Performancing Metrics

شاخص دلار وارد کانال جدید شد | اتاق خبر
کد خبر: 444242
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1399 - 14:42
در معاملات امروز، شاخص دلار به کانال ۹۷ واحدی قدم گذاشت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بانک مرکزی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد از طریق بازارهای ثانویه به بازار اوراق قرضه شرکتی ورود خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که فدرال رزرو در پایان نشست خود تصمیمی برای تغییر نرخ بهره که اکنون در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد نگرفت.

طبق اعلام بانک مرکزی آمریکا رشد اقتصادی امسال این کشور احتمالا به منفی ۶.۵ درصد و نرخ بیکاری به ۹.۳ درصد خواهد رسید و انتظار می رود نرخ های بانکی دست کم تا دو سال دیگر در سطوح فعلی حفظ شود. 

رودریگو کارتیل، استراتژیست ارشد بازارهای ارز در بانک ملی استرالیا گفت: آخرین خبرها از تحولات اقتصادی نیز نتوانسته اند چیزی از نگرانی ها کم کنند. انتظار داریم با شروع بازگشایی مجدد کسب و کارها، سیر شیوع کرونا در جهان مجددا صعودی شود و سوال اینجاست که دولت ها و بانک های مرکزی چگونه می‌خواهند بین مباحث اقتصادی و سلامتی یک موازنه برقرار کنند.

 از سوی دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی منتشرشده درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.  

بانک مرکزی آلمان در گزارشی هشدار داده است که حتی با وجود حمایت های صورت گرفته توسط دولت، اقتصاد این کشور امسال ۷.۱ درصد کوچک خواهد شد و در بهترین حالت دو سال تا بازگشت میزان تولیدات به سطوح قبل از زمان بحران زمان لازم خواهد بود. از سوی دیگر بانک مرکزی ایتالیا نیز با انتشار گزارش مشابهی پیش بینی کرد اقتصاد این کشور تحت تاثیر شیوع کرونا در سال جاری ۱۳ درصد کوچک شود. در سه ماهه نخست امسال اقتصاد ایتالیا ۵.۳ درصد کوچک شده بود که بدترین عملکرد فصلی اقتصاد این کشور از سال ۱۹۹۵ تاکنون محسوب می شود.

زک پندل، قایم مقام بخش ارزی بانک گلدمن ساکس گفت: اقدامات اخیر صورت گرفته توسط کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا باعث کاهش ریسک‌های موجود بر سر راه اقتصادهای اروپایی خواهد شد. با این حال چالش بازطراحی یک ساختار مالی فراگیر در اروپا به قوت خود باقی است و برای پرداختن به ضعف‌های موجود باید تغییرات بیشتری اعمال شود.  

از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج گیری شیوع کرونا بوده ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است.

تاکنون بیش از هشت میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۶۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۵۱ هزار و ۴۳۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۱۹ هزار و ۹۴۱ نفر، برزیل با ۴۶ هزار و ۶۶۵ نفر، انگلیس با ۴۲ هزار و ۱۳۵ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۴۴۸ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۵۷۵ نفر بوده است.  

جین فولی، کارشناس مسائل ارزی در " روبو بانک" گفت: بازارها بین جریان مختلفی از اخبار گیر کرده‌اند. از یک سو شاهدیم که بانک های مرکزی جریان عظیمی از نقدینگی را به بازارها تزریق کرده‌اند و از سوی دیگر تنش‌های ژئوپلتیکی به سطوح کم سابقه ای رسیده است که می تواند عواقب ناگواری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

در حوزه تجارت خارجی نیز عملکرد ناامیدکننده اقتصادهای آمریکایی ادامه دارد؛ صادرات آمریکا تا پایان ماه آوریل با کاهش ۲۰.۵ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است که این رقم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. در طرف واردات نیز آمریکایی ها ۱۰.۷ درصد کمتر از ماه قبل واردات داشته‌اند. آمارهای مشابه منتشر شده برای کانادا نیز نشان می دهد در ماه آوریل صادرات با کاهش ۲۹.۷ درصدی و واردات با کاهش ۲۵.۱ درصدی مواجه شده است و افزایش کسری تراز تجاری، دلار کانادا را تحت فشار قرار داده است. 

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۰۲۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۳ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا و انگلیس که منجر به توقف بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی در این کشور شده، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه می با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۵ درصد رسیده است.

از سو دیگر مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا در آید. از سوی دیگر مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه ای موثر خواهد بود.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۲۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۵ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۲  به ۱.۱۲۴ دلار رسید.

ادوارد مویا - تحلیلگر بازار ارز در موسسه اواندا - گفت: کماکان دارایی های امن در موقعیت بهتری قرار دارند اگر چه شرایط مثل ماه قبل نیست. اکنون بیشتر از آنکه معامله گران رفتار دلار را زیر ذره بین قرار داده باشند منتظرند ببینند بانک های مرکزی سوئیس و ژاپن چه خواهند کرد و با نرخ بهره خود که همین حالا هم در سطح منفی قرار دارد چه خواهند کرد.

ارزهای آسیایی

عملکرد اقتصادهای بزرگ آسیا نیز کماکان در سطح ناامیدکننده ای باقی مانده است. طبق اعلام دولت ژاپن در سه نخست امسال اقتصاد این کشور ۰.۶ درصد کوچک تر شده است. این رشد که ۰.۳ درصد بیشتر از رشد پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است، بدترین عملکرد اقتصاد ژاپن از سال ۲۰۱۵ تاکنون محسوب می شود. بانک مرکزی ژاپن از ماه مارس تاکنون در مجموع حدود ۱۴.۴ تریلیون ین نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده است تا از پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا بکاهد.

از سوی دیگر خبر مربوط به تقویت ذخایر ارزی چین باعث بازگشت آرام آرام دلار به محدوده مقاومتی ۷ یوانی می‌شود. آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۱۰.۲۳ میلیارددلار افزایش نسبت به ماه آوریل به ۳.۱۰۲ تریلیون دلار رسیده است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۴ درصد کاهش به ۱۰۶.۸۹۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۷ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید