Performancing Metrics

شمارش معکوس برای کاهش ۷۰ روزه صدور مجوزهای کسب و کار | اتاق خبر
کد خبر: 442773
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1399 - 15:58
پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار که راهی برای کاهش بروکراسی های اداری و کاهش فرایند راه اندازی یک کسب و کار از ۷۲.۵ روز به ۳ روز است، بزودی آغاز به کار می کند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان، به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط بخش‌های مختلف پرداخت. در واقع، محیط و فضای کسب و کار در کشورها، هرچه شفاف‌تر و رقابتی‌تری باشد، منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست‌های مطلوب شده و روند بهبود شاخص‌های اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

از سویی دیگر با توجه به اینکه فعالان اقتصادی جهت فعالیت وجود ثبات، آرامش و به عبارت دیگر امنیت اقتصادی در کشور را مورد توجه قرار می‌دهند باید شرایط کشور در حوزه کسب و کار به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران بتوانند با انجام محاسبات بلندمدت نتیجه تولید، توزیع و سرمایه‌گذاری خود را پیش‌بینی‌کنند. در غیر این صورت نه تنها فعالان اقتصادی داخل کشور، حاضر به سرمایه گذاری و ورود به فعالیت‌های مولد نخواهند بود بلکه سرمایه گذاران خارجی نیز تمایلی به حضور درعرصه های مختلف اقتصادی کشور نخواهند داشت.

یکی از مؤلفه‌های مهم در فضای کسب و کار مربوط به «شروع کسب و کار» است؛ در ایران به دلیل تعدد قوانین و دستگاه‌های تصمیم گیرنده و مجوزدهنده، فرایندی که یک فعال اقتصادی برای شروع کسب و کار خود باید طی کند به طور میانگین ۷۲.۵ روز محاسبه شده است.

یعنی فرد ۷۲.۵ روز باید بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری شود تا بتواند کسب و کار خود را آغاز کند. البته این ۷۲.۵ روز عدد میانگین بوده و قطعاً تعداد روزهای انتظار برای شروع کار، بیشتر از این عدد هم می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود فرد انگیزه خود را برای ورود به کار از دست بدهد.

از سویی دیگر نیز طولانی بودن فرایند شروع کسب و کار باعث شده رتبه ایران در شاخص «شروع کسب و کار»، ۱۷۸ از بین ۱۹۰ کشور باشد.

رهبر انقلاب نیز چندی پیش بر اهمیت این موضوع تاکید کرده بودند؛ ایشان در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس در جمع تولیدکنندگان و کارگران ایراد می‌کردند، فقدان پنجره واحد کسب و کار را مانعی برای تسهیل صدور مجوز کسب و کار دانستند و از روند طولانی صدور مجوز انتقاد کردند.

در این بین پیگیری‌ها از وزارت امور اقتصادی و دارایی طی یک سال گذشته در مورد راه اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار حکایت از آن داشت که مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار طی ماه‌های گذشته به دنبال راه اندازی این پنجره واحد با همکاری دستگاه‌های همجوار بوده است که در نهایت نیز طبق آخرین پیگیری ها، اعلام شد که پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در پایان اردیبهشت ماه راه اندازی خواهد شد.

در این راستا، علی فیروزی در گفت و گوی تازه خود اظهار داشت: پنجره واحد فیزیکی در واقع یک ساختمان است که تمام دستگاه‌هایی که برای شروع کسب و کار باید مجوز بدهند، در آن مستقر می‌شوند تا متقاضی شروع کسب و کار بتواند تمام کارهای لازم را در همان یک ساختمان پیگیری کرده و به انجام برساند و از این طریق، طول زمان این کار از ۷۲.۵ روز فعلی می‌تواند به ۳ روز کاهش یابد.

رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار وزارت اقتصاد افزود: مکان پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار توسط اتاق بازرگانی تهران آماده شده است.

به گفته وی، به زودی تیم دستگاه‌های زیربط در این مکان مستقر می‌شوند و کار شروع می‌شود.

 

انتهای پیام/
نظرات
ADS
ADS
پربازدید