Performancing Metrics

سند جهش تولید دانش‌بنیان تدوین شود | اتاق خبر
کد خبر: 446577
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1399 - 17:08
در نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران مطرح شد
افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با تأکید بر اهمیت ویژه قانون‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان گفت: برای اولین بار است که در تاریخ قانون‌گذاری کشور، قانونی بعد از 10 سال بازبینی می‌شود و این نشانه درک درست نمایندگان مجلس از زیست‌بوم دان

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، تازه‌ترین نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای این کمیسیون به‌منظور بررسی طرح جهش تولید که ماه گذشته به امضای ۵۲ نفر از نمایندگان رسیده است و در جلسه علنی مجلس اعلام وصول‌شده، برگزار شد.

در این نشست که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، فعالان اقتصادی به ارائه نظرات کارشناسی خود در خصوص بندهای مختلف طرح جهش تولید، خلأها و نقاط قوت و ضعف آن پرداختند و تأکید کردند که باید سند جهش تولید دانش‌بنیان با نگاه به آینده اقتصاد تدوین شود.

در ابتدای این نشست افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با تأکید بر اهمیت ویژه قانون‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان گفت: برای اولین بار است که در تاریخ قانون‌گذاری کشور، قانونی بعد از 10 سال بازبینی می‌شود. این در شرایطی است که قوانینی با عمر بیش از 60 سال داریم و این نشانه درک درست نمایندگان مجلس از زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآوری است.

کلاهی به رسمیت شناختن دارایی‌های نامشروع و اعتبار مالیاتی به نفع رشد بخش تحقیق و توسعه در شرکت‌های دانش‌بنیان را از نکات مثبت و امیدبخش طرح جهش تولید دانش‌بنیان دانست و افزود: بهتر بود نمایندگان بخش خصوصی در زمان انشای این طرح حضور داشتند ولی اکنون هم فرصت را مغتنم می‌دانیم و همه تلاشمان را به کار می‌گیریم تا نقطه نظرات بخش خصوصی در این قانون لحاظ شود.

فرزین فردیس نایب‌رئیس کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران نیز به طرح مواردی از این سند پرداخت و گفت: رویکرد خودکفایی بدون توجه به الزامات ارتباط با جامعه جهانی پسندیده نیست؛ ضمن اینکه بخش خصوصی همیشه به دنبال افزایش سهم در تولید و صادرات است که باید برای آن برنامه‌ای در نظر گرفت.

به گفته او، تأکید بر فضای استارتاپی و شرکت‌های زایشی و دانشگاهی در این قانون هم مانند قانون گذشته دیده می‌شود و در مقابل به شرکت‌های بزرگ که نقش لوکوموتیوهای اقتصاد را دارند و انتظار می‌رود که بقیه شرکت‌های کوچک و متوسط را راهبری کنند، بی‌توجهی شده است.

محمدعلی چمنیان دیگر نایب‌رئیس این کمیسیون گفت: ورود به مصادیق دانش‌بنیان در وظایف قانون نیست و باید نهادی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این مسئله ورود کند. قانون باید به‌طورکلی تدوین شود و جزئیات در آینده در آیین‌نامه‌ها در نظر گرفته شوند، خصوصاً اینکه حوزه نوآوری همان‌طور که از نامش برمی‌آید در لحظه در حال تغییر و تحول است.

او خاطرنشان کرد: حمایت خوب است ولی اگر دائمی باشد؛ در غیر این صورت همانند وضعیتی که برای صنعت خودروسازی روی‌داده برای بقیه صنایع هم رخ می‌دهد. باید حمایت‌ها جایی تمام تا شرکت‌ها روی پای خود بایستند.

تدوین قانون به نفع نیروهای انسانی فعال در حوزه شرکت‌های دانش‌‎بنیان از دیگر موضوعاتی بود که از سوی نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران مطرح شد.

شهاب جوانمردی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق تهران نیز با تأکید بر این موضوع که اولویت‌ها را باید در اسناد بالادستی دید و جزئیات را به آیین‌نامه‌ها سپرد، تصریح کرد: باید در تدوین قانون ابتدا رفع موانع، تمرکز بر توسعه بازار و شتاب‌ده‌ی مسیر را در نظر گرفت تا جهش تولید رخ دهد. تشکل‌های بخش خصوصی باید با نظر کارشناسی اعضای خود برای آینده اقتصاد دانش‌بنیان هدف‌گذاری و بازار را آمایش کنند و مجلس بر اساس آن‌ها قوانینی را وضع کند که منجر به تسهیل گری و شتاب‌ده‌ی شود تا در 10 سال آینده تضمین‌کننده حرکت سریع صنایع باشد.

او افزود: در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان با موانع جدی روبرو هستیم چون مقوله جدیدی است مسائل عادی آن مانند مالیات و بیمه و گمرک هم شرایط ویژه‌ای دارد و مختص این شرکت‌ها باید دستورالعملی در نظر گرفت.

ضرورت همراهی بخش خصوصی در رفع مشکلات

در ادامه این نشست، مهدی طغیانی نماینده مجلس نیز با تأکید بر اینکه باید از اقتصاد مبتنی بر نفت گذر کنیم، گفت: طرح موجود به‌رغم نقدهایی که بر آن وارد است ولی باهدف پر کردن خلأهای قانونی و رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین‌شده است و کاملاً آماده هستیم تا با مشارکت و مشاوره بخش خصوصی متخصص در این حوزه تقنین کم عیب تری از قوه مقننه را شاهد باشیم.

طغیانی پس از شنیدن نقطه نظرات بخش خصوصی بابیان اینکه هنوز در مرحله تدوین طرح هستیم از پیشنهادها و نقطه نظرات بخش خصوصی استقبال و ابراز امیدواری کرد تا قانونی جامع‌ومانع در جهت رشد اقتصاد دانش‌بنیان با نگاه به جهش تولید اقتصاد دانش‌بنیان تدوین شود.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید