Performancing Metrics

۸۰ درصد صاحبان کالا مشکل ترخیص دارند! | اتاق خبر
کد خبر: 445812
تاریخ انتشار: 30 تیر 1399 - 15:57
انباشت میلیاردها دلار کالا در گمرک درحالی همواره از چالش‌های تجاری ایران بوده که به گفته مسئولان گمرک ۸۰ درصد صاحبان کالا به دلیل مشکلاتی که از سوی سازمان‌های مختلف پیش می‌آید نمی‌توانند کالای خود را ترخیص کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، آمار رسمی نشان می‌دهد که حداقل شش میلیارد دلار کالاهای اساسی و تولیدی در حال حاضر در گمرکات وجود دارد که ۳.۵ تا ۴ میلیون تن آن کالاهای اساسی است، حجم سنگینی که رسوب و موانع ترخیص آنها بسیار بحث برانگیز بوده و در مقاطعی تصمیماتی هم در رابطه با تسهیل آن اخذ و اجرایی شده است؛ به طوری که طی دو سال گذشته با دستور رییس جمهور دستورالعمل‌ها و توافق‌هایی برای به حداقل رسیدن موانع موجود به تصویب و در دستور کار قرار گرفت، اما ظاهرا همچنان بخشی زیادی از این مشکلات پابرجاست.

این در حالی است که اعلام اخیر ارونقی-معاون فنی و امور گمرکی ایران- در رابطه با ایستایی و رسوب کالا در گمرک از این حکایت دارد که تعدد قوانین از جمله مهم‌ترین عوامل است، چراکه گمرک با ۳۵ دستگاه مختلف در ارتباط است و بر این اساس طولانی شدن تشریفات کالا برای اخذ مجوزهای قانونی عاملی برای ایستایی کالا در گمرک می‌شود.

آن طور که ارونقی گفته، گمرک تا مجوزهای قانونی را کسب نکند نمی‌تواند اجازه ترخیص کالا را صادر کند، پس اگر کالایی شرایط ترخیص از گمرک را داشته باشد انجام می‌شود، ولی اگر در انجام تشریفات با مشکلاتی مواجه شوند به رسوب کالا منجر می‌شود.

البته معاون گمرک به آمار قابل تاملی نیز اشاره کرده و گفته که ۱۰ تا ۲۰ درصد صاحبان کالا هستند که کالای خود را در گمرک نگه می‌دارند، اما ۸۰ درصد دیگر با این‌که می‌خواهند کالای خود را ترخیص کنند به دلیل مشکلاتی که از سوی سازمان‌های مختلف پیش می‌آید نمی‌توانند در این رابطه اقدامی انجام دهند.

اما این تمام ماجرای مربوط به ترخیص کالاها از گمرک نیست و برخی مسائل دیگر از جمله مشکلات ناشی از تامین ارز و سیاسیهای ارزی که در دو سال اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شد نیز این روزها از عوامل عمده رسوب کالا در گمرکات به شمار می رود، به هرحال با تغییر سیاست‌های ارزی و صدور بخشنامه و دستورالعمل‌های متعدد در این رابطه، واردات و ترخیص کالاها نیز با مشکلات مختلفی مواجه شد.

این در شرایطی است که اخیرا طی پیشنهاداتی که از سوی گمرک و وزارت اقتصاد مطرح شد، دو مصوبه برای کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید در دستور کار قرار گرفت تا موجب تسهیل ترخیص کالا و کاهش ایستایی و معطلی در گمرک شود.

در حالی  تا زمانی که کالا در صف تامین ارز قرار نگیرد امکان اظهار نخواهد داشت که براساس مصوبه جدید دولت امکان ترخیص درصدی از کالاهای گروه یک و دو که در صف ترخیص ارز بانکی قرار بگیرند و مشکل مالکیت نداشته باشند فراهم شده است.

براین اساس ترخیص کامل کالاهای اساسی در صف ترخیص ارز بانک مرکزی با نظارت وزارت صمت یا جهاد کشاورزی به صورت اعتباری انجام خواهد شد.

البته به گفته میراشرفی - رئیس کل گمرک ایران - این موضوع نیاز به تفویض اختیار دارد که حداکثر ظرف هفته آینده انجام می‌شود.

چندی پیش نیز گمرک ایران طی گزارشی مسائل مربوط به ایستایی و رسوب کالا در گمرک و بنادر و مناطق ویژه و آزاد اقتصادی را به همراه راهکارهایی به رییس جمهور ارائه کرد که روحانی، در هفته گذشته با کلیت این پیشنهادات موافقت کرده بود که از جمله آن می‌توان به همین موضوع رفع مشکلات ارزی در ترخیص کالا در بنادر و گمرکات اشاره کرد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید