Performancing Metrics

گزارش «پایداری و توسعه‌یافتگی ایران در جهان» منتشر شد | اتاق خبر
کد خبر: 444110
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1399 - 19:42
کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران منتشر کرد
کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران با هدف تقویت فرهنگ توجه به توسعه پایدار و ارتقای دانش مفاهیم توسعه پایدار، گزارش «پایداری و توسعه‌یافتگی ایران در جهان» را بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان ملل تدوین کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، توسعه پایدار پایه‌ای‌ترین نگرش بشر رشدیافته به آینده، برای راهبری متوازن جهان است که بر پایه ارجح دانستن انسان بر همه عالم، مدیریت منابع زیستی را بدون دست‌اندازی به منابع نسل‌های بعد سرلوحه برنامه‌های توسعه قرار می‌دهد.

پس از توافقات بین‌المللی در این حوزه، نقشه این مسیر برای همگان روشن شد و از سال 2016، اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار در سطح کلان مورد تصویب سازمان ملل قرار گرفت و پس‌ازآن نظام ارزیابی پیشرفت این اهداف و برنامه‌های اعلامی هر یک از کشورها بر اساس رویکردهای سالانه اعلامی سازمان ملل شروع به کار کردند.

گزارش رویکردهای سالانه اعلامی سازمان ملل چند سالی است که محور نگاه مردمان عالم به مقوله توسعه پایدار و تعهد کشورها به حفظ کره خاکی را تبیین می‌کند و موجب توجه بسیار نزد کارشناسان و دولتمردان است.

در این میان کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران با هدف تقویت فرهنگ توجه به توسعه پایدار و ارتقای دانش مفاهیم توسعه پایدار، گزارش «پایداری و توسعه‌یافتگی ایران در جهان» را بر اساس اطلاعات جسته‌وگریخته و منابع اطلاعاتی عمومی منتشر شده از سوی سازمان ملل تدوین کرده که با تمرکز بر شاخص‌ها و ارائه اعداد درست و واقعی از ایران می‌تواند به بهبود رتبه ایران کمک کند و پس‌ازآن با پیگیری سیاست‌های ابلاغی توسعه پایدار مقام معظم رهبری و برنامه‌های ملی تصویب شده رتبه ایران را ارتقا داد.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران می‌گوید: در گام اول به نظر می‌رسد آشنایی جامعه متفکرین و متخصصین با این مدل ارزیابی و شاخص‌های آن و جایگاه ایران در هر یک از این شاخص‌ها می‌تواند به درک عمیق‌تر از مقوله توسعه پایدار کمک کند و از طرفی درک بهتر اثربخشی فعالیت‌های انجام شده در سایر کشورها می‌تواند عصای دست برنامه‌ریزان و متفکران کشور جهت عدم تکرار اشتباهات و تمرکز بر تجربیات موفق شود.

فرشید شکر خدایی معتقد است: تنوع و نحوه نگاه طراحان مدل ارزیابی توسعه پایدار در سطح کشورها در سازمان ملل می‌تواند الگوی ارزیابی و مقایسه استانی را در کشور مهیا سازد تا ضمن ایجاد مسابقه توسعه پایدار در سطح استانی، فضای مناسب برای انتشار تجربیات موفق و ناموفق ملی نیز فراهم شود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید