  در مورد پرونده‌های مربوط به شهرداری تهران گفته است: «در سازمان دیده‌بان عدالت و شفافیت یک بار پرونده‌های شهرداری را بررسی کردیم، نه کسی مانع ما شد و نه کسی از ما حمایت کرد و هر چیزی هم که در آنجا دیدیم صراحتا اعلام کردیم و گفتیم تخلفی صورت گرفته، اما در همان زمان هم رسانه‌ها من را همراهی نکردند. این نماینده ادوار مجلس افزود: بنده مخالف فساد و سوءاستفاده هستم و این‌ها را بنا به دلایل سیاسی نمی‌گویم، در واگذاری‌های شهرداری جرم و تخلف صورت گرفته است.»

 

توکلی با تاکید بر اینکه بررسی در مورد این تخلفات باید پیش از ورود به مجلس صورت می‌گرفت، تصریح کرد: «وقتی یک نفر می‌خواهد نماینده مجلس شود، شورای نگهبان صلاحیت آن فرد را بررسی می‌کند بر همین اساس، من نتایج بررسی‌هایی که انجام دادم را در قالب یک نامه به شورای نگهبان ارسال کردم، اما شورا سبک و سنگین، نمی‌کند. بحث این است که حتی در این موقعیت هم از نظر تکلیف شرعی می‌توانید نامه بزنید و تخلفاتی که مشاهده می‌کنید را عنوان کنید. وقتی که من در آن نامه نوشتم، فاسدند گفتند برخورد می‌کنیم، اما شورای نگهبان هیچ سندی از من نخواست و پیگیری نکرد.»

 

این اظهارات احمد توکلی درباره قالیباف زمانی که او بیش از هر زمان دیگری به مقام ریاست مجلس نزدیک شده است، این سوال را پیش می‌آورد که چرا بخشی از اصولگرایان بابت احتمال کسب مقام ریاست مجلس توسط قالیباف نگران هستند و طرح چنین مباحثی برآینده آنان چه تاثیر خواهد گذاشت؟ 

 

حسین سبحانی‌نیا، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس در گفت‌و گو با دیدارنیوز در رابطه با اظهارات احمد توکلی ابراز کرد: حساسیت‌هایی که نسبت به مجلس و هیئت رئیسه آن وجود دارد، کاملا طبیعی و در تمام دوره‌ها وجود داشته است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: برخی ازجریان‌ها حساسیت‌های منفی نسبت به قالیباف از گذشته داشته‌اند و اکنون که نام او به عنوان یکی از کاندیدا‌های هیئت رئیسه مطرح است، این مسائل را برجسته می‌کنند، البته انتقاد آقای توکلی و اعتراض او ناظر به این مسئله بود که دستگاه نظارتی باید ایرادات کاندیداها را در زمان خود مورد رسیدگی قرار دهد تا به مانعی برای نامزدی او در جریان انتخابات تبدیل شود. اکنون اعلام شده که مدرک تحصیلی یکی از منتخبان مجلس مشکل دارد، واقعا شورای نگهبان نمی‌توانست پیش از انتخابات به این مسئله پی ببرد؟

 

سبحانی‌نیا با اشاره با اینکه توکلی گفته پیش از انتخابات دراین‌باره با شورای نگهبان صحبت کرده است، یادآور شد: احتمالا از نظراعضای شورای نگهبان مسائل مطرح شده به قدری اهمیت نداشته که بر کاندیداتوری او تاثیرگذارد و نقد آقای توکلی هم بیشتر به دستگاه‌های نظارتی برمی‌گردد.

 

این نماینده پیشین مجلس دراین‌باره که قالیباف هرگز کاندیدا اصلح اصولگرایان نبوده است، تصریح کرد: گروه‌های داخلی اصولگرا از نیرو‌های متفاوتی تشکیل شدند و یک نمونه آن مجموعه پایداری است که احتمالا چنین نقد‌هایی را علیه آقای قالیباف مطرح می‌کنند، البته همانطور که در بالا مورد اشاره قرار دادم، مشکل اینجاست که  به قول آقای توکلی مدارک در زمان خود رسیدگی نشد، اما اکنون طرح چنین مسائلی علیه منتخبان به مصلحت نیست و برای نظام تبعات به همراه دارد و باید بابت آن هزینه زیادی پرداخت شود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: قالیباف نفر اول تهران و کاندیدا احتمالی برای ریاست مجلس است، بنابراین بیان مواردی از این دست تنها وجود اختلاف با او را نشان می‌دهد و تاثیردیگری نخواهد گذاشت.

 

این فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال روی دادن اشتباه در تائید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان افزود: تائید صلاحیت‌ها از چهار مرجع اخذ می‌شود، اما مشخص نیست که به کدام دلیل شورای نگهبان امروز به این نتیجه رسیده که بر فرض مدرک فلان منتخب دارای ایراد است که این هم همان بحث آقای توکلی را مجدد به ذهن می‌رساند و کاملا هم درست است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید