Performancing Metrics

۴۰ هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز را قبول دارید؟ | اتاق خبر
کد خبر: 442285
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1399 - 10:46
سوال از رییس شورای رقابت در تحلیل نابسامانی بازار خودرو:
به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، چنانچه نیاز خودروسازی کشور به سرمایه‌گذاری تامین شود، افزایش تیراژ تولید رقم خواهد خورد و پس از پنج الی شش ماه، قیمت‌ها کاهش می‌یابند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری شب گذشته(شنبه) با موضوع نابسامانی قیمت خودرو با حضور عباس تابش- رییس سازمان حمایت  مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- و امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت و کارشناس این حوزه برگزار شد. گفتنی است رضا شیوا- رییس شورای رقابت- و مرتضی شجاعی- کارشناس صنعت خودرو- در این برنامه و ارتباط به اظهار نظر و توضیحات پرداختند.

امیرحسن کاکایی در این برنامه با اشاره به اینکه در حال حاضر،  انواع سازمان‌های نظارتی و امنیتی بر دو خودروساز بزرگ کشور نظارت دارند. ۲۸ خودروساز خصوصی هم داریم که به علت تحریم‌ها، تقریباً تعطیل شدند. با آن روندهای دستوری قیمت‌ها، دو خودروساز اصلی هم به سمت توقف تولید پیش می‌رفتند، اما با انواع تمهیداتی که دولت در این دو سال اندیشیده شد، تولید خودرو به حدود ۷۶۰ هزار دستگاه در سال رسید. چنانچه اقتصاد و نحوه قیمت‌گذاری، اصلاح شود می‌توان تولید خودرو را در شرایط فعلی هم به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رساند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت ایران ضمن تاکید بر اینکه شرایط تحریمی موجب کاهش تولید خودرو شده است، افزود: تحریم‌های فعلی در مقایسه با تحریم‌های دور قبل در سال ۱۳۹۱ سخت‌تر شده است. نحوه قیمت‌گذاری خودرو طی دو سال اخیر به گونه‌ای بوده است که هر خودروساز به طور متوسط برروی هر خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان زیان ایجاد کرد. خودروساز، هر پراید را به قیمت بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به نرخ ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه کرد و قیمت ۹۰ میلیونی پراید در بازار به خودروسازان ربطی ندارد. سوال بنده از آقای شیوا این است که اصلا زیان ده بودن خودروسازان را قبول دارند؟ قبول دارند که طی دو سال اخیر دو خودروساز بزرگ در مجموع متحمل ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان شده اند؟

این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه در دو سال اخیر قیمت مواد اولیه حدود سه برابر شده است، تصریح کرد: قیمت‌گذاری خودرو یا باید براساس مهندسی هزینه یا براساس حاشیه بازار باشد. خودروسازی نیاز به سرمایه‌گذاری داشته تا بتواند تیراژ تولید خود را بالا ببرد؛ در اینصورت پس از پنج الی شش ماه، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

در ادامه مرتضی شجاعی- دیگر کارشناس بازار خودرو- نیز گفت: در وضعیت فعلی بازار و با جستجو در نشانی‌های اینترنتی، خودروهای صفر مدل ۱۳۹۷ را هم پیدا می‌کنیم که نشان می‌دهد برخی افراد بر روی خودروهای تولید داخل، دو سال سرمایه گذاری کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد هم سیاست‌گذار و هم تولیدکننده مسیری را طی کرده که فرد را متقاعد کرده است که بیش از دو سال، سرمایه خود را بخواباند.

وی با اشاره به اینکه ساختار حاکمیت ایران تحت تحریم و تهدید غرب و به ویژه آمریکا بوده است، افزود: راهبردها و سیاستگذاری‌های ما برای صنعت خودرو، درست نبوده است، چراکه اگر این چنین بود تولید خودروی پراید و یا ۴۰۵ نباید پس از این همه سال به این قیمت و کیفیت برسد و با خروج از خط تولید، قیمت هم افزایش یابد.

شجاعی تاکید کرد: از اسفند ماه سال گذشته فروش فوری نداریم اما بر اساس خبرهایی، خودروهای پرتیراژ از خط تولید خارج می‌شود و اظهار نظرهایی می‌کنند که منتظر پراید ۱۰۰ میلیون تومانی باشید.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید