Performancing Metrics

ثبت دومین کانال شکنی متوالی یورو در برابر دلار | اتاق خبر
کد خبر: 444550
تاریخ انتشار: 4 تیر 1399 - 13:41
یورو موفق شد برای دومین روز متوالی یک کانال جدید در برابر دلار بشکند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ادامه روند بازگشایی کسب و کارها در شهرهای بزرگ آمریکای شمالی کماکان ادامه دارد و فاز دوم بازگشایی اقتصادی در نیویورک- قطب مالی و بانکی آمریکا -باعث دلگرمی معامله‌گران شده است. از سوی دیگر در کانادا نیز این روند ادامه دارد و بخش بزرگی از کسب و کارها در تورنتو، بزرگ‌ترین شهر کانادا اجازه یافتند تا پس از سه ماه تعطیلی بازگشایی شوند.

شماری از مقامات ارشد آمریکایی نسبت به خوش‌بینی بیش از حد به اوضاع هشدار داده‌اند: کوین‌هاست- مشاور اقتصادی دونالد ترامپ - که قرار است طی هفته‌های آتی از سمت خود کناره‌گیری کند در اظهارتی بی سابقه گفت: خیلی خوب است که وضع آمارهای اقتصادی رو به بهبود است اما فکر می‌کنم همه باید در این خصوص که آخر سر چه می شود، نگران باشند. این شوک با هر چیزی که قبلا دیده‌ایم فرق دارد.

با این حال به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا از سایر مقامات این کشور نسبت به بهتر شدن اوضاع امیدوارتر است. ترامپ در توئیتی نوشته است: همان طور که خیلی از شما نیز می‌دانید اقتصاد کشورمان خیلی خیلی نیرومند در حال بازگشت است. ما دو هفته پیش شاهد شکسته شدن رکورد اشتغال زایی بودیم که قبلا چیزی مشابه آن را نداشتیم. هیچ کسی حتی به این رکورد نزدیک هم نشده بود!

یوکیو ایشیزوکی - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " دایوا سکیوریتیز" - گفت: این احتمال وجود دارد که با موج دوم همه گیری در جهان مواجه شویم اما آن طور که موضع گیری سیاست گذاران نشان می دهد، کسی قصد ندارد بار دیگر یک قرنطینه سراسری و طولانی را نظیر آنچه در فاز نخست با آن مواجه شدیم، اعمال کند.

رئیس جمهور آمریکا هم چنین با اشاره به خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا دستور داده است صدور ویزای مهاجرتی برای بخشی از مشاغل تا پایان امسال به حالت تعلیق در بیاید هر چند که برخی از کارشناسان نسبت به کمبود نیروی کار مورد نیاز در آمریکا به دنبال این تصمیم هشدار داده اند. با این تصمیم نیروی کار خارجی تحت زیر مجموعه " نیروی کار متخصص" و " مدیران با مهارت در زمینه خاص" نمی توانند ویزای کار آمریکا را دریافت کنند.

 در قاره سبز، شاخص‌های کلان اقتصادی منتشرشده درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.  

ینس ویدمان- رئیس بانک مرکزی آلمان - در مصاحبه با روزنامه " آلگماینه تسایتونگ" با اشاره به بازگشت تدریجی میزان تولیدات به سطوح پیش از زمان بحران کرونا گفته است: در ماه‌های اخیر شاید با یکی از حادترین شرایط اقتصادی تاریخ خود مواجه شده بودیم اما فکر می کنم به احتمال زیاد از سخت ترین شرایط موجود عبور کرده ایم. خبر خوب این است که اکنون در جایی قرار داریم که شرایط رفته رفته رو به بهبود رفته است.

تحلیل گران بانک " بارکلی" در یاددداشتی نوشتند: انتظار ما این است که بازار ارز کماکان بین اخبار مثبت ناشی از بازگشت تدریجی سطح فعالیت های اقتصادی و اخبار منفی احتمال آغاز موج دوم شیوع کرونا گیر کنند و احتمالا این وضعیت، خیلی زود به پایان نخواهد رسید.

از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است.

تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۷۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۷۹ هزار و ۸۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۲۳ هزار و ۴۷۵ نفر، برزیل با ۵۲ هزار و ۷۷۱ نفر، انگلیس با ۴۲ هزار و ۹۲۷ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۶۷۵ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۷۲۰ نفر بوده است.  

جین فولی، کارشناس مسائل ارزی در " روبو بانک" گفت: بازارها بین جریان مختلفی از اخبار گیر کرده‌اند. از یک سو شاهدیم که بانک های مرکزی جریان عظیمی از نقدینگی را به بازارها تزریق کرده‌اند و از سوی دیگر تنش‌های ژئوپلتیکی به سطوح کم سابقه‌ای رسیده است که می تواند عواقب ناگواری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۶۱ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۹  دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

 مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا در آید. از سوی دیگر مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه ای موثر خواهد بود.

از سوی دیگر روند افزایش کسری بودجه در انگلیس  سایر کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و به نظر می رسد با رویکرد دولت ها در افزایش مخارج خود باید شاهد تداوم این وضعیت در ماه های آینده باشیم. مساله ای که فشار بر روی یورو و پوند را در ماه های آتی بیش تر خواهد کرد. نخست وزیر ایتالیا نیز گفته است کسری بودجه امسال این کشور احتمالا بسیار بیشتر از مقداری خواهد بود که دولت پیش از بحران کرونا تخمین زده بود.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۳ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۲  به ۱.۱۳۱ دلار رسید.

ادوارد مویا - تحلیلگر بازار ارز در موسسه اواندا - گفت: کماکان دارایی‌های امن در موقعیت بهتری قرار دارند اگر چه شرایط مثل ماه قبل نیست. اکنون بیشتر از آنکه معامله گران رفتار دلار را زیر ذره‌بین قرار داده باشند، منتظرند ببینند بانک های مرکزی سوئیس و ژاپن چه خواهند کرد و با نرخ بهره خود که همین حالا هم در سطح منفی قرار دارد چه خواهند کرد.

ارزهای آسیایی

در آسیا نرخ برابری ارز کماکان تحت تاثیر سیاست های بانک های مرکزی قرار دارد. رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرده است که با وجود افزایش شدید مخارج دولتی این کشور کماکان سیاست مازاد بودجه را هدف گذاری کرده است. بانک مرکزی ژاپن از ماه مارس تاکنون در مجموع حدود ۱۴.۴ تریلیون ین نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده است تا از پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا بکاهد.

از سوی دیگر بانک مرکزی چین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۲۰ میلیارد یوان دیگر نقدینگی به بازارها تزریق خواهد کرد که بخش بزرگ این کار از طریق عملیات بازخرید (ریپو) صورت خواهد گرفت.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۶۱ درصد کاهش به ۱۰۶.۵۴۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۹ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید