Performancing Metrics

انتقاد کشاورزان از طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی | اتاق خبر
کد خبر: 442924
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1399 - 15:44
مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: طرح خاموشی ۴ ساعته چاه‌های کشاورزی به این چاه ها آسیب می زند و باعث تخریب چاه ها می شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سیدجعفر حسینی با بیان اینکه براساس قانون، برق مشترکین کشاورزی بایستی ۲۴ ساعته تأمین شود، گفت: با این وجود شرکت‌های توزیع برق برخلاف قانون در زمان فروش انشعاب به مشترکین کشاورزی، با آنها قرارداد ۲۰ ساعته منعقد می‌کنند و در چند سال اخیر روی چاه‌های کشاورزی، کنتورهای هوشمند نصب کردند و در سه ماه تابستان در ساعت اوج بار (حدود ۱۲ تا ۱۶) به بهانه کمبود برق به چاهای کشاورزی خاموشی می‌دهند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که وزیر نیرو سال گذشته رسماً اعلام کرد ما کمبود برق نداریم و صادرات برق هم داریم.

حسینی اضافه کرد: این خاموشی باعث می‌شود یک ششم ظرفیت تولید در بخش کشاورزی از دسترس خارج و تأمین امنیت غذایی به مخاطره بیفتد. همچنین نوسان آب به دیواره چاه‌های عمیق آسیب میزند و باعث تخریب و کاهش عمر آنها می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سوختن پمپ‌ها، افزایش هزینه تعمیرات و استهلاک تابلوهای برق و حتی افزایش هدر رفت آب از اثرات منفی این طرح است و کشاورزان بسیار ازاین مساله گله مند و ناراضی هستند.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: کشوری که در شرایط تحریم قرار دارد و رونق اقتصادی آن بر پایه کشاورزی است، نبایستی دچار خود تحریمی هم شود.

حسینی گفت: طرح خاموشی ۴ ساعته چاه‌های کشاورزی یک اقدام خود تحریمی و مانع تولید است.

وی با بیان اینکه هزینه تعویض پمپ شناوری که می‌سوزد پارسال حدود ۱۵ میلیون تومان و امسال ۴۰ میلیون تومان است، گفت: عمر مفید یک چاه حداقل ۱۵ سال باید باشد که با این طرح عمر چاه‌ها به سه سال تقلیل یافته و این هزینه‌ها که دامنگیر کشاورزان شده است باعث رکود و بی رغبتی کشاورزان به ادامه روند تولید می‌شود که علاوه بر اینکه باعث افزایش نرخ بیکاری در بخش کشاورزی می‌شود و در نهایت هم دولت باید با هزینه‌های بسیار زیاد تن به واردات محصولات کشاورزی بدهد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید