Performancing Metrics

بازار سهام با اصلاح دستورالعمل‌ها فعال مي‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 446695
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1399 - 05:56
گفت‌وگو با مهدي ساساني، کارشناس بازار سهام
بازار سهام پس از يک دوره اصلاح سنگين و استراحت، دو هفته قبل روند متعادل‌تري را به خود ديد. تا جايي که برخي صف‌هاي فروش چندصد ميليوني جمع شدند.

به گزارش اتاق خبر، اما در هفته گذشته مجددا شاهد افت شاخص کل و قرمزپوش شدن بسياري از نمادهاي تاثيرگذار بوديم. بسياري از کارشناسان بر اين باورند همچنان موج بي‌اعتمادي و ترس گذشته در ميان سهامداران مشاهده مي‌شود که اين امر به مرور زمان رفع خواهد شد. از طرف ديگر حمايت‌ها بايد نه فقط در چند سهم خاص بلکه در برخي دستورالعمل‌ها انجام شود که تمام بازار سرمايه بتواند نسبت به آن روند مثبتي را دنبال کند. گفتني است آنچه پيش‌بيني مي‌شود در روزهاي فعلي اتفاق بيفتد آن است که، کف بازار و کف شاخص توسط نقدينگي‎‌هايي که توسط سهامداران (حقيقي و حقوقي) به بازار تزريق مي‌شود در محدوده فعلي تثبيت شود تا بعدها بتوان شاهد بازار متعادل‌تري بود و درباره صعودهاي پيش‌رو فکر کرد. همچنين بسياري از فعالان قديمي‌تر بازار سهام توصيه مي‌کنند مردم با دوري از هيجان، صبوري بيشتري به خرج دهند، چراکه گرچه در برخي نمادها شاهد صف فروش‌هايي هستيم، اما حجم آنها بالا نيست و شرايط در روزهاي آتي بهتر خواهد شد. در همين راستا «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي را با مهدي ساساني، کارشناس بازار سهام، انجام داد که در ادامه مي‌خوانيد.

به نظر شما وضعيت بازار سرمايه چگونه است؟

در اين خصوص مي‌توان گفت که کماکان بازار سهام متاثر از هيجانات گذشته رنج مي‌برد و انتظاراتي که در برخي سهامداران حقيقي و حقوقي ايجاد شده است که بازار پس از اصلاح سريع، روند روبه شد خود را پي بگيرد و شاهد دامنه نوسان مثبت پنج و منفي پنج باشيم همچنان ديده مي‌شود و اين مشکل همچنان گريبان‌گير بازار است. از طرف ديگر اتفاقي که در دو هفته قبل افتاد، آن است که خيلي از سهم‌ها و شاخص کل توانستند در يک محدوده‌اي با تقاضا روبه‌رو شوند، اما پس از دو سه روز رشد قيمتي در برخي نمادهاي خاص متوقف شد و عرضه‌ها بالا رفت. آنچه که پيش‌بيني مي‌شود در روزهاي فعلي اتفاق بيفتد آن است که، کف بازار و کف شاخص توسط نقدينگي‎‌هايي که توسط سهامداران (حقيقي و حقوقي) به بازار تزريق مي‌شود در محدوده فعلي تثبيت شود، تا بعدها بتوان شاهد بازار متعادل‌تري بود و درباره صعودهاي پيش‌رو فکر کرد.

با وجود عرضه اي‌تي‌اف دوم، حل‌وفصل مشکلات تاثيرگذار بر بازار سهام و حمايت‌هاي دولت، به نظر شما علت آنکه کماکان هيجان در بازار مشاهده مي‌شود و روندنزولي شاخص متاثر از چيست؟

مورد مهمي که در اينجا مي‌توان به آن اشاره کرد ترس و بي‌اعتمادي است که در دل سهامداران رخ داد. در حال حاضر هم که بازار براي بازگشت به روند عادي کار سختي را دنبال مي‌کند، تحت تاثير همين عوامل است. به عبارت دقيق‌تر آنچه که در چند ماه گذشته باعث رشد بازار سرمايه بود اعتمادي بود که سرمايه‌گذاران نسبت به روند بازار سهام پيدا کرده بودند. اين در حالي است که اکنون و در هفته‌هاي اخير اعتماد گذشته خدشه‌دار شد. خيلي واضح است که ما ‌نمي‌توانيم اعتماد از دست رفته را به سرعت برگردانيم و اين مهم زمان زيادي خواهد برد. به عبارت دقيق‌تر، هيجانات تابلو متاثر از عوامل مذکور است.

در حال حاضر آيا راهکار مناسبي براي جلب اعتماد سرمايه‌گذاران وجود دارد؟

به عقيده من اگر قرار است از بازار حمايتي شود، به جاي آنکه صرفا با نقدينگي از چند سهم خاص حمايت شود، لازم است برخي دستورالعمل‌ها تسهيل شوند. زمانيکه ما فقط چند سهم اصلي را مورد حمايت قرار مي‌دهيم و باقي سهم‌ها رها مي‌شود، نشان‌دهنده آن است که اهميتي براي سرمايه‌گذار قائل نخواهيم شد و نکته مهم تنها رنگ شاخص است. به زعم من حمايت بايد به صورت رواني باشد که بتواند شرکت‌ها را به سمتي ببرد که آنها بتوانند ارزندگي خود را براي سهامداران محرز کنند. شايان ذکر است تفاوتي نمي‌کند که شرکت شاخص‌ساز يا هم‌وزن باشد. بايد تلاش کنيم به شکل مساوي تمام بازار روند رو به رشدي را دنبال کند.

به عقيده خيلي از سهامداران، دولت از بازار سرمايه به‌عنوان ابزاري براي جبران کسري بودجه خود استفاده مي‌کند، نظر شما در اينباره چيست؟

اينکه بگوييم دولت در بازار سرمايه به طور مستقيم دخالت مي‌کند را نمي‌توان پذيرفت؛ چراکه از نظر قانوني امکان چنين موضوعي نيست. اما واضح است که همه ما در بازار سهام دنبال منافعي هستيم و دولت نيز با واگذاري شرکت‌ها و رفتار زير‌مجموعه‌ها در پي همين مساله است. پس به طور قطع نمي‌توان گفت که دولت قصد پويا کردن بازار سرمايه دارد اما هيچ منفعتي از اين بابت نداشته باشد. اما اين بدين معني نيست که دولت برخي سهم‌ها را با قيمت بالاتر مي‌فروشد و مجدد با نرخ کمتري آنها را خريداري کند. به عبارت دقيق‌تر آنچه دولت در بازارسهام دنبال مي‌کند بيشتر براي پويا و بزرگ کردن بورس است. از طرف ديگر بازار سرمايه ما گسترش يافته و به تبع آن توقعات متنوع شده است که تحت تاثير همين عوامل صحبت‌هايي مبني بر عدم حمايت ريالي دولت با وجود تبليغات و دعوت گسترده از مردم براي ورود به بازار سرمايه شکل مي‌گيرد. به عقيده من بازار سرمايه روزهاي سختي را پشت‌سر گذاشته، اما دولت نبايد خيلي وارد جزئيات شود. در واقع انتظار مي‌رود دولت بر اساس وظيفه در بازارسهام کاري را پيش ببرد نه آنکه روي تابلو دخالت زيادي داشته باشد. لازم به ذکر است هرچقدر دخالت در بازار سرمايه، افزايش يابد روند طبيعي آن چه درصعود و چه در اصلاح مختل خواهد شد. در واقع رفتارها و مصاحبه‌هاي غيرحرفه‌اي منجر به افزايش رفتارهاي هيجاني در ميان سرمايه‌گذاران خواهد شد. از طرفي لازم است اجازه دهيم بازار سرمايه روند طبيعي خود را طي کند. به طور ‌حتم هر سهمي در نقطه‌اي ارزندگي خود را پيدا مي‌کند و ما بايد سعي کنيم تعادل را در بازار حاکم کنيم.

پيش‌بيني شما از وضعيت بازار سهام در روزهاي آتي چيست؟

به زعم من با گذر زمان تعادل به بازار سرمايه بازخواهد گشت. همانطور که مشاهده شد گرچه در برخي نمادها شاهد صف فروش‌هايي هستيم، اما حجم آنها بالا نيست و روز به روز شاهد کاهش آن‌ها خواهيم بود. اما انتظار نداريم که بعد از اصلاح اخير به سرعت موج صعودي را مشاهده کنيم. ابتدا بايد کف‌سازي انجام شود و سپس به مرور بتوان انتظار جبران از سهم‌ها را داشت.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید