Performancing Metrics

سرعت تصمیم‌گیری مجلس برای تسهیل تولید افزایش یابد | اتاق خبر
کد خبر: 447066
تاریخ انتشار: 14 مهر 1399 - 20:09
کیوان کاشفی در دیدار فعالان اقتصادی با نمایندگان کرمانشاه در مجلس
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران ضمن تشریح مسائل و دغدغه‌های فعالان اقتصادی، تلاش جدی مجلس برای تسهیلگری در تولید و بهبود شرایط محیط کسب‌وکار جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی را خواستار شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از مجلس به‌عنوان یک‌نهاد بسیار مهم و اثرگذار در مسائل اقتصادی ملی و استانی یاد کرد و گفت: درحالی‌که طی دو سه سال اخیر شرایط اقتصادی کشور دشوار شده و هرروز بر وخامت آن افزوده می‌شود، توقع داریم اثرگذاری فعالیت‌های مجلس افزایش یابد.

کیوان کاشفی در جریان دیدار فعالان اقتصادی کرمانشاه با نمایندگان این استان در مجلس، افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که فعالان اقتصادی در شرایط فعلی با آن مواجه هستند، سرعت بسیار بالای صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های دولتی و خلق‌الساعه است؛ به‌گونه‌ای که هرچقدر سرعت مشکلات اقتصادی بالا می‌رود، سرعت صدور بخشنامه‌ها که مانع اصلی بخش تولید است نیز زیاد می‌شود، اما روند قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری در مجلس در برابر آن کند است، زیرا در مجلس تصویب یک قانون نیازمند روند طولانی تبدیل شدن لایحه یا طرح به قانون است.

به عقیده کاشفی، اگر یکی از بخشنامه‌های دولتی مغایرتی با قانون داشته باشد تا فعال اقتصادی بخواهد موضوع را پیگیری کند و حکم بگیرد باید زمان و هزینه زیادی صرف کند که شرایط آن فراهم نیست.

رئیس اتاق کرمانشاه خواستار همکاری بیشتر مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی این وضعیت و تسهیلگری شرایط برای فعالان اقتصادی شد و ادامه داد: موضوع دیگری که باید اولویت مجلس باشد را حمایت از تولید است. حمایت واحدهای تولیدی با صادرات گره خورده است و واحدی می‌تواند استوار باشد و اشتغال پایدار داشته باشد که در فضای بین‌المللی رقابت کند، درحالی‌که اتکا صرف به بازار داخلی به جهت کوچک شدن آن و رقابت زیادی که در آن وجود دارد باعث شکننده شدن واحدها خواهد شد.

کاشفی با بیان اینکه امروز واحدهایی که در زمینه تجارت خارجی فعالیت دارند با مشکلات متعددی مواجه‌اند، یادآور شد: بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین مواد اولیه وارداتی با مشکلات زیادی در زمینه گشایش اعتبار، ثبت سفارش و ... مواجه‌اند و در بعد صادرات نیز تعهدات ارزی و موضع‌گیری کم‌سابقه بانک مرکزی در این زمینه چالش‌های جدی ایجاد کرده است.

او ورود جدی مجلس خصوصاً کمیسیون جهش تولید را برای حل مشکلات تجارت خارجی ضروری دانست و همچنین با اشاره به معضلات کرمانشاه، گفت: در کرمانشاه علی‌رغم تعاملات خوبی که مدیران استان از مدیران ارشد گرفته تا مدیران دستگاه‌ها با بخش خصوصی دارند، اما اثرگذاری این تعامل کم است؛ چراکه بخشنامه‌های متعدد و دست و پاگیر، دست مدیران را بسته و از سوی دیگر مدیران نگران دستگاه‌های نظارتی هم هستند، زیرا هرچقدر مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود فشارهای نظارتی هم به همان نسبت سنگین می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، تعامل بیشتر مدیران استان، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی را برای کمک به جهش اقتصادی استان ضروری دانست و افزود: باید برای حفظ حتی یک ریال سرمایه‌گذاری در استان هم تلاش کنیم، زیرا شرایط کرمانشاه با استان‌های دیگر که سرمایه‌گذاری‌های چندمیلیاردی دارند، فرق می‌کند.

کاشفی بر لزوم حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود و جذب سرمایه‌گذاری جدید در استان نیز تأکید کرد و ادامه داد: خوشبختانه اکنون تمایل برای سرمایه‌گذاری در کرمانشاه خوب است و نباید اجازه بدهیم این فرصت از دست برود.

کاشفی توجه به سایر حوزه‌های اقتصادی مانند کشاورزی، گردشگری و ... را نیز ضروری اعلام کرد و گفت: اصناف هم در شرایط کرونا آسیب جدی دیدند و اکنون نیازمند حمایت جدی و تسهیلگری هستند.

وابستگی زیاد اقتصاد ایران به دلار

نماینده کرمانشاه با بیان اینکه اقتصاد ایران به دلار وابسته شده، گفت: در شرایطی که وابستگی اقتصاد به دلار باید فقط حدود 15 درصد باشد، اما گاهی این وابستگی به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

عبدالرضا مصری با بیان اینکه برخلاف میل مسئولان کشور، اقتصاد ایران به دلار وابسته است، افزود: وابستگی به دلار باید حدود 15 درصد باشد، اما گاهی این وابستگی به 80 تا 100 درصد هم می‌رسد.

او ادامه داد: این وابستگی باعث می‌شود گاهی برای مدیریت نرخ ارز تصمیماتی گرفته شود که یا ناگهان ترمز دلار را بکشد یا به‌شدت به قیمت آن بیفزاید که نتیجه این شرایط جز به زیان فعالان اقتصادی نیست و جرئت هرگونه کار اقتصادی را از آن‌ها می‌گیرد.

این نماینده مجلس مشکل دیگری که اکنون در حوزه ارز با آن مواجهیم را عدم برگشت بخشی از ارز به کشور دانست و اظهار کرد: برخی از این عدم بازگشت ناشی از موانع نیست، بلکه واقعاً برخی از فعالان نمی‌خواهند فعلاً ارز آن‌ها به کشور برگردد، زیرا هرچه زمان بگذرد می‌توانند ارزی که به کشور می‌آورند را با قیمت بیشتری بفروشند.

مصری با اشاره به پیشنهاد‌هایی که گاهی برای حذف ارز ترجیحی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع گفته می‌شود باید فاصله‌ای که به دلیل حذف ارز ترجیحی در قیمت کالاها ایجاد می‌شود را با تزریق ریالی به صورت یارانه پر کنیم.

او تأکید کرد: پر کردن این فاصله چند صد هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گاهی تمام بودجه مملکت نیز نمی‌تواند این فاصله را پوشش داد.

مصری مشکل دیگری که اقتصاد ایران با آن مواجه است را درگیری آن با تصمیم‌گیری‌های سیاسی دانست و یادآور شد: این موضوع گاهی باعث ناپایداری تصمیم‌گیری‌های اقتصادی می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود از مشکلات فعالان اقتصادی کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: بخشی از مشکلات که خاص استان کرمانشاه است را باید احصا کنیم و جداگانه به حل آن بپردازیم.

مصری رفع مشکلات فعالان اقتصادی کرمانشاه را نیازمند ارائه پیشنهاد‌های کارشناسی و پخته از سوی خود آن‌ها دانست و یادآور شد: آماده‌ایم برای فعالان اقتصادی هر بخش نشست‌های تخصصی مرتبط با همان حوزه را برگزار کنیم.

او همچنین از ظرفیت کمیسیون جهش تولید هم یاد کرد و با بیان اینکه این کمیسیون 15 عضو دارد، افزود: به‌اندازه سهم چهار استان در این کمیسیون نماینده داریم و باید از این ظرفیت برای حل مشکلات واحدهای اقتصادی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست به چند مشکل اساسی پیش روی بخش تولید در کشور پرداخت و قاچاق کالا را از مهم‌ترین آن‌ها برشمرد.

 حسینی‌کیا با بیان اینکه قاچاق، تولیدکنندگان را به‌شدت با مشکل مواجه کرده، افزود: رقم قاچاق کالا فقط برای منسوجات و پوشاک گاهی به 1.8 میلیارد دلار در سال می‌رسد.

او معضل دیگر پیش روی بخش تولید را بانک‌ها دانست که چون قوانین و مقررات داخلی خود را دارند، گاهی زیر بار برخی از دستورالعمل‌ها نمی‌روند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه معتقد است باید سازوکاری تعریف شود که بتوان بانک‌ها را خصوصاً در زمینه پرداخت تسهیلات بیشتر با بخش تولید همراه کرد.

حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که برخی از تولیدکنندگان از آن گلایه دارند این است که بسیاری از قوانین کشور ما بر اساس حقوق کارگران نوشته شده و کمتر به حمایت از کارفرمایان و کارآفرینان پرداخته است.

او با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس قدم‌های خوبی را برای کمک به بخش تولید برداشته، افزود: یکی از مهم‌ترین این موارد ساماندهی موضوع «فولاد» است.

حسینی‌کیا با اشاره به تولید سالانه 30 میلیون تن فولاد در کشور در شرایطی که مصرف داخلی ایران حدود 15 میلیون تن است، اظهار کرد: قیمت فولاد در ایران 34 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی است که باید به این معضل رسیدگی شود.

او یکی از دلایل نابسامانی بازار فولاد را فعالیت‌های واسطه‌گری در این بازار دانست و یادآور شد: کسانی در سامانه بهین یاب می‌توانند حواله مواد اولیه بگیرند که مجوز کاغذی دارند و برخی از صاحبان مجوز حواله‌های خود را به قیمت گزاف می‌فروشند که باعث نابسامانی بازار می‌شود.

نماینده سنقر و کلیایی با اشاره به سهم 35 درصدی فولاد از قیمت خودرو، افزود: ساماندهی بازار فولاد می‌تواند بازار خودرو را نیز سامان بدهد.

حمایت‌هایی برای بخش کشاورزی در راه است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های خوب کمیسیون کشاورزی مجلس برای ساماندهی بخش کشاورزی خبر داد و گفت: به‌زودی نتایج این برنامه‌ها را خواهیم دید.

محمد رشیدی با اشاره به مشکلات متعددی که بخش کشاورزی کشور با آن مواجه است، گفت: عامل اصلی این مشکلات گرفته شدن اختیارات از وزارت جهاد کشاورزی و واگذاری بخشی از آن‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

او ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از همان روزهای نخست فعالیت، کاری را برای ساماندهی بخش کشاورزی آغاز کرد که طی 40 سال اخیر کم‌سابقه بود و یکی از اولین خروجی‌های مجلس جدید بود و با قید دو فوریت از کمیسیون کشاورزی به صحن علنی مجلس آمد.

به گفته نماینده کرمانشاه در مجلس، بر اساس این طرح شورایی متشکل از خانواده کشاورزی در بخش خصوصی شامل نظام‌مهندسی کشاورزی، تعاون روستایی، کشاورزان خبره و همچنین مسئولان حوزه کشاورزی تشکیل شده تا برای محصولات کشاورزی خصوصاً قیمت‌گذاری محصولاتی مانند گندم، جو، دانه‌های روغنی، چغندر و ... تصمیم‌گیری کنند.

رشیدی یادآور شد: در قالب این کمیسیون همه موارد ازجمله نرخ تورم، هزینه‌های تولید، نرخ محصولات مشابه خارجی، افزایش قیمت نهاده‌ها و ... دیده شده و حتی سیاست‌های صادرات و واردات محصولات کشاورزی نیز لحاظ می‌شود.

او با بیان اینکه پیش‌ازاین قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی صرفاً در شورای اقتصاد و بدون حضور نماینده کشاورزان تعیین می‌شد، خاطرنشان کرد: بسیار تلاش کردیم خروجی این طرح به قیمت خرید تضمینی امسال برسد که موفق نشدیم، اما نتایج آن را به‌زودی خواهیم دید.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به انتقاداتی که درباره قیمت پایین خرید تضمینی گندم برای امسال مطرح است نیز اشاره کرد و یادآور شد: پیشنهاد دولت برای خرید تضمینی هر کیلو گندم 3200 تومان و پیشنهاد ما 4600 تومان بود که پس از فشار فراوان توانستیم آن را به چهار هزار تومان برسانیم.

رشیدی بر لزوم واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی تأکید کرد که باعث ترغیب کشاورزان می‌شود و گفت: برای نمونه در دهه 70 حدود دو سال قیمت واقعی برای خرید تضمینی گندم اعلام شد و آن زمان در تولید این محصول خودکفا شدیم.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید